"הוא פשוט סגר את החנות ונעלם": יום אחרי שעוד עשה עסקאות בשווי עשרות אלפי שקלים עם הלקוחות שלו, סגר דניאל את החברה שלו ושל אביו "מרק את לב עבודות שיש" שבקריות - ונעלם. מאחוריו נותרו מאות לקוחות עם חובות גדולים.

ביום ראשון בשבוע שעבר החנות של "מרק את לב עבודות שיש" עוד הייתה פתוחה במרכז רי דיזיין בקריות וקיבלו בה לקוחות חדשים. לטענת חלק מהלקוחות נמסר כי יש הנחה מיוחדת למי שישלם במזומן או בהעברה כספית מיידית, וכך רבים סגרו עסקה ושילמו במקום או בהעברת זהב דרך הבנק שלא ניתנת לביטול, עסקאות בשווי עשרות אלפי שקלים.

לקוחה מנסה לפנות לנציג ממרק את לב
לקוחה מנסה לפנות לנציג ממרק את לב

ביום שני למוחרת, קיבלו חלק מלקוחות החברה הודעה שבה מודיעים להם כי אחרי שנים של עבודה, הם החליטו לסגור את החנות ובכך מאות לקוחות לא קיבלו תמורה לתשלום שלהם. "עשיתי אצלו עסקה ב-28 אלף שקל, קיבלתי עליהם המלצה מחברת המטבחים שלי, לא האמנתי שדבר כזה יכול לקרות", משתפת ספיר, שהיא ובעלה זוג צעיר שהיה אמור להיכנס לביתם החדש וכרגע נשארו עם מטבח ללא שיש.

ספיר פתחה קבוצת וואטסאפ לנפגעי החברה, אליה הצטרפו כמאה לקוחות, אדריכלים ומעצבי פנים שעבדו עם החברה, שטוענים שגם הם לא קיבלו את המוצר שאותו הזמינו והבינו דרך אנשי המקצוע שאיתם הם עובדים שהחנות נסגרה. לטענת הלקוחות, החל מיום שני שנשלחה ההודעה על הסגירה, לא ענה הבעלים לאף שיחת טלפון או הודעה ומבחינתם הוא נעלם. גם את עמודי הפרסום שלהם ברשתות החברתיות מחקה החברה וזאת אחרי שעשרות לקוחות הציפו את העמודים בשאלות ובתגובות לא טובות על המהלך שלהם.

ביום שישי, רק לפני שבוע קיבלו אור ובעלה הצעת מחיר לעבודת שיש בשווי 29 אלף שקלים ממנהל המכירות הארצי של החברה שנכח בחנות במתחם הקניות בקריות. "לחצו עלינו שזה מחיר סופי ורלוונטי לאותו יום וחייבים לסגור", מספרת אור ל-N12 על ההצעה המפתה שקיבלה. "ביום ראשון, יומיים אחרי הצעת המחיר, הוא לחץ עלינו להעביר את הכסף בהעברה בנקאית. אמר לנו אם אנחנו לא סוגרים היום אז הוא לא שומר לנו את המחיר".

אור ובעלה חשבו גם על החיסרון בהעברת כל הסכום לספק ושאלו את השאלות הנכונות. "אמרו לנו שהם חברה של שנים ויש אחריות לכל החיים ואפשרות לבטל לפי החוזה. באמת יש סעיפים כאלו בחוזה שמחזירים את הכסף אם העסקה בוטלה". אבל במקרה הזה, החוזה לא עזר לבני הזוג. "העברנו לו את כל הסכום ויום למוחרת בשעה 11 בבוקר קיבלנו את ההודעה הגנרית הזו שהחברה נסגרת והם פה לכל שאלה. כמובן שהם לא ענו לנו, ניסינו לבטל את העברה הבנקאית ולא יכולנו, הכסף הלך". 

"רגע לפני שסגר את העמודים שלו ברשתות החברתיות, דניאל הבעלים עוד ניסה להסביר שהם עברו תקופה קשה במלחמה ונכנסו לחובות", מוסיפה ספיר. "מי שיודע שהוא בחובות כבר שנה שלמה ולא מסוגל לספק את המוצרים שלו, ממש לא לוקח הזמנות ממאות לקוחות וגם יום לפני סגירה ומכריח אותם להעביר את כל הסכום כשהוא יודע שהוא לא מסוגל לספק את הסחורה".

תגובת בעלי החברה: "אחרי ההודעה לקוחות הגיעו לשטח המפעל, פרצו ובזזו עד אין שריד"

תגובת מרק קרסניאנסקי אחד מבעלי החברה, שנמסרה על ידי עורך הדין עמירם אלקובי: "החברה ובעליה בהחלט מבינים  את  תחושת הכעס והתסכול של הלקוחות והספקים בעקבות קריסת החברה. עם זאת, חשוב להבהיר כי אין פה מדובר בהונאה או בניסיון הונאה מטעם החברה או בעליה, ההפך הוא הנכון. מדובר בחברה ותיקה ומנוסה אשר שמה הלך לפניה קרוב ל-20 שנים. אולם, מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, נאלצה החברה להתמודד עם ביטולי עסקאות, קושי בגביית התשלום מלקוחות וכן ירידה משמעותית בהיקף ההזמנות אותן הייתה מקבלת החברה לפני המלחמה מקבלנים/יזמים שכן, אלה סבלו מהיעדר כוח אדם ועיכובים בביצוע פרויקטים".

עוד טוען הבעלים כי "ביום ראשון 9.3.25 החברה עדיין ביצעה התקנות והמשיכה לספק שירותים, אולם במהלך היום חזר צ'ק אחד וחשבון הבנק של החברה נחסם, כך שמאותו הרגע לא ניתן היה לבצע אפילו העברת משכורות לעובדים".

מפה כדור השלג החל להתגלגל, כאשר אחד העובדים החליט להבעיר את השטח ופנה לספק גדול מהתחום תוך שציין בפניו כי החברה לא שילמה משכורות החודש ונראה שהיא מצויה בקשיים כלכליים, מה שהוביל את אותו ספק להגיע למפעל השיש ולנסות למשוך בחזרה את הסחורה שלו.

תוך שעות ספורות, מרגע שהופצה השמועה כי החברה אינה מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה הכספיות, התבצעו "צעדים אחראיים ושקופים במטרה לצמצם את הפגיעה בכלל הלקוחות ולמזער כל שניתן את הנזקים אל מול הספקים והבנקים", הבהיר הבעלים באמצעות עורך דינו.

בניגוד לטענות של הלקוחות שרק חלקם קיבלו הודעות על הסגירה, טוען בעל החברה כי "נשלחו עדכונים מסודרים לכלל הלקוחות והספקים בדבר קשיי החברה, תוך הבהרה שבכוונתם לפעול להסדרת החובות ואספקת המוצרים שנותרו במלאי וכל זאת רק במסגרת הליך להסדר נושים אשר יתנהל בבית המשפט ובפיקוח הנאמן שיתמנה. ניתן ללמוד על תום לבם של החברה ובעליה עת פנו מיוזמתם ללקוחות והודיעו להם, כי קרוב לוודאי שבמסגרת הליך להסדר נושים, יסופקו המוצרים שכבר הוזמנו ואוחסנו בשטח המפעל וכי בכוונתם לעשות כל שיידרש על מנת לנסות ולמזער את הפגיעה בהם".

בעל החברה טוען בנוסף כי הלקוחות המאוכזבים ניסו לקחת בעצמם את הסחורה למרות שהחנות והמפעל היו סגורים: "לצערנו, במקום לאפשר תהליך מסודר וחוקי של הסדר נושים או פירוק החברה וניהול הנכסים ע"י בית המשפט, בחרו עשרות לקוחות ומספר ספקים לעשות דין לעצמם, עת הגיעו עם מנופים, משאיות ורכבי הובלה לשטח המפעל ולחנות, פרצו אליהם ובזזו אותם עד אין שריד. הסרטונים שקיבלנו מעוברי אורח והשכנים מזכירים סצנות אימה מסרטים אפוקליפטיים על תושבי כדור הארץ שבטוחים שסוף העולם הגיע והם חייבים לבזוז מוצרי מזון מכל סופרמרקט הנקרא בדרכם. ניידות משטרה אכן הגיעו למקום מספר פעמים וניסו למנוע את המשך הביזה, אולם בכל פעם שהשוטרים התרחקו מהמפעל והחנות חזרו הבוזזים והמשיכו במלאכתם האסורה".

עוד נמסר מעורך הדין עמירם אלקובי: "לעניין התנהלות מרשי, ראוי לציין, כי כל הכספים שהתקבלו עד ליום שבו הבנק החליט לעצור לחברה את הפעילות, הופקדו ונבלעו אך ורק בחשבון החברה והם לא נמשכו או הועברו לחשבונות אחרים. לא זו אף זו, הרי שמספר חודשים לפני כן, נטל מרשי משכנתה כנגד דירת מגוריו, חתם בעצמו על ערבויות אישיות ואף החתים את בנו על ערבויות אישיות, והכל על מנת להזרים כספים לחברה מתוך התחייבות אמיתית ללקוחותיו ומתוך אמונה ביכולת העסק לשגשג בתום המלחמה".

"מאז יום ראשון מתמודד מרשי, בני משפחתו וחלק מעובדי החברה עם שיחות טלפון והודעות מאיימות על חייהם, ויודגש כי כל אשר נאמר במסגרת הודעה זו, מגובה באסמכתאות, סרטונים, תמונות, הודעות ושיחות טלפון מוקלטות. צר לנו שהסתבכותם הכלכלית של החברה ובעליה מוצגת כאילו המדובר בהונאה או תרמית, אולם, מאחר שהדברים צפויים להתברר בבית המשפט, אנו משוכנעים מעבר לכל ספק, כי בית המשפט יתרשם מהר מאוד שאכן מדובר בקריסה כלכלית כואבת ולא במעשה פלילי. החברה ובעליה פעלו באחריות ובשקיפות במשך שנים רבות ובכוונתם להמשיך ולשתף פעולה הן עם בית המשפט על מנת להפחית ככל הניתן את הפגיעה בנושי הם והן עם המשטרה על מנת שאלה יבואו בחשבון עם הפורצים והבוזזים".