נתחי השוק של ענקיות הטכנולוגיה בישראל נחשפים: מחקר שערכה המחלקה לפיקוח תקציבי במרכז המחקר והמידע של הכנסת ויוצגו מחר (רביעי) בכנסת מראה את השליטה האדירה של גוגל ופייסבוק בשוק המקומי ומצביע על כך שנתח השוק של ענקיות האינטרנט בישראל גבוה בהשוואה לנתח השוק שלהן בעולם.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
המחקר מראה את השימוש הנרחב של הישראלים בשירותים של גוגל: הרוב המוחלט של הציבור (97.1%) משתמש במנוע החיפוש של גוגל, ו-73.4% גולשים באינטרנט באמצעות "כרום", הדפדפן של גוגל. לשם השוואה, "רק" 90.5% מהעולם משתמשים בחיפוש של גוגל ו-59.7% בדפדפן.
גוגל חולשת גם על שוק המובייל בישראל: 78.4% מהישראלים משתמשים במערכת ההפעלה אנדרואיד, כמעט פי 4 ממספר הישראלים שמשתמשים ב-iOS, מערכת ההפעלה של אפל המתחרה.
נתוני המחקר מציגים מצב של כמעט מונופול גם בתחום הרשתות החברתיות: 83.1% מהציבור משתמש בפייסבוק - לעומת 7.7% בפינטרסט, 2% בטוויטר ו-1.3% בלבד באינסטגרם.
מהנתונים עולה כי בשווקים המוצגים במחקר קיימים נתחי שוק גבוהים לשחקן אחד: גוגל. היא שולטת בשוק החיפוש בישראל עם כ-97.1%, בשוק הדפדפנים עם כ-73.4% וגם בשוק מערכות הפעלה לטלפונים ניידים עם כ-78.4%.
עורכי המחקר ציינו כי נתח השוק של ענקיות האינטרנט בישראל גבוה בהשוואה לנתח השוק שלהן בעולם. נושא זה מעורר שאלות בקרב מחוקקים ורגולטורים בישראל ובעולם לגבי השאלה האם יש צורך ברגולציה, זאת לצד חששות מהשפעות שליליות של רגולציה על התפתחות תחומים עתירי חדשנות אלו.