ברחבי העולם כבר התמכרו מזמן לאמזון. בשבוע שעבר נחגג ה"פריים דיי" - יום הקניות השנתי של החברה. יותר מ-175 מיליון מוצרים נמכרו בסכום של 7 מיליארד דולר ב-48 שעות של מבצעים והנחותף, ואמזון הוכיחה שוב את כוחה העצום. רגע לפני כניסתה לשוק הישראלי, מבט על אימפריית הקניות שכובשת את העולם.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
25 שנה חלפו מאז שג'ף בזוס הקים חנות אינטרנטית למכירת ספרים. עם הזמן החנות הפכה לאימפריה ובזוס לאיש העשיר בעולם. היום אמזון היא החנות הדיגיטלית הגדולה ביותר בעולם, עם שווי שוק של 964 מיליארד דולר ויותר מ-300 מיליון לקוחות שפזורים בכל הועלם.
הלקוחות מרוצים אך העובדים קצת פחות. בשבוע שעבר הפגינו עובדי אמזון ברחבי העולם על שכר המינימום שהם מקבלים ותנאי ההעסקה הקשים בהם הם נדרשים לעמוד. סרט דוקומנטרי חדש, "העולם על פי אמזון", שישודר בחודש הבא בהוט 8, חושף כיצד אמזון הפכה למפלצת שבולעת כל מה שבדרכה.
על פי הערכות שונות, בעשור האחרון נסגרו 85 אלף עסקים קטנים בארה"ב כתוצאה מהתרחבות החברה. בסיאטל, שם ממוקם מטה החברה המרכזי, הגיעו ב-8 השנים האחרונות 40 אלף מנהלים מרחבי בעולם, רובם צעירים עם משכורות גבוהות, שעבורם נבנו גורדי שחקים. שכר הדירה הממוצע עולה מדי שנה ואיתו גם מספר דרי הרחוב בעיר, שלא מסוגלים לעמוד בגובה דמי השכירות.
ב-2013 הגיעה אמזון גם להודו, אך אנשי העסקים המקומיים זיהו את הסכנה והקשו על השחקן החדש שאיים לפגוע להם על הפרנסה. גם הממשלה מנסה בשנים האחרונות למנוע את השתלטות אמזון על השוק ההודי. אמזון מפסידה כיום הרבה כסף מדי יום בהודו, אך כל זה הוא חלק מאסטרטגיה ארוכת הטווח של בזוס, שמתכוון, בסופו של דבר, להשתלט גם על השוק ההודי העצום.
באירופה ובארה"ב הבינו, כנראה מאוחר מדי, שצריך להשתלט על חברת הענק. באיחוד האירופי פתחו בחקירה נגדה בחשד שאינה עומדת בכללי התחרות של האיחוד. הנשיא טראמפ פתח לפני מספר שבועות במתקפה של ציוצים נגד אמזון וענקיות הטכנולוגיה האחרות במדינה.
לפני כמה חודשים החליטה אמזון להתניע את כניסתה לשוק בישראל. חדירתה לארץ נראית בלתי נמנעת. עולם הקניות הדיגיטלי מתרחב ומביא איתו תחרות והורדות מחירים. נותר רק לקוות שבישראל יצליחו להשתלט על כוחה העצום של אימפריית אמזון, רגע לפני שהיא בולעת גם אותנו.