הגירעון מעמיק ושנת 2025 צפויה להיפתח עם גל של העלאות מיסים, שחלק לא מבוטל מהן ישפיעו ישירות על יוקר המחייה של רוכשי ומשתמשי הרכב הפרטי. בשבוע שעבר פרסם בנק ישראל תחזית מאקרו עדכנית קודרת, שצופה עלייה בגירעון מעבר לצפוי ובמקביל זינוק בחוב הציבורי ב־2024. לגבי 2025 התחזיות מעט יותר אופטימיות אולם הסיבה לדברי הבנק היא "שהממשלה תבצע התאמות תקציביות פרמננטיות של כ־30 מיליארדי ש"ח החל מ־2025, מעבר להעלאת המע"מ שכבר אושרה, במטרה לצמצם את הגרעון המבני בטווח הבינוני".
המונח "התאמות תקציביות" מתייחס לקיצוץ תקציבי אבל גם ובעיקר לעלייה חדה במיסים. כרגיל גם רוכשי ומשתמשי הרכב הפרטי יידרשו "לתרום" חלק לא מבוטל להקטנת הגירעון החל מתחילת 2025. זאת למרות, שהמיסוי על רכב ועל דלק בישראל הוא מלכתחילה מהגבוהים בעולם ומחירי הרכבים החדשים כבר נמצאים בשיא. בשורה התחתונה יוקר המחיה בסעיף הרכב צפוי לרשום זינוק משמעותי בקרוב.
קיצוץ בהוצאות הוא צו השעה והתנהלות נכונה יכולה לחסוך סכומים משמעותיים בשנה. לטובת מי שיצטרך להדק עוד יותר את החגורה נצרף כאן כמה טיפים שיכולים לאזן במקצת את תמונת ההוצאות.
להתנהל נכון עם רכב חשמלי
המחיר של כל ליטר בנזין, שנמכר כיום בתחנות בישראל, מורכב מ־63% מיסים. מתוכם מס הבלו בלבד מהווה כ־50% מהמחיר לצרכן. זהו אחד משיעורי מס הדלק הגבוהים בעולם וזו רק ההתחלה. מינואר צפוי הבלו על בנזין בישראל לעלות בהדרגה תחת השם האופנתי "מס פחמן".
האוצר טוען כי המהלך הוא "כלי לגילום עלויות הנזקים הסביבתיים של הדלקים, לעידוד הפחתת הצריכה שלהם ולמעבר לאנרגיות מתחדשות". אבל כאשר מקלפים את העטיפה "הירוקה" מגלים כי זוהי תוספת מס, שנועדה להגדיל משמעותית את הכנסות המדינה מסעיף בלו הדלק, שכבר היום מסתכם בכ־20 מיליארד שקל בשנה. עבור נהג ישראלי ממוצע, שנוסע בסביבות 16 אלף קילומטר