בסניפים, על המסך ובאתר האינטרנט מדגישה רשת שופרסל את מחויבותה לתוצרת חקלאית ישראלית מהשדה למדף בתוך 24 שעות. אבל בפועל, חלק לא מבוטל מהסחורה החקלאית מגיע דווקא מעבר לים, למרות שאפשר להשיג אותה גם כאן בישראל.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לקוחה שביקרה באחד מסניפי הרשת השבוע תיעדה את השלטים במחלקת הפירות והירקות שמבטיחים "פירות וירקות תוך 24 שעות מהחקלאי לסניף". לצד השלטים היא תיעדה קיווי מניו זילנד, זנים של תפוחים מארגנטינה וממדינות נוספות ואגסים תוצרת חוץ.
בשופרסל אמרו לחדשות 2 Online כי הם מייבאים סחורה רק כשיש בה מחסור בישראל. החקלאים מרימים על כך גבה. "לא היה מחסור ולא יהיה", אומר בכיר במועצת הצמחים. "יש לנו יבולים מצויינים השנה גם של תפוחים וגם של אגסים ויש את כל הפירות שצריכים. היבואנים רוצים לייצר תחושת מחסור כדי שיאשרו להם המשך ייבוא ללא מכס". גם בעלי בתי אריזה עמם שוחחנו אישרו כי הם מחזיקים ברשותם קיווי, תפוחים ואגסים תוצרת ישראל.
מאחורי הקלעים, היחסים בין החקלאים לרשתות השיווק, ביניהן גם שופרסל, לא צבעוניים כמו בפרסומות. החקלאים טוענים שההתנהלות של הרשתות כוחנית, שהן מחזירות סחורות ללא סיבה אמתית ומורידות מחירים שנקבעו מראש עד שלחקלאי לא משתלם כלל לקטוף את הסחורה שכן הוא לא מצליח לכסות את העלויות.
"מלבד העובדה שאת הקמפיין הזה מממנים פערי התיווך בדרך לצלחת של הצרכן, אנחנו רואים שהתפוחים מארגנטינה, האגסים מאסיה והקיווי מניו-זילנד, ובטח שלא מגיעים תוך 24 שעות מהשדה", אומר נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי. "מדובר בהטעיה וזלזול באינטליגנציה של הציבור. זה מה שקורה כשרשתות השיווק פועלות בשוק ריכוזי שבו הרשת היא גם הסיטונאית. הן מייצרות היצע וביקוש מלאכותי אשר בסופו של דבר מתגלגל אל הצרכנים".
משופרסל נמסר בתגובה: "אנו עומדים מאחורי הדברים ומדגישים את מחויבותנו לשיתוף הפעולה עם החקלאים ולשיפור התוצרת המשווקת ללקוחותינו. אנו נותנים העדפה ברורה לתוצרת ישראלית, אולם כאשר אין היצע מקומי מספק אנו רוכשים תוצרת מיובאת. מה שמיובא הוא אך ורק סוגים שלא קיימים בארץ או סחורה שנגמרה ואנו עומדים על כך".
"בניגוד לאמירות חסרות הבסיס של בעלי האינטרסים והעסקנים השוליים בתחום, החקלאים העובדים עם החברה מביעים שביעות רצון רבה מחיזוק שיתופי הפעולה שמיטיב הן עם ציבור הלקוחות, הן עם החקלאים והן עם שופרסל. שופרסל הינה הקמעונאי היחיד שלפני שהוא פונה לייבוא מחו"ל הוא פונה לספק המקומי לוודא שאין אפשרות למכור תוצרת מקומית".