ביקור במשאבה - מכה בכיס: הכנסות המדינה מהדלק זינקו בדצמבר 2015 ב-19.2% (בהשוואה לדצמבר 2014), והמשיכו בכך מגמה של עלייה חדה בהכנסות ממסי הדלק - ובראשם מס הבלו. לפי הדוח השנתי של הכנסות המדינה ממסים לשנת 2015, ההכנסות נטו מגביית מס הדלק הסתכמו בכ-17.2 מיליארד שקלים בשנה החולפת. בכך מראה השוק בישראל מגמה כמעט הפוכה מהעולם, בו ירד הדלק לשפל של 12 שנים.
רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לחדשות 2 בפייסבוק
מדובר בעלייה ריאלית של 5.8% לעומת 2014, לפי הדוח שפורסם בשבוע שעבר. יש להדגיש כי לא מדובר בסך הגבייה הכולל, אלא בתוספת "נטו" לקופת המדינה: לאחר גביית המסים, המדינה "מתחשבנת" עם הרשות הפלסטינית וגם מבצעת קיזוז החזרים למובילים במסגרת "הסדר הסולר" - ובעקבות החישובים נוספו יותר מ-17 מיליארד שקלים לתקציב המדינה רק ממסי הדלק.
ברשות המסים אמרו בתגובה לזינוק החריג כי "שוק הדלק הוא שוק תנודתי, עם דיווחים דו-חודשיים, דיווחים רטרואקטיביים, עונתיות, צבירת מלאים וכו'; מכאן, החריגה של חודש אחד, ובמקרה זה דצמבר, אינה חריגה משמעותית שכן בראייה שנתית - העלייה בהכנסות מתקזזת, למשל, עם חודש יוני שבו נרשמה ירידה של 8% בהכנסות הנטו, ועם חודש ינואר שבו נרשמה ירידה של 6% בהכנסות הנטו (לעומת התקופה המקבילה ב-2014)".
למרות תגובת הרשת, זינוק של כמעט 20% דווקא בחודש שבו צנחו מחירי הדלק בעולם לשפל של 12 שנה נחשב לחסר תקדים. ואכן, מהשוואה בינלאומית של מחירי הדלק מול השוק האירופי עולה כי מחירי ליטר בנזין לתחבורה בישראל - למרות ירידת המחירים הקלה בתחילת החודש - נמצאים במקום השלישי בין כל מדינות האיחוד האירופי. רק באיטליה ובהולנד הדלק יקר יותר.
בחודש הנוכחי שיעור המס על הדלק (בלו ומע"מ) על כל ליטר הגיע לשיא של 67% מהמחיר לצרכן - הנתון הרביעי בגובהו באירופה, אחרי בריטניה, הולנד, יוון ושבדיה. מדובר בנתון גבוה בהרבה מהממוצע ואחד הגבוהים בעולם.