מתי בפעם האחרונה בדקתם את חשבון הבנק שלכם לעומק? האם וידאתם שגביית העמלות והריביות בוצעה כשורה? אם לא בדקתם, יכול להיות ששילמתם כסף רב סתם.
לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לחדשות 2 בפייסבוק
הבנקים אולי טוענים שהם חפים מטעויות אבל המקרה של דניאל בש ומשפחתו, מלמד אחרת. "הבנק יום בהיר אחד, טוען שאנחנו חייבים להם 32 מיליון שקלים", סיפר בש שהבנק הגדיל את חובות משפחתו בדיעבד. בשורה של מסמכים רשמיים הבנק דרש מחמו של דניאל חובו שהצטברו יחד ל-32 מיליון שקלים. אלא שכעבור מספר חודשים, דרישת הבנק השתנתה. "פתאום הבנק טוען שאנחנו לא חייבים 32 מיליון שקלים, אלא 47 מיליון", אמר. "היינו בשוק טוטאלי".
חשבון הבנק המדובר נוהל ב"יו בנק", שמאז התמזג עם הבנק הבינלאומי. ההסבר של הבנק לקפיצה של עשרות אחוזים בדרישת החוב התברר כלא פחות ממדהים. "במהלך הדיון המשפטי התברר שלבנק יש 'ספרים כפולים", הסביר עו"ד ברוך כצמן שייצג את המשפחה.
את העובדה הזו חשף בעצמו נציג הבנק שהודה כי ספרי הבנק אינם משקפים נאמנה את מצב החוב. ההסבר שלו לכך שהסכום קפץ הוא שהבנק החליט רק בדיעבד לגבות על הסכום ריבית. השופט בדיון קטע את הנציג והסביר כי הוא מוטרד מתמונת המצב בנוגע לשוני בין הספרים.
"אני יודע שמה שרשום לי בחשבון הבנק, זה הכסף שנמצא שם", הסביר עו"ד כצמן שהופתע אף הוא מתשובת נציג הבנק. "יעלה על הדעת שאחרי מספר חודשים יגידו לי שזה לא מה שיש שם? אין דבר כזה".
"איך משפחה חסרת אמצעים תרגיש?"
"במקרים רבים מדי אנחנו נתקלים בכך שבנקים עושים לכאורה טעויות", מסביר ירון שגיא מהקרן להגנה מהבנקים. "זה מתבטא בהסתרת המידע, או כשלא מספקים אותו גם כאשר הוא מתבקש מבית משפט, גם בגביית ריביות בדיעבד ולהכניס את החייב לצרה גדולה יותר".
"אם אנחנו כמשפחה שברוך השם יש לה את האמצעים מרגישים חסרי ישע מול הבנק, איך אנשים אחרים שאין להם אולי את האמצעים לפנות ולהילחם, איך הם צריכים להרגיש?", תהה בש. עורכי הדין מטעמו פנו לבנק ישראל בדרישה שיחקור את הפרשה, בינתיים הם לא זכו למענה: אם שופט בבית המשפט המחוזי מוטרד כל כך מהיכולת של בנק לנהל ספרים כפולים, לא ברור מדוע הרגולטור לא בודק איך דבר כזה יכול לקרות.