בשבועות האחרונים הגיעו חברי המערכת של תוכנית חיסכון עם המצלמה הנסתרת לחברות הליסינג הגדולות בישראל ולאחר שקיבלנו הצעת מחיר, שלל הבטחות וטופס בדיקה נקי מתקלות - לקחנו את הרכב לבדיקה במכון רישוי מורשה. התוצאות הדהימו גם אותנו. והפעם: חברות אוויס, אלדן ואלבר. בפרק הבא: ליס פור יו, קל אוטו ואוטו סנטר.
כל העדכונים על הבחירות - הצטרפו לטלגרם של החדשות
את התחקיר התחלנו עם אוויס. בטופס הבדיקה שקיבלנו בסניף גלילות הציעו לנו לרכוש רכב ב-53 אלף שקלים. "מבחינת מנוע, גיר, שלדה - הכול תקין", הבטיח העובד. "השלדה לא נפגעה, מנוע וגיר תקינים ברכב". כשביקשנו לשלוח את הרכב בבדיקה חיצונית, השיב הנציג ש"חבל על הכסף" כי לדבריו הבדיקה העצמאית תספק את אותם הממצאים בדיוק.
"הרכב התקין" לא הניע במכון הרישוי
למרות הניסיונות של הנציג, לקחנו את הרכב לבדיקה במכון רישוי מורשה בהרצליה. שם מצאנו ליקויים במנוע, בסרן הקדמי, במערכת ההיגוי ובעיות בחשמל ובמצבר. "בעיה בתפקוד של הרכב", סיכם אורן גזית, מבדק במכון הרישוי המורשה. בשורה התחתונה בטופס הבדיקה של אוויס הוצגו שני ליקויים בלבד בעוד שבמכון נמצאו פי 4 יותר ליקויים.
המשכנו לחברת אלדן, שם הצגנו עצמנו כקונים פוטנציאליים של פג'ו 308. גם הנציג של החברה הזאת ניסה להניא אותנו מלקחת את הרכב לבדיקה חיצונית. "המכון רישוי רושם כסת"חים", הסביר. אלא שכשהרכב התקין כביכול הגיע למכון הרישוי - הוא בכלל לא הניע. "הרכב נתקע, לא יכולנו לבצע את הבדיקה", הסביר המבדק גזית. "סכנת חיים ממשית, כרגע הוא (הרכב) לא תקין".
רכב שיכול לגרום למצב חירום בכביש
עם הממצאים המטרידים הללו המשכנו לאלבר, אחת החברות הגדולות בישראל עם יותר מ-150 אלף מכירות רכבים בשנה. שם הציעו לנו רכב ב-72 אלף שקלים והנציג הסביר לנו "שזה באמת רכב טוב, כל הדברים תקינים". בטופס הבדיקה של אלבר הופיעו שלושה ליקויים קטנים, וכל שאר הסעיפים היו תקינים.
במכון הרישוי התוצאות היו חמורות הרבה יותר. עד כמה חמורות? נמצאו לא פחות מ-10 ליקויים שונים: בין היתר נמצאה שחיקה בבלמים והומלץ לנקות את מערכת הקירור. "אצלנו מצאנו שהיא (הבדיקה) לא תקינה והמלצנו לבצע תיקון במוסך. יש לבצע תיקון מיידי, זה עלול לגרום למצב חירום בכביש".
עם התוצאות האלה חזרנו לאלדן ואוויס כדי לבדוק איך שם מסבירים את הפערים הבעייתים ואיך הם מוכרים רכבים שעלולים להיות מסוכנים. הפעם הזדהנו כעובדי חברת החדשות ומנהל הסניף בעצמו סרב לענות לשאלות שלנו. "אני לא מטעה, אני לא יודע מה את מראה לי עכשיו", אמר ועזב את המקום. "לא רוצה שיצלמו אותי". המנהל הגדיל לעשות ואמר: "לא מכיר אותך, לא מוכן לדבר איתך, לא מעניין אותי. את צריכה עכשיו להתחיל לחשוש. חצופה".
תגובת אלבר: "בין הבדיקה שאתם עשיתם לבדיקה שערך המכון החיצוני לאלבר אין הבדל דרמטי".
תגובת AVIS: "תוצאות בדיקות הרכב אינן זהות בין מכוני בדיקה שונים, כיוון שפרמטרים רבים נתונים לשיקול דעת הבוחן".
תגובת אלדן: "טופס הבדיקה שהוצג בפני הלקוח נמצא תקין ומהימן. המנוע כובה ע"י הלקוח ולא הניע מחדש נוכח תפעול לקוי של מערכת הרכב".