מעטים המקרים שבהם ישיבת מועצת עירייה הופכות לדרמה פוליטית של ממש, ועוד ברמת גן שנחשבה עד לאחרונה למנומנמת. אלא שזה מה שקרה השבוע: ברוב של 15 תומכים מול שישה מתנגדים העביר ראש העירייה כרמל שאמה-הכהן החלטה שלפיה יופעלו שני קווי אוטובוס ברמת גן בסופי השבוע. ההחלטה אמנם הייתה בסמכותו הבלעדית, אבל הוא העדיף להביא אותה לאישור במועצה, וגם לשדר הכל בפייסבוק. דמוקרטיה 2019.
שאמה-הכהן לא לבד. רון קובי, ראש עירית טבריה, ניהל על תחבורה ציבורית בשבת את קמפיין הבחירות שלו לראשות העיר באוקטובר. כיום הוא ניצב מול קשיי הרכבת קואליציה ואישור תקציב עירוני, אך אחד המהלכים הראשונים שלו היה הפעלת קווים של עמותת "נוע תנוע" בעיר. לכך מצטרפים גם ראש עירית גבעתיים רן קוניק וראש עירית רמת השרון אבי גרובר: השניים קיבלו בשבועות האחרונים החלטות מקומיות, עם פחות כיסוי תקשורתי, אך גם הם הרחיבו את רשימת הערים שבהן תחבורה ציבורית זמינה בשבת. גם בהרצליה מופעלים על ידי העירייה קווי אוטובוס בכל שעה עגולה מן השכונות ואל חוף הים. קשה להאמין שהם יהיו האחרונים.
התכנית של רמת גן כוללת שני קווי אוטובוס, ממזרח למערב ומדרום לצפון, שינועו בצירים מרכזיים ויאספו תושבים בתחנות האוטובוס הקיימות. האוטובוסים אמנם לא ייכנסו לשכונות הדתיות, אך כל כלי רכב הנוסע דרך ציר ז’בוטינסקי חולף באזור בני ברק. אמנם כבר עשרות שנים עוברות שם מוניות שירות, והציבור החרדי שותק, אך נראה שמה שמאפיין את התקופה הנוכחית הוא שהציבור החילוני מאס בהסכמות השקטות הללו.
לפי מחקר שערך המכון לאסטרטגיה ציונית בתחילת 2016, אם בישראל כמעט כל בתי הקולנוע והגנים הלאומיים פועלים בשבתות, וכך גם רבים מהמוזיאונים ומוסדות התרבות ואפילו 20% מהקניונים, רק 0.75% מקווי האוטובוס עושים זאת - 161 במספר, כמעט מחציתם במגזר הערבי, ורובם בתדירות נמוכה. ההסכמים הקואליציוניים עם ש"ס, יהדות התורה והמפד"ל לאורך השנים מנעו כל שינוי במצב הזה. מצב דומה - שפוגע בבני נוער, בוגרים ללא רישיון, אנשים שאין ידם משגת לרכוש רכב, פסולי רישיון, חולים ותיירים - לא קיים בעולם.
בשנים האחרונות חלה התעוררות אזרחית חילונית, בעיקר באמצעות עמותות כגון "שבוס" ו"נוע תנוע". העמותות, הנשענות על מימון המונים, מפעילות קווים אזוריים לרווחת התושבים בשכונות חילוניות: הקו הטברייני של נוע תנוע, לדוגמה, הצטרף לאלה שהיא מפעילה בשנים האחרונות בתל-אביב, מודיעין, גבעתיים ובאר שבע. עכשיו גם ראשי הערים מצטרפים, תוך ניצול העובדה שישראל נמצאת בתקופת בחירות.
דרעי וסמוטריץ' מגנים, אבל לא מאיימים
הפוליטיקאים שמניפים את הדגל החילוני במערכת הבחירות הנוכחית מיהרו לחבק את שאמה-הכהן. "שאפו ענק לראש עיריית רמת גן על החלטה שקולה, אחראית ומידתית", מסר ראש "ישראל ביתנו" אביגדור ליברמן, ושיבח את הבחירה לקבוע את מסלולי הנסיעה ברחובות מרכזיים, מבלי לעבור בשכונות וליד בתי כנסת. "זו המתכונת שצריך ליישם גם בערים אחרות", הוסיף. יאיר לפיד מ"כחול לבן" כתב בטוויטר: "מחזק את עיריית רמת גן. ישראל צריכה להיות חופשית ומכבדת כל אדם באשר הוא".
