בשורה טובה לבעלי הרכב: וועדת המחירים המליצה להוריד את מרווח המחירים שגובות חברות הדלק מהצרכנים. מרווח המחירים הוא הסכום שחברות הדלק גובות על ההוצאות שלהן כמו הובלה, שכר לעובדים, אחזקה ועוד.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
על פי ההמלצה מחיר מרווח השיווק עתיד לרדת ב-8 אגורות ומחיר עמלת התדלוק העצמי ב-4 אגורות. התוצאה הכוללת של המהלך היא חיסכון של 28 מיליון שקלים לנהגים כאשר חברות הדלק עתידות לספוג הפסדים על סך 224 מיליון שקלים. בפעם הקודמת שמרווח השיווק ירד, לפני 6 שנים, חברות הדלק הגיבו למהלך בקיצוץ עובדים וסגירת עמדות תדלוק בשירות מלא.
כעת גורמים בחברות הדלק מאיימים שיעבירו את כל התחנות לשירות עצמי בלבד - בלי מתדלקים בכלל. "החברות הגדולות מן הסתם יצטרכו לסגור מתחמים, בגלל שההתנהלות שלהם היא קצת יותר גדולה, ההוצאות שלהם הרבה יותר גדולות והם יאלצו לסגור תחנות ברחבי הארץ", אמר שי נחשול מנהל סחר בתחנת הדלק תפוז.
"כשמעל 80 אחוז מתצרוכת הדלק במדינה נמכרת על ידי ארבעת החברות הגדולות" אמר ג'וש גולדשמיט, מנכ"ל המועצה לצרכנות, "הדבר בא לידי ביטוי, לנו כצרכנים, בחוסר תחרות וכמובן במחירים גבוהים יותר". בבדיקה של המועצה התגלה שהפער בין תחנות הדלק זניח כך שבישראל אין היום כמעט ובכלל תחרות בתחום. ההבדל בין התחנה הזולה ביותר, הממוקמת בעפולה לתחנה היקרה ביותר, הממוקמת בתל אביב עומד על כחצי שקל בלבד לליטר בנזין.
ההמלצות עדיין על הנייר וכעת תינתן לחברות הדלק האפשרות להציג את עמדתן כאשר המטרה העיקרית מבחינתן היא להביא לכך שההוזלה בפועל תהיה נמוכה מזו שהובטחה. "ככל שהחברות יציגו בפנינו מידע אחר, תומך או שולל מידע שיש בידינו נצטרך להתייחס אליו ובהתאם לזה ייקבע המחיר", אמר חן בר יוסף מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה.
ההחלטה הסופית צפויה להתקבל עד סוף השנה. אך על אף המהלך שעתיד להוזיל את המחירים, עדיין מתוך כל ליטר דלק כ-65% הם מס שהולך למדינה - ובמס הזה מקבלי ההחלטות עדיין לא נוגעים.