סאגה מרתקת של ריגול תעשייתי נחשפה השבוע בתביעה נגד חברת דיל (Deel), יוניקורן בשווי 12 מיליארד דולר שנוסדה בין היתר על ידי היזם הישראלי אלכס בואזיז. לפי התביעה, דיל הפעילה עובד בכיר של חברת ריפלינג (Rippling) המתחרה כמרגל במשך ארבעה חודשים במטרה לגנוב מידע סודי על לקוחות ומוצרים. שתי החברות עוסקות בתחום תוכנות משאבי האנוש. ריפלינג מבקשת פיצויים כספיים ועונשיים על הנזק שדיל גרמה לה לטענתה.

לפי פוסט שפרסמה ריפלינג בבלוג החברה, המרגל ניצל את גישתו למערכות החברה כדי לרגל אחרי לקוחות של דיל עצמה שדנו באפשרות לעבור לריפלינג. הוא אסף כל פרט אפשרי על מאמצי המכירה של ריפלינג מול דיל, כולל הצעות מחיר, פרטים על פגישות מכירה ושיחות בין ריפלינג ללקוחות פוטנציאליים.

מהתביעה עולה כי החשד לריגול התעורר לראשונה בפברואר 2025, כאשר יותר מ-17 עובדים בריפלינג דיווחו על פניות מוזרות מדיל בנוגע לעבודה. הבדיקות העלו חשד, אך המפנה האמיתי הגיע ב-18 בפברואר, לאחר שכתב מאתר The Information פנה לריפלינג עם מידע פנימי שהיה יכול להגיע רק ממישהו בתוך החברה.

התביעה מציינת שהריגול עצמו החל בתחילת נובמבר 2024. ניתוח יומני הפעילות של העובד החשוד הראה שהחל מאותו חודש, דפוסי החיפוש שלו במערכות החברה השתנו באופן דרמטי. "זה לא היה מעשה בודד של התנהגות פסולה - זו הייתה מתקפה מכוונת, שבוצעה במשך יותר מארבעה חודשים, שנועדה לגנוב ולנצל נתונים תחרותיים קריטיים," נכתב בתביעה. המידע הגנוב כלל מידע על לידים של לקוחות, הצעות מחיר, ומסמכי הדרכה פנימיים איך להתמודד עם דיל בשיחות מכירה.

יותר מ-6,000 חיפושים במערכות החברה

התביעה שהוגשה בסן פרנסיסקו מתארת כיצד המרגל חיפש את המונח "דיל" במערכות ריפלינג בממוצע 23 פעמים ביום, ובסך הכל ביצע יותר מ-6,000 חיפושים במערכות החברה. ביום אחד, ב-21 בפברואר 2025, המרגל לכאורה מצא 728 חברות חדשות שביקשו הדגמה של מוצרי ריפלינג, 282 הערות מפורטות מנציגי מכירות של ריפלינג על לקוחות פוטנציאליים חדשים, ומידע מקיף על 26 עסקאות חדשות עם לקוחות ששקלו לעבור מדיל לריפלינג.

ריפלינג מביאה דוגמאות ספציפיות לנזק שנגרם לטענתה בעקבות הריגול. באחד המקרים, המרגל צפה וגישש מידע על פגישת מכירה מתוכננת עם לקוח פוטנציאלי שבחן מעבר מדיל לריפלינג. למחרת, הלקוח ביטל באופן פתאומי את הפגישה והודיע שהחליט להישאר עם דיל. במקרה נוסף מחודש דצמבר, המרגל התמקד בלקוח של דיל ששקל לעבור לריפלינג בשל "אתגרי תאימות ושכר ככל שהחברה גדלה". בסופו של דבר, הלקוח נשאר עם דיל.

הסיפור הגיע לשיאו הדרמטי ב-14 במרץ 2025 כשהמרגל החשוד נתפס. לפי המתואר בתביעה, כשעורכי דין הגיעו למשרדי ריפלינג בדבלין עם צו מבית המשפט שדרש ממנו למסור את הטלפון שלו, הוא ברח לשירותים וננעל שם. כשהזהירו אותו שאי-ציות לצו יכול להוביל למאסר, המרגל ענה: "אני מוכן לקחת את הסיכון" וברח מהמקום.

בתעיה טוענת שדיל גם השתמשה במידע גנוב כדי לגייס עובדים מריפלינג. בין ינואר לפברואר 2025, לפחות 17 עובדים מצוות התפעול הגלובלי של ריפלינג קיבלו פניות בנוגע למשרות דומות בדיל, ולפחות 10 מהם דיווחו שקיבלו הצעות עבודה ללא ראיון מעמיק. ריפלינג גם מציינת בתביעה שב-9 בדצמבר 2024, כחודש לאחר תחילת פעילות הריגול, המרגל נפגש עם נציגי דיל, בהם ככל הנראה המנכ"ל בואזיז עצמו.

"מלכודת דבש" ללכידת המרגל

מה שמחזק את הקשר לדרגים הבכירים בדיל, לפי התביעה, היא "מלכודת דבש" שריפלינג הציבה ב-3 במרץ. החברה יצרה ערוץ צ'אט פנימי ריק בשם "d-defectors" ושלחה מכתב שמזכיר את הערוץ רק לשלושה אנשים: פיליפ בואזיז, אביו של אלכס בואזיז ויו"ר דירקטוריון דיל; ספירוס קומיס, ראש המחלקה המשפטית האמריקאית של דיל; ועורך דין חיצוני של החברה.

"תוך שעות ספורות לאחר ששלחנו את המכתב למנהלים הבכירים של דיל ויועציה המשפטיים, המרגל של דיל חיפש וניגש לערוץ ה-d-defectors# - מה שהוכיח מעבר לכל ספק שהנהלת דיל הבכירה, או מישהו הפועל מטעמה, העביר את המידע על ערוץ ה-d-defectors# למרגל של דיל בתוך ריפלינג".

ונסה וו, היועצת המשפטית של ריפלינג, הצהירה בבלוג פוסט של החברה: "אנחנו בעד תחרות בריאה, אבל לא נסבול מצב שבו מתחרה מפר את החוק. היקף הריגול התעשייתי הזה מדהים - הוא חדר למחלקות המכירות, השיווק, הגיוס ואפילו התקשורת".

מדיל נמסר: "שבועות לאחר שריפלינג הואשמה בהפרת סנקציות ברוסיה וטענת טענות שווא נגד דיל, ריפלינג מנסה לשנות את הנרטיב באמצעות האשמות שערורייתיות אלו. אנו מכחישים בתוקף כל טענה לעבירה ונתייחס אליהן בתגובתנו לבית המשפט".