תושבי שכונות בית חנינה ועיסאוויה במזרח ירושלים אינם יכולים להשתמש בקו הטלפון של חברת "בזק" ולגלוש באינטרנט כבר שלושה חודשים, לטענתם לאחר שכבל מרכזי בשכונות נפגם, והוא אינו מתוקן על ידי החברה, חרף בקשות חוזרות ונשנות של התושבים. התושבים טוענים כי בחברת בזק מבטיחים להם מדי יום כי יבואו לתקן את מה שהם מגדירים כ"תקלה", אך אינם עושים זאת בסופו של דבר, בין היתר בגלל שהמשטרה לא מאשרת את כניסת רכבי החברה לאזורים אלה.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
"אנחנו לא יודעים כבר מה לעשות, שלושה חודשים אין לנו אינטרנט ואין לנו טלפונים", אומר מחמוד כרג' עבד לחדשות 2 Online. "כל חודש אנחנו כמובן משלמים, אז גם נותקנו וגם לוקחים מאיתנו כסף, וכל יום אומרים לנו: 'נבוא מחר'. עד עכשיו לא באו. אנחנו צריכים להגיד תודה שהם בכלל עונים לטלפונים, כי הרבה פעמים גם זה לא קורה".
אלא שבחברת בזק מספרים כי הטכנאים נמצאים באזור כל יום, ונתקלים בתופעה הולכת וגוברת בחצי השנה האחרונה - חבלות חוזרות ונשנות בתשתית, ובמקביל בפיתוח ובשדרוג התשתיות הקיימות. לטענת גורמים בחברה, בחודשים האחרונים טיפלה בזק במקרים רבים של עמודי תקשורת שהוצתו וארונות חשמל שנעשתה בהם חבלה מכוונת.
תושבי מזרח ירושלים דוחים את ההאשמה הזו. מוחמד ג'אבר, תושב בית חנינה, מספר כי לאחר שהחלה הבעיה, פנו התושבים לבזק ודיווחו על כך. "בהתחלה אמרו לנו שם שעד סוף חודש מאי הבעיה תיפתר", סיפר ג'אבר. "כשהגענו לתאריך הזה, שלחו לנו עוד הודעה שהבעיה תיפתר עד סוף חודש יוני. החודש הזה דיברתי איתם ואמרו לי שעד ה-20 לחודש תיפתר הבעיה. הם אמרו לי שם בבזק שהם חייבים לקבל אישור מהמשטרה כדי שיוכלו להביא מכוניות שייכנסו פנימה, ואמרו שזה ייקח עוד שבוע שבועיים, כיוון שמדובר ב'אזור ערבי'. כמובן שכל הזמן הזה אנחנו משלמים, והם פשוט לא באים לתקן את התקלה. אנחנו לא מבינים למה, וכל הזמן הם מבטיחים ומבטיחים".
"אם אלה היו יהודים - גם היו מתנהגים כך?"
על פי טענות התושבים, כ-200 בתים בבית חנינה מנותקים מקווי הטלפון והאינטרנט ועוד כמה מאות בשכונת עיסאוויה, שם הבעיה נמשכת אפילו זמן רב יותר. "אין לנו תשתית אחרת, רק תשתית של בזק, זה לא שאנחנו יכולים פשוט להחליף", מספר איברהים, שהתמזל מזלו ובזק הגיעו לתקן אצלו את הבעיה. לטענתו, טכנאי מטעם החברה הגיע רק אחרי ששלח אליה את צילום המסך, בו הוא פונה לחדשות 2 Online. "היה כבל אצלי חתוך, ולקח להם חודשיים לתקן אותו. מתי הם פתאום החליטו שהם באים לתקן? אחרי ששלחתי להם שיצרתי אתכם קשר", סיפר. "אבל הם תיקנו רק אצלי, לשאר הכפר לא תיקנו. בגלל שאני עשיתי ברדק ופניתי אליכם, שלחו אליי טכנאי ותוך 10 דקות הוא תיקן".
איברהים לא מבין מה גורם לבזק להתמהמה. "במשך שבעת החודשים שעברו מאז שהחלה השנה היה לנו קו רק במשך חודש אחד ברצף. אם היה מדובר במקום של יהודים - גם היו מתנהגים כך?", הוא תוהה, הוא סיפר עוד כי דיבר עם האחראי על הטכנאים באזור, שאמר לו לטענתו כי הוא "אינו סומך על הטכנאים שעובדים תחתיו, שלא באמת מטפלים אלא באים לאזור, כותבים שעשו עבודה וחוזרים מבלי לעשות כלום".
מחברת בזק נמסר בתגובה: "בחודשים האחרונים ניכרת הסלמה בפגיעה בתשתיות החברה באזור מזרח ירושלים. בזק מתמודדת עם מאות פגיעות וחבלות חוזרות ונשנות בתשתיות החברה: הצתה ושבירת ארונות תקשורת, קריעת כבלי הנחושת ושריפת עמודי התקשורת. רק בחודשים האחרונים החליפה בזק מאות עמודי תקשורת שהוצתו ונחבלו ובמקביל טיפלה בעשרות ארונות תקשורת שנפגעו כתוצאה מחבלה, תוך השקעה כספית גבוהה מאד. לצערנו השירות ללקוח נפגע כתוצאה מהחבלה בציוד התקשורת של החברה פעם אחר פעם. בזק עושה כל שביכולתה במטרה לחבר את קווי התקשורת בהקדם האפשרי, אך חשוב לזכור שמדובר בעבודות מורכבות הלוקחות זמן. בבזק רואים בחומרה את תופעת החבלות המכוונות, ומבטיחים להמשיך ולהיאבק בה בנחישות. יחד עם זאת, בזק קוראת לציבור לגלות ערנות, ולדווח למשטרה על כל פעילות חשודה או אנשים חשודים ליד מתקני החברה".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "מבדיקה שנעשתה לא נמצאה כל פנייה מבזק, ודאי שלא בתקופה האחרונה, להעניק סיוע או לגבות כניסה של טכנאים לתוך הכפרים במזרח ירושלים. משטרת ישראל היא הגורם הראשון במעלה המעודד גורמים ברשויות האזרחיות להיכנס לתוך הכפרים כדי לשפר את איכות חיי התושבים, תוך אספקת המענה הביטחוני הדרוש. לגבי בית חנינה, במידה וטכנאי בזק רוצה להיכנס - הוא יכול לעשות זאת גם ללא הסיוע שלנו, שיינתן כמובן במידה ונתבקש לכך. לגבי עיסאוויה, לא קיבלנו שום פנייה מבזק בנושא, גם לגבי אזורים הדורשים ליווי של המשטרה וגם לאלו שלא".