אלא שעם כל הכבוד לליברמן ולפיד, לא הם קובעים מה יקרה בשטח. הקושי הגדול, מבחינת ראש עיר שרוצה להניע מהלך כזה, הוא חשש מעימות עם שני שרים שמגיעים מהמפלגות הדתיות: שר הפנים אריה דרעי מש"ס, ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ’ מאיחוד מפלגות הימין. לפי שעה נראה שהשניים מקפידים לגנות את שאמה-הכהן - אך לא ממהרים לפעול נגדו. אולי בגלל הקושי לעשות זאת בתקופת ממשלת מעבר, אולי בגלל החשש לעורר מחאה אנטי-דתית שתמשוך את הציבור החילוני לקלפיות באופן מוגבר.
סמוטריץ’ לא פרסם ברבים עמדה מובהקת בנושא, ואפילו לא צייץ בחשבון הטוויטר הפעיל מאוד שלו. כאשר "גלובס" ביקש את תגובתו, הוא מסר: "היהדות והשבת הם בסיס קיומנו כאן. רמיסה כל כך בוטה של הסטטוס-קוו היא לא משהו שניתן לקבל. אות קין מתנוסס על ראש עיר שקיבל החלטה פופוליסטית ורעה כנגד תושביו, כנגד השבת, כנגד המרקם העדין שאנחנו חיים בתוכו כבר 70 שנה וכנגד היהדות. בעיקר עצוב ביום הזה".
ודרעי? הוא פנה במכתב לראשי יהדות התורה, שבו ביקש "לקיים דיון דחוף ומשותף בעקבות פריצת הסטטוס-קוו בשבת בערים השונות. חשוב שהדבר ייעשה במשותף ובקול אחד כדי להציג כראוי את דברה של היהדות החרדית במצב שנוצר". עד כה דרעי לא איים בפסילת ההחלטות ולא הציע חקיקה שתגביל את סמכויות הרשויות. הוא הגיב כיו"ר ש"ס, לא כשר הפנים.
היחידה עד כה שלבשה את חליפת האיומים היא יהדות התורה. סגן השר ח"כ יעקב ליצמן ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני פרסמה הודעה משותפת: "לבושתנו ולחרפתנו ביצעה עיריית רמת גן מהלך מחפיר ומביש, תוך פגיעה בסטטוס-קוו הנהוג בכל השנים, ותוך התעלמות מרגשותיהם של רבבות תושבי העיר שומרי מצוות ומסורת ישראל. מדובר בחציית קו אדום של ראש עירייה הפועל ממניעים אנוכיים וחיפוש כותרות. צעד בוטה מעין זה יגרור מחיר פוליטי כבד נגד כרמל שאמה-הכהן", כתבו, והסתייגו מאמירת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין שיש להתיר לראשי הערים לקבל החלטות בנושא.
שאמה-הכהן לא נשאר חייב, וכתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ליצמן וגפני, כדאי שתתעוררו. על כל פעולת נקם שלכם בעיר ובתושביה בגלל קווי הבילוי בשבת נגדיל את התדירות ונוסיף קווים. על כל ניסיון סחיטה באיומים, נפנה מוסדות חינוך שלכם שיושבים באהבה בעירנו". אלא שראש עיריית רמת גן יודע דבר נוסף: הפעלת הקווים נקבעה לפי שעה לימי הקיץ, ל-10 שבועות. אחר כך, אם תקום ממשלה שעשויה להיות חרדית-ימנית-לאומית, המשך הפעלתם צפוי להיתקל בקשיים גדולים בהרבה.
למרות הכול: יוזמות מצומצמות
רועי שוורץ תיכון הקים את ארגון "נוע תנוע" בשנת 2015, באמצעות כספי מענק השחרור שלו מצה"ל. כיום מדובר בארגון התחבורה הפרטי הגדול בארץ: יש בו 9,000 חברים, שנסעו בעשרות אלפי נסיעות, וכן עשרות מתנדבים. במהלך השנים ביצע הארגון קמפייני מימון המונים באתר הדסטארט, ובקרוב הם יצאו לקמפיין נוסף. "אנו פועלים למען 80% מהציבור שרוצה בתחבורה בשבת", אמר שוורץ תיכון ל"גלובס".
לדבריו, בשנה האחרונה עבודת הארגון מתאפיינת בשיתוף פעולה גדול יותר עם הרשויות המקומיות, ולא רק התייצבות עצמאית של "נוע תנוע" במקומות שונים בארץ. מספר הולך וגדל של ראשי ערים נמצאים כיום במו"מ, עדיין בשקט וללא פרסום, לאספקה בתשלום של שירותי ההסעות בשבתות. גם אם רוב ראשי הערים עדיין חוששים מיצירת קשר עסקי שכזה, המגמה בשטח בהחלט מורגשת.
ברמת השרון, לדוגמה, החלה העמותה בשיתוף העירייה להפעיל שני קווים בסופי שבוע, שמאפשרים לתושבי העיר להגיע למרכז תל-אביב בשישי בערב ולחוף הים בשבת. ראש העירייה אבי גרובר סיפר ל"גלובס" שכדי לאפשר לקווים לפעול תדיר, פנתה רמת השרון לעיריית תל-אביב שסייעה במימון.
בגבעתיים פועל מיזם "נוע תנוע" זה 4 שנים ומסיע אנשים בשבתות לתל-אביב במסלול קו 63, העובר גם ברמת גן. כעת גם העירייה נכנסת לתמונה: בדצמבר יחלו לפעול בעיר שלושה קווי מוניות שירות חדשים. ראש העירייה רן קוניק דווקא הקפיד לצנן את ההתלהבות, וכתב בהודעה לתושבים: "הפעלת תחבורה ציבורית אמיתית אינה נתונה לסמכות והחלטת ראש רשות מקומית. שאטל לים אינו תחבורה ציבורית, ממש לא".
בכלל, נראה שקוניק לא מתלהב מהסגנון של שכנו הרמת גני. "תחבורה ציבורית בשבתות זה הכרח, לא רק לים ולתל-אביב אלא לכל הארץ, לבתי חולים או לביקור קרובי משפחה. אני אעשה כל מה שאני יכול בנושא, לא בגימיקים אלא בעבודה מול השלטון המקומי", אמר ל"גלובס". "ההרכב של גבעתיים הוא יותר חילוני, כולם מייחלים לתחבורה ציבורית בשבת, אבל זה לא שמגיעה דרישה מסיבית מן הציבור, כי אנחנו קרובים לתל-אביב ולהרבה תושבי גבעתיים יש כלי רכב".
בערים אחרות במרכז הארץ קיימות יוזמות מקומיות מצומצמות לתחבורה ציבורית בשבת מטעם "נוע תנוע" ו"שבוס", לצד מוניות שירות. לעומת זאת, בבת ים המצב מורכב יותר: חברת מועצת העיר קטי פיאסצקי מהאופוזיציה (מרצ) הציעה לפני יותר משנה להקים ועדה שתדון באפשרות להפעלת מוניות שירות עבור תושבי העיר. ההחלטה נדחתה, בתמיכת חברי המועצה מטעם ישראל ביתנו, בנימוק שמשרד התחבורה הבטיח לערוך בעיר מכרז להפעלת מוניות שירות בשבת. בסופו של דבר, המכרז לא יחייב את מפעילי קווי השירות לעבוד בשבתות, וכך נוצר ואקום שמחכה להתמלא.
כך או כך, השאלה הפוליטית הגדולה נותרת בעינה. המדינה איננה מעוניינת כיום לאפשר תחבורה ציבורית בשבתות באופן מוסדר, אך בשל העובדה שמדובר בתקופת בחירות רבים מהפוליטיקאים מעדיפים לעצום עיניים ולתת לדברים להתרחש בשטח. אלא שמרבית היוזמות, כפי שציין קוניק, מתמקדות בנסיעות לחוף הים ולאזורי בילוי בשבתות. מי שפשוט רוצה לקחת אוטובוס לארוחת צהריים אצל ההורים בשבת, ייאלץ לחכות. ואם בסוף מערכת הבחירות לכנסת ה-22 תוקם ממשלה על בסיס הליכוד, הדתיים והחרדים, גם היוזמות הנוכחיות יהיו בסכנה - וההמתנה לאוטובוס המיוחל תימשך זמן רב.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס