קונים מוצרי טואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות? כנראה שהסל שלכם יותר יקר: היום (רביעי) פרסם משרד הכלכלה בדיקה, ממנה עולה כי מחירי מוצרי הטואלטיקה ברשתות הפארם הגדולות בישראל גבוהים בכ-20% מרשתות שיווק המזון הגדולות - וגם מבתי המרקחת הקטנים.
צפו במצגת המלאה של משרד הכלכלה
המשרד בדק סל של 28 מוצרים מחמש קטגוריות: משחת שיניים, סבון, שמפו, מרכך שיער ודאודורנט. הסל נבדק ב-56 סניפים ברחבי הארץ, ולאחר מכן התגלה כי מחיר הסל הגבוה ביותר עומד על 599 שקלים ברשתות הפארם הגדולות, לעומת הנמוך ביותר שעומד על 500 שקלים בפארמים הקטנים ו-503 שקלים ברשתות המזון.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
כאשר מחשבים מבצעים, הפער בין רשתות הפארם הגדולות (ניו פארם וסופר פארם) לקטנות עומד על כ-7.8% - אך הצרכן נדרש לרכוש מוצרים אחרים כדי לזכות בהנחה. משרד הכלכלה, הרשות לסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שמטרתם להגביל את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול המנצלות את הצרכנים, ולהגביר את השקיפות.
בקטגוריית הדאודורנט, מחירי רשתות הפארם גבוהים ב-29% ו-22% מחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה. בקטגוריית השמפו, מרכך וסבון המחירים ברשתות הפארם היו גבוהים ב-14% ו-12% ביחס לחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.
לעומת זאת, בתחום משחות השיניים מחיר הסל ברשתות הפארם גבוה ב-14% ו-10% ביחס למחיר סל זהה בחנויות הפארם הקטנות ורשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה.
"ישנם גורמים עסקיים בשוק אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים", אמר שר הכלכלה אלי כהן. "העסקים הקטנים, שלא נהנים מכוח קניה מול היבואנים, מצליחים להיות אטרקטיביים יותר מבחינת המחירים. נפעל לקדם שקיפות על מנת שהצרכנים יוכלו לבצע צרכנות נבונה וכן לקדם תחרות ולהגביל את כוחם של גופים בעלי נתח שוק גבוה המנצלים זאת לגביית מחירים גבוהים".
הסתדרות הרוקחים בהתייחסות לנתוני משרד הכלכלה מסרה בתגובה: "אנו מברכים על יוזמת משרד הכלכלה להורדת המחירים לצרכן. הממצאים אינם מפתיעים אותנו. בבית המרקחת בקהילה זול יותר משום שאנחנו קשובים לצורכי ציבור הצרכנים שלנו. המחירים בבתי המרקחת הפרטיים הם עוד סיבה לאפשר לקהל הרחב להיכנס אלינו עם המרשמים לשחרר את הציבור מכבלי מונופולים".