מיכאל, תושב הדרום, רכש טלפון נייד באינטרנט וכשקיבל אותו הופתע לגלות רשימה מתסכלת המפרטת על מה לא חלה האחריות במכשיר החדש: ממסך טאץ', דרך כניסת מטען ועד כניסת אוזניות. בנוסף לכך גילה שהמטען שסופק לו לא היה מקורי.
כשפנה לעסק נענה מיכאל, לדבריו, בתשובות תמוהות ולא מספקות. בין היתר סיפר כי במהלך השיחות טען בעל העסק שמאחר והוא יבואן מקביל - הוא לא מחויב לעמוד בדרישות אחריות ולספק חלקים מקוריים. "מדובר בקביעה שאינה נכונה מאחר והחוק בישראל קובע שעל היבואן לספק אחריות - גם אם הוא ייבואן מקביל", מדגישה מירב כהן, מנכ"לית ארגון "אמון הציבור". בעקבות התלונה פנו ב"אמון הציבור" לעסק, שלבסוף הסכים לקבל חזרה את המוצר, אך התעקש לגבות דמי ביטול.
ומיכאל לא לבד. "כשאנחנו קונים מוצרים חשמליים בסכומים לא מבוטלים יש לנו את הזכות לקבל תעודת אחריות, אבל עסקים לא תמיד מכבדים את הזכות הזו של צרכנים ולכן שווה לדעת מה מגיע לכם", אומרים "באמון הציבור".
אז מה צריך לדעת על אחריות למוצרי חשמל?
• כל מוצר חשמלי חדש שעולה יותר מ- 150 שקלים מחויב בתעודת אחריות למשך שנה.
• שנת האחריות נספרת מהרגע שקיבלתי את המוצר ולא מהרגע שביצעתי את הרכישה.
• האחריות על המוצר החשמלי היא גורפת בשנה הראשונה, אם לא עשיתם שימוש ממש חריג, אין סיבה שהתיקונים בשנה הראשונה יעלו לכם.
• יש בחוק הוראות מפורשות תוך כמה ימים החברה צריכה להחזיר לכם את המכשיר מתוקן. למשל: מקרר בתוך יום אחד, כיריים לבישול תוך יומיים, מדיח תוך 3 ימים, אם זה מכשיר שאני שמתי בתחנת שירות אז יש לחברה 10 ימים להחזיר לי את המכשיר מתוקן.
• החברות מחויבות שיהיו להן תחנות שירות לתיקונים זמינות בכל אחת מהערים הגדולות בישראל: ירושלים, תל אביב, חיפה, באר שבע.
• שימו לב כשאתם מקבלים את המוצר שמודבקת עליו מדבקה שמתארת את תעודת האחריות.
• מקרה של תקלות חוזרות ונשנות, הפסיקה קבעה שאתם זכאים לא רק לתיקון אלא גם להחלפה של המוצר.
• סיפוק חלקי חילוף לאחר תום תקופת האחריות: מעבר לשנה ראשונה, חלה חובה על היצרן לספק חלקי חילוף למוצרים ספציפיים שערכם עולה מעל 300 ש"ח, כמו כן חלה חובה על היצרן לספק חלקי חילוף למוצרים ביתיים מרכזיים כגון מקרר, מכונת כביסה ועוד, וזאת לתקופה של שש שנים.