ממצאי חקירת הזיהום בקורנפלקס: היום (רביעי) הגישה חברת החקירות הפרטית "ויצמן יער" את דוח החקירה - ממנו עולה כי אחד העובדים הוציא את המשטחים הנגועים לרשתות, כפי שטענה חברת "יוניליוור-תלמה". בחברת החקירות לא הפנו אצבע מאשימה כלפי החברה כולה, אלא ציינו כי המשטח החשוד כנגוע "זלג" בעקבות התנהלות אחד העובדים של חברת הלוגיסטיקה החיצונית. בחברת החקירות מתחו ביקורת על החברה הלוגיסטית, שעובדיה מסרבים לשתף פעולה ולעבור בדיקת פוליגרף.
לקריאת דוח חברת החקירות הפרטית לחצו כאן
החקירה הפרטית נערכה בעקבות בקשת חברת "יוניליוור-תלמה". חברת החקירות הפרטית הקימה צוות חקירה, שקבע כי עובד של חברת "לוגיסטיקר" - שפרטיו ידועים לחברה - הוא זה שעסק בסימון המשטחים הנגועים. "המחסן מתופעל ומנוהל על ידי עובדי חברת 'לוגיסטיקר' ואין עובדים של חברת 'יוניליוור' המועסקים במקום", נכתב בדוח.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
מהדוח עולה כי מערכת השילוח ערוכה למנוע טעויות שכאלו, מכיוון שלא ניתן לסמן משטח שלא עבר את בדיקות המעבדה. "כל ניסיון לסמן את המשטח, לצורך הפצתו, באמצעות המסופון קודם להשלמת בדיקות המעבדה ייתקל בחסימה", נכתב.
החוקרים ציינו כי כבר בשלב מוקדם "זוהה המשטח כמשטח כחשוד כנגוע, ולפיכך לא ניתן לעשות בו כל שימוש. משכך סומן באות S במערכת ה-SAP שמשמעה גריעתו מהמלאי וייעודו להשמדה. המשטח כמובן עדיין חסום להפצה וכל ניסיון לסמנו באמצעות המסופון הנייד ייתקל בחסימה כמתואר קודם לכן".
"המדבקות נתלשו והוצמדו בצורה מאולתרת"
אז כיצד דלף הזיהום? "פעילות שנעשתה במחסן ושתפורט להלן גרמה לכך שהמשטח החשוד כנגוע קיבל 'זהות חדשה' ובאמצעותה יצא להפצה למרות שהיה אמור להישאר חסום במחסן".
את האשמה הטילו בחברת החקירות על עובד ספציפי, שלא נקבו בשמו: "בשתיים מהפאות של המשטח שאותר נמצאו מדבקות המזהות את המשטח כחשוד כנגוע, אשר היו מקומטות וניכר כי נתלשו. מדבקות אלה הוצמדו למשטח בצורה מאולתרת שלא על ידי הדבקה כמקובל".
"ניתן לשלול כי מדבקה זו הודבקה על המשטח כבר בעת הייצור או בזמן השהות של המשטח במפעל", הוסיפו החוקרים, מכיוון שהמדבקה הודפסה 12 ימים לאחר שתכולת המשטח יוצרה. "המשטח החשוד יצא להפצה תחת זהות אחרת - מבדיקת הנתונים עולה כי מי שהכין את המשטח להפצה היה עובד ספציפי שפרטיו מצויים ברשותנו".
"מנהל המחסן מזה כעשרים שנה שלל בחקירתו את האפשרות כי גורמים זרים או עובדים של מפעל 'תלמה' יסתובבו ללא השגחה או ליווי של מי מעובדי המחסן בשטח המחסן - רק מישהו מעובדי המחסן היה בעל גישה חופשית לביצוע החלפת המדבקות". את זהותו של העובד זיהו בחברת החקירות בזכות המסופון הנייד באמצעותו עבד.
"העובד הכחיש שהחליף את המדבקות"
ומה טען העובד בחקירתו? "העובד אישר בעדותו כי אם מופיע ברישומים כי הוא זה שעבד על המסופון אזי הדבר נכון, וכי הכניסה שלו למסופון הינה באמצעות קוד אישי הידוע אך ורק לו, איש אינו יודע אותו מלבדו והוא לא מסר אותו לאף אחד אחר". ליקוי אפשרי נוסף שעולה מהדוח הוא שגם משטחים שטרם קיבלו אישור עברו "היפוך" - כלומר הועברו למשטח עץ של חברת שופרסל לקראת הפצה. המנהל הסביר כי מדובר בשיטה לחסוך זמן, והדגיש כי משלוחים נגועים או חשודים לא מופצים מכיוון שיש "חסימה" על הברקוד.
"במצב דברים זה, ניתן להעריך מחומר העדויות ומהעובדות המפורטות לעיל, כי העובד שהוזכר לעיל הכין את המשטח החשוד כנגוע, למשלוח לשופרסל על אף היותו חסום, מתוך הנחה כי החסימה תוסר תוך מספר ימים וכפי שהיה מקובל במחסן", סיכמו מנהלי חברת החקירות.
בשל כך, החוקרים טענו כי החלפת המדבקות נבעה מההערכה שהמשטח יופץ בקרוב: "כשהגיעה עת ההפצה הסתבר כי המשטח עדיין חסום ולא ניתן להוציאו ומשכך ברור כי החלפת המשטח היתה כרוכה בהיפוך חוזר של המשטח, הבאת משטח חדש והיפוכו - עבודה רבה".
החברה בתגובה: "נפעל שהמקרה לא יישנה"
"במצב הדברים נראה כי האפשרות של תלישת מדבקת הזיהוי ממשטח אחר תקין והדבקתו למשטח החסום החשוד כנגוע על מנת לאפשר את הפצתו, תוך תקווה שהחסימה תוסר תוך זמן קצר, היתה אופציה קלה יותר, שניתן היה להתפתות לה בקלות", נכתב בדוח.
כמו כן הם ציינו כי לעובדים לא היה ידוע בוודאות כי המשטח חשוד כנגוע: "העובד הכחיש בחקירתו את האפשרות כי הוא זה שהחליף את מדבקות הזיהוי של המשטחים הרלוונטיים. גם שאר עובדי המחסן שנחקרו טענו כי לא היו מעורבים בהחלפת התווית". בחברת החקירות ציינו כי לא התאפשר להם לבצע בדיקת פוליגרף לעובדים בשל הוראת מנכ"ל חברת לוגיסטיקר.
מחברת יוניליוור נמסר בתגובה לדוח: "שכרנו את שירותיה של חברת חקירות מהמובילות בישראל, שאמינותה אינה מוטלת בספק, כדי לברר כיצד זלג לשוק משטח החשוד כנגוע. חברת החקירות ביצעה חקירה מקיפה ומעמיקה וממצאיה שקופים ונגישים לציבור. החברה תפעל יחד עם חברת לוגיסטיקר על מנת להבטיח שמקרה כזה לא יישנה".
בחברת לוגיסטיקר טענו מנגד: "העובדות הנכונות באשר להשתלשלות האירוע שמקורו במפעל יוניליוור ידועות לנו ונלבן אותן מול הלקוח ולא בתקשורת. צר לנו על הדוח החובבני וחסר האחריות של משרד 'ויצמן יער' שבחר בסופו של יום להטיל את האשמה על מחסנאי, תוך שימוש בהשערות וסברות שאין להן שום בסיס ותימוכין במציאות, במקום למצוא את מקור התקלה".
עוד הוסיפו בחברה כי "בניגוד לנטען, שיתפנו פעולה עם הלקוח שלנו ועם כל הרשויות שפנו אלינו לרבות חברת 'ויצמן יער' שתחקרה שעות ארוכות את העובדים שלנו ונמשיך לעשות זאת בכדי לסייע ככל שניתן. לא נשתף פעולה עם בודק מגמתי שמחפש ש"ג להאשים אותו במקום לבצע בדיקה מקיפה ומהימנה שתמצא את מקור התקלה האמיתי".