במסגרת המאבק על יוקר המחיה עולות טענות רבות על המחירים הגבוהים של מזון בכלל ושל מוצרי חלב בפרט. מסמך פנימי של "שטראוס", מחברות המזון הגדולות בישראל, שהגיע לידי "החדשות" חושף הבדלי מחירים משמעותים והנחות נדיבות לציבור החרדי והערבי, בעוד הציבור החילוני נדרש לשלם יותר.
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
במסמך הסודי רואים שחור על גבי לבן שעל אותו מוצר חרדים ישלמו מחיר אחד, ערבים מחיר שני ושאר האוכלוסייה תשלם יותר. בחברה אומרים בתגובה כי ישנם מבצעים גם לציבור החילוני, אבל ברשתות השיווק אומרים שהם לא מקבלים כאלה הנחות.
במסמך תחת הכותרת "מגזר מסורתי, חרדי וערבי" מופיעים כ-20 המוצרים הפופולריים ביותר של שטראוס. כך למשל, אריזת חומוס "אחלה" נמכרת לרשתות ולמרכולים של חרדים וערבים במחיר של 6.08 שקלים, לעומת הסופרים החילוניים שיקנו את אותו המוצר ב-7.68 שקלים - פער של 13%.
המחיר הסופי ברשתות החרדיות והערביות עומד על 9.90, לעומת זאת המחיר בשאר הרשתות נע בין 13-15 שקלים, פערים של עשרות אחוזים. "בלי שיעשו מבצעים או הנחות, לא יימכר פה שום דבר", אמר מוכר סופר בבני ברק.
גם בגבינה לבנה "סקי" של שטראוס נמצאו פערים גבוהים. החרדים והערבים ישלמו 4.5 שקלים, ואילו ברשתות החילוניות הגביע יעלה 5.10. לצרכן זה אמנם נראה כמו כמה אגורות בודדות, אבל כשמדובר בפער של עשרות אגורות למוצר בודד, וכשמכפילים את זה במאות אלפי יחידות בכל חודש מגיעים לסכומים גבוהים מאוד.
"מסבסדים מגזרים שלמים"
במקרה של "גמדים סקוויז", אחד המוצרים האהובים על ילדים, ניתן למצוא את המוצר ברשתות החרדיות והערביות ב-16 שקלים לשמונה יחידות. לעומת זאת, המחיר ברשתות הרגילות שיכול אף להגיע ל-18.90 שקלים.
"במגזר הערבי ובייחוד בחרדי, יש מה שנראה 'קובעי מדיניות'", סיפר דור עידן, מנהל הרשות להגנת הצרכן. "הם הולכים לתנובה ואומרים לה 'אנחנו במחיר הזה לא יכולים לקנות. את יודעת מה? נעשה דיל עם טרה. אם כולנו נתאחד ונגיד שאנחנו לא מוכנים, המחירים ירדו'. הבעיה שלנו בציבור הכללי היא שכל אחד הוא פרט. במגזר החרדי זה בא לידי ביטוי בעוצמה הרבה יותר חזקה כאשר יש מי שמוביל את המאבק בלי שיש מאבק".
לפעמים פערי המחירים לא מתגלגלים לצרכן מכיוון שמי שגוזר את הקופון שמעניקה שטראוס לחרדים ולערבים הם בעלי הרשתות. "אנחנו לא יודעים להתמודד עם המחירים האלה מהסיבה שאנחנו קונים את המוצרים במחירים הרבה יותר גבוהים, ומפה בא המרמור והתסכול", סיפר בעלים של רשת שיווק חילונית. "לא ייתכן שאנחנו בעצם מסבסדים מגזרים שלמים".
כשניסינו לבדוק את הטענות מול שטראוס, הנציגה טענה שאין שום אפליה. "זה בהתאם להחלטת הקמעונאי בלבד", אמרה נציגת שירות הלקוחות של שטראוס. "הקמעונאי בנקודת המכירה קובע מחירים. מעבר לכך, שום דבר. אנחנו לא יכולים לקחת עליו אחריות". בשטראוס אומרים שגם לחילונים ניתנות הנחות. אז בזמן שכולנו מתלוננים על יוקר המחיה, מתברר שיש מוצרי מזון בזול, צריך רק לדעת איפה לחפש אותם.
משטראוס נמסר בתגובה: "אין שום מדיניות מחיר מפלה בין המגזרים - לשטראוס יש מחירון אחד. המבצעים משתנים לאורך השנה מחודש לחודש ומותאמים לצרכי השוק ולביקושים ברשתות ובנקודות המכירה השונות. הפריטים שנבדקו משקפים פעילות מסחרית נקודתית בקטגוריות מסוימות, כשבמקביל יש פריטים אחרים שנמצאים במבצע בנקודות מכירה אחרות".