מחיר כפול ואפילו יותר על נסיעה, ועל מונה אין בכלל מה לדבר: לילות ימי חמישי בתל אביב הם עמוסים למדי. מבלים מגיעים לעיר מכל חלקי הארץ - ויחד איתם עולה באופן חד הביקוש למוניות. נהגי המוניות מודעים לכך שהביקוש בזמן הזה של השבוע הוא גבוה - ומנצלים את המצב הזה. בניגוד לחוק, רבים מהם מסרבים להפעיל מונה ודורשים מחירים מופקעים מהנוסעים. יצאנו עם מצלמה נסתרת לבדוק את היקף התופעה - והממצאים לא ממש מבשרים טובות לנוסעים.
לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים – הצטרפו לפייסבוק שלנו
לפני שיצאנו לדרך התעדכנו בתקנת התעבורה, שלפיה נהג המונית חייב להסיע את הנוסע ומטענו לכל יעד שיבקש ולהפעיל מונה בכל נסיעה - למעט נסיעות בינעירוניות בהן קיים מחירון נסיעה ממוחשב. בכל מקרה, כך כתוב - אין לגבות תשלום עבור נסיעה, המתנה או מטען, מעבר למצוין במונה בתום הנסיעה.
יעד הנסיעה המבוקש שלנו היה מגני התערוכה בתל אביב לשכונת ביצרון בעיר - נסיעה שמחירה המוערך הוא כ-50 שקלים. בגני התערוכה התקיים אירוע מוזיקלי בנוכחות אלפי אנשים, שלמעשה הפכו לצרכנים שבויים של נהגי המונית שהיו במקום.
כמעט ללא יוצא מן הכלל, אף נהג מונית שניגשנו אליו לא הסכים להפעיל מונה והמחירים שביקשו הרקיעו שחקים. "איפה זה יוצא ביצרון?", שאל נהג המונית על היעד שמחירו במונה הוא כ-50 שקלים. "120 שקל, לא מפעילים מונה ביום חמישי בשעות כאלה".
נהג נוסף ביקש 100 שקלים לאותה הנסיעה, ואף שיתף אותנו במחיר שגובים בדרך כלל על נסיעה במרחק הזה: "50-60 שקל", ענה הנהג בלי לחשוב פעמיים. כשניגשנו לנהג אחר, הוא ביקש 70 שקלים על הנסיעה. ביקשנו ממנו שיפעיל מונה והתשובה, שוב, לא הייתה מפתיעה: "אח שלי, 70 שקלים. אתה רוצה, בבקשה", וסגר את החלון.
"עושים לנו שם רע, נטפל בנהגים שעוברים על החוק"
נהגים נוספים השתמשו באסטרטגיה אחרת. למרות שנהג מונית מחויב לקחת את הנוסע לכל יעד שיבקש, מספר נהגים בחרו לעצמם את יעד הנסיעה: ברגע שהיעד לא מצא חן בעיניהם, הם סירבו להעלות את הנוסע למונית.
"הכל תלוי בנוסע ובמה הוא מבין או לא מבין", אמר יהודה בר אור, יו"ר איגוד המוניות והדגיש כי לנהג המונית אין שיקול דעת לא להפעיל מונה. "אם הנוסע מבקש להפעיל מונה והוא לא מפעיל זו עבירה על החוק. מי שעושה זאת - יש לרשום את המספר שיש לנהג על הדלת ולהעביר אלינו. הנהגים האלו עושים לנו שם רע, אנחנו רוצים לטפל בהם".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "על פי התקנות חלה חובה על כל נהג מונית מיוחדת (ספיישל) להפעיל מונה בכל נסיעה, אלא אם הנוסע הסכים לשלם מחיר מחירון הקבוע במונה המונית. נהג המסרב להפעיל מונה עובר במודע על החוק שכן כל נהגי המוניות מיודעים על חובתם להפעיל מונה בכל נסיעה. משרד התחבורה רואה בחומרה יתרה עבירה של אי הפעלת מונה ופועל בכל חומרת הדין כנגד נהגי מוניות שעברו על החוק".
"משרדנו, באמצעות פרקליטות המדינה, מגיש תביעות משפטיות כנגד כל נהגי המונית המסרבים להפעיל מונה בניגוד לחוק. כנגד אלה מוטלים קנסות כבדים, בגובה של אלפי שקלים ולחלקם אף נשלל רשיון הנהיגה. משרד התחבורה עורך בקרות שוטפות מדי שבוע בקרב נהגי מוניות הפועלים בניגוד לחוק, ומגבש כתבי אישום לבית משפט כנגד כל מי שעבר על החוק. משרד התחבורה קורא לכל נוסע שנתקל בנהג מונית שסרב להפעיל מונה במהלך נסיעה להגיש תלונה במשרד התחבורה והיא תטופל במלוא החומרה".