חילופי האשמות בממשלה על רקע תגבור הטיסות לארה"ב: הממשלה דחתה הצבעה שתוכננה לישיבתה אתמול (ראשון), ושהיתה צפויה להרחיב את היצע הטיסות לצפון אמריקה ולהגביר את התחרות - ובכך לתרום גם להורדת מחירי כרטיסי הטיסה. בכירים במשרד התחבורה וברשות התעופה האזרחית (רת"א) טוענים כי הסיבה לדחייה היא לחץ שהפעיל שר התיירות חיים כץ, שחושש לדבריהם מפגיעה באל על. מטעמו של כץ נמסר כי הוא ביקש נתונים נוספים לפני הצבעה.
עוד בנושא ב-N12:
• הדיוטי פרי הולך לגדול: ההרחבה בנתב"ג יוצאת לדרך
• מועד החזרה החדש של ריינאייר - בניגוד להצהרה שלה בכנסת
• המחירים של חברת התעופה של ענף ההייטק נחשפים
ההצעה שהדיון בה נדחה הוגשה בידי משרדי התחבורה והאוצר ובשיתוף ועדת הכלכלה, ומבקשת לסייע לחברות התעופה שירחיבו את טיסותיהן ליעדים בצפון אמריקה. המהלך היה מיטיב עם החברות ארקיע וישראייר, באמצעות אישור השתתפות המדינה ב-50% מתשלומי הפיצויים שהיו נדרשות החברות לשלם לנוסעים במקרה של ביטולי טיסות.
לפי תנאי ההצעה, השתתפות המדינה הייתה מוענקת רק לחברות תעופה שהיו מוסיפות לפחות שתי טיסות שבועיות לארה"ב או קנדה בהשוואה למספר הטיסות שהפעילו ליעדים אלו ברבעון האחרון של 2024.
מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר 2023 עצרו מרבית חברות התעופה הזרות את פעילותן בישראל. על רקע זה נותרה אל על החברה היחידה שעדיין טסה לצפון אמריקה ומחירי הכרטיסים בטיסותיה זינקו. על רקע זה מקודמות מספר יוזמות שיגבירו את היצע הטיסות לארה"ב, בהן גם יוזמה עצמאית של ענף ההייטק. המהלך שמקדמים משרד התחבורה והאוצר נועד לספק רשת ביטחון שתגדיל משמעותית את היצע הטיסות.
שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' לא נכחו בישיבת הממשלה, וההצעה שהם מקדמים לא הועלתה להצבעה. אלא שבכירים במשרד התחבורה וברת"א טוענים כי היעדרות השרים אינה הסיבה לדחיית הדיון, אלא התנגדות של שר התיירות שביקש לדחות את הדיון על רקע פניות אליו מאל על. לטענת הגורמים, ההצעה נשלחה במוצאי שבת לשרי הממשלה ואיש לא הגיש הסתייגויות.