כך נראית מסחטת הכספים של המדינה מרכבים ירוקים: המדינה רוצה לעודד קנייה של רכבים ידידותיים לסביבה, אך כמו שקורה ברכבים "רגילים", הישראלים יצטרכו לשלם יותר, הרבה יותר, על אותו דגמים חדשים שיצאו כבר בשנה הקרובה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לדף הפייסבוק שלנו
כחלק מהניסיון של המדינה לעודד רכישה של רכבים כאלה נולדה נוסחת המיסוי הירוק, שנותנת הנחה במס קנייה לרכבים ירוקים יותר. אלא שבאירופה החמירו את רמות הזיהום על כלי רכב, וכך נוצר מצב בו רכב יכול להתדרדר בדירוג - ובהתאם לקבל פחות הנחה במס הקניה.
אם ניקח מכונית משפחתית ממוצעת, שמחיר הבסיס שלה במדינת המוצא הוא 57 אלף שקלים, נוכל להבין טוב יותר את המספרים והמשמעויות: על אותו מחיר בסיס, צריכים היבואנים בישראל לשלם עוד מס קנייה של 34,200 שקלים, וכבר מחיר הרכב נוסק ל-91,200 שקלים.
מתוך המחיר הזה, היבואן גוזר רווח של 22,800 שקלים, רווח שכבר מעלה את מחיר הרכב ל-114 אלף שקלים. המע"מ במקרה הזה יעמוד על19,380 שקלים - וכך המחיר לצרכנים מזנק ומגיע ללא פחות מ-133 אלף שקלים.
כעת החשש הוא שאם דרגת הזיהום תשתנה, אותו חלק יחסי של מס הקנייה יתנפח באלפי שקלים ויגדיל בהתאם את המחיר הסופי לצרכן. ההערכה היא שהיבואנים בארץ ינסו להקדים תרופה למכה וינסו להזמין כמה שיותר דגמים מהסוג שעדיין מגודר לפי התקן הישן ולכן זולים יותר. בכל מקרה זה כנראה רק עניין של זמן עד שנרגיש את זה בכיס שלנו.