עושק התוויות: התרגלנו כבר שרשתות האופנה גובות מאתנו הרבה יותר בארץ מאשר בחו"ל - אותו הפריט יעלה כאן עשרות אחוזים יותר מאשר באירופה או בארה"ב. אבל נראה שלרשתות הגדולות אבדה הבושה והן אפילו כבר לא טורחות להסתיר את העושק. בבדיקה שערכנו בחנויות של הרשתות המובילות, גילינו כי מתחת למדבקה שעל התווית עם המחיר בשקלים, מופיע מחיר באירו - נמוך משמעותית.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
יצאנו לסיבוב בחנויות הבגדים המובילות בארץ וכבר בחנות הראשונה של רשת "זארה" אליה נכנסנו, מצאנו שמלה שעולה 329 שקלים. אך מתחת למדבקה, שניתן לקלף די בקלות, מצאנו מחיר נמוך בהרבה - 60 אירו בלבד, כלומר 240 שקלים. הלקוחות נדרשים למעשה לשלם כמעט 100 שקלים יותר מאשר המחיר שהיו מתבקשים לשלם, אם הם היו קונים בחו"ל את אותה השמלה בדיוק.
ככל הנראה לא מדובר במקרה נקודתי. באותה החנות מצאנו ז'קט שעולה 550 שקלים, אבל מתחת למדבקה התגלה מחיר נמוך משמעותית אם היינו משלמים באירו - פער של כמעט 200 שקלים, על אותו הפריט.
פערים שיכולים להגיע עד ליותר מ-30%
המשכנו לחנות של רשת "סטדיבריוס", שנכנסה לארץ בשנים האחרונות בקול תרועה לאור תדמיתה בחו"ל כרשת אופנה עם מחירים נוחים וזולים. "סטדיבריוס" נמצאת באותה הבעלות כמו "זארה", וגם שם הופתענו לגלות את הפערים הגבוהים בין התוויות הגלויות והנסתרות - שתי שמלות עם פער של כ-40 שקלים היו רק חלק מהבגדים שמצאנו עם פערים דומים.
גם ברשת "ברשקה", שנמצאת בבעלות קבוצת "זארה", בדקנו מספר בגדים על הקולבים. מבלי להשקיע יותר מדי מאמץ בגירוד המדבקות שעל התוויות, מצאנו את ההבדל הגדול בין המחירים - פערים שיכולים להגיע עד ליותר מ-30%, תמורת אותו פריט.
הרשתות בארץ לא מפסיקות להזכיר לנו כמה המצב שלהן עגום ומאיימות שיסגרו אם הישראלים ימשיכו לקנות בגדים בחו"ל או באינטרנט. אבל אולי הגיע הזמן שהם ישוו את המחירים למה שהצרכנים מקבלים בחו"ל - אולי זה מה שיגרום לנו לקנות פחות בגדים כשאנחנו טסים.
תגובת קבוצת זארה: "מדיניות התמחור בעולם נקבעת על פי מדדים אובייקטיבים שיאפשרו לכל לקוח ליהנות משילוב של חווית קנייה בינלאומית, עיצוב, טרנדיות ואיכות במחיר נגיש, ואכן המחירים תחרותיים מאוד ביחס לשוק המקומי. עם זאת ישנם הבדלים בין המדינות הנובעים מנתוני השוק והכלכלה המקומית למשל, עלויות נדל"ן, מכס, היטלים שונים, כוח אדם".