הלילה (בין שני לשלישי) חלה התייקרות במחירי הדלק ברחבי הארץ, בהיקף של 11 אגורות לליטר (1.73%). נכון לתחילת חודש מאי, המחיר המרבי לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת בשירות עצמי לא יעלה על 6.46 שקלים לליטר.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
מהעדכון החודשי של מנהל הדלקים שבמשרד האנרגיה עולה כי ההתייקרות נובעת מעליית מחירי הבנזין בשוק הבינלאומי בכ-16 אגורות לליטר. העלייה קוזזה בחלקה על ידי הורדת מרווח השיווק.
בתוך כך, ועדת המחירים המשותפת למשרד האנרגיה ומשרד האוצר המליצה השבוע לשרי האנרגיה והאוצר להפחית את מרווח השיווק בשירות עצמי בכ-5 אגורות לליטר בנזין. מדובר בהורדת נמוכה בכ-30% מהתכנון המקורי: ההחלטה התקבלה לאחר השימוע הממושך שקיימה הוועדה בין-משרדית לציבור במשך יותר מחצי שנה. הצו, המסדיר את הפחתת מרווח השיווק, ייכנס לתוקף כבר החל מחודש מאי.
על פי המשרד, הורדת מרווח השיווק בכ-5 אגורות תביא לחיסכון לציבור של כ-100-150 מיליון שקל בשנה. בהודעת משרד האנרגיה נכתב כי "במסגרת העבודה זיהה המשרד כי בשל צמצום עלויות החברות וגידול משמעותי בכמויות הבנזין הנרכש, העלות המקסימלית לליטר אותו משלמים האזרחים יכולה להיות נמוכה יותר".
מרווח השיווק מתעדכן פעם בחמש שנים ומורכב מכלל עלויות האספקה בהן נושאות חברות הדלק מבית הזיקוק ועד לרכב המתודלק, וכוללות עלויות כמו שכר, פחת, דמי שכירות, אחזקת התחנות, הובלות, הנהלה וכלליות ועוד. מרווח השיווק התעדכן לאחרונה ב-2012, גם אז המליצה הוועדה להוריד אותו ב-25%. מאז המשיך המרווח לרדת, עקב היותו צמוד למדד המחירים לצרכן ושיעור ההתייעלות של 1% מדי שנה שנקבע עבור חברות הדלק באותה תקנה.
כמו כן משרד האנרגיה בישר כי יישקל נושא הסרת הפיקוח על מחיר הדלק ויפורסם שימוע לציבור בנושא - לאחר שרשות ההגבלים העסקיים פרסמה עבודת מחקר בנושא התחרות בתחום התדלוק. מסקנותיה העיקריות היו שבשוק הסולר, שלא נמצא תחת פיקוח של משרד האנרגיה, קיימת תחרות גבוהה יותר בהשוואה לשוק הבנזין המפוקח.