במקום להיות חריגות, תלונות על שיבושי טיסות באל על הפכו לכלל בתקופה האחרונה ואלפי לקוחות נותרים מתוסכלים. הבלגן באל על חוגג בחודשים האחרונים, סכסוך בין ההנהלה לוועד מוביל לביטולים ודחיות של מאות טיסות, וכעת הצדדים נגררים להליך משפטי בבית הדין שחושף את המספרים.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
שימו לב, למשל, איך מספר ימי המחלה של הטייסים קפץ בתקופה האחרונה: מעשרה ימי מחלה שנתיים ב-2004 ו-11.5 ימי מחלה ב-2011, כעת מספר ימי המחלה עומד על כמעט 17.
כאשר טייס לא מתייצב לטיסה ומודיע שהוא חולה, וטייס אחר מגיע במקומו, הוא מקבל שכר שמגיע עד ל-230%. לכן, לטענת ההנהלה, הטייסים פועלים באופן מאורגן כדי לנפח לעצמם את המשכורות. שכר הקברניטים ביוני האחרון עלה בכמעט 20 אלף שקלים מאז חודש יוני בשנה שעברה, והגיע ל-96,756 שקלים. זאת למרות שממוצע שעות הטיסה הפעילות לא השתנה.
"טייס עושה עבודה של שלושה טייסים"
בוועד כמובן מפנים אצבע מאשימה בחזרה להנהלה. "כשאנחנו עובדים בעומס מטורף ויש טייס שעושה עבודה של שלושה טייסים, ומקבל משכורת של ארבע משכורות, במקום שיבואו ויגידו לו תודה ויעריכו אותו, אנחנו מגיעים למצב ששולפים את זה בתקשורת כאילו מישהו עשה משהו לא טוב", אמר ניר צוק, יו"ר ועד טייסי אל על.
הניסיון של הטייסים להעלות את שכרם מגיע גם בדרך הזו: בשנת 2006 ארכה טיסה לניו יורק 11:50 שעות. לאורך השנים היא הלכה והתארכה, והיום הזמן הממוצע של טיסה הוא 12:35 שעות. הנתיב נשאר אותו הדבר בדיוק וכדור הארץ לא השתנה, אז מה קרה כאן?
"פרק הזמן שממנו מתחילים למנות את הזמן, הרגע שבו הטייס מתחיל לקבל את תנאי שירותו והשתכרותו, הוא מרגע שהגלגלים של המטוס זזים", הסביר חנן מטסרו, סמנכ"ל משאבי אנוש באל על. "הטייסים מוצאים מספר דרכים להאריך את אותו פרק זמן, בין אם זה בזמן הסעה ארוך יותר טרם המראה, ובין אם זה זמן טיסה ארוך יותר".
הטייסים, מצדם, לא יוותרו בקלות. השבוע, כאמור, צפוי דיון נוסף בבית הדין לעבודה שאולי ישים סוף לקרב הזה המתנהל על גבם של הנוסעים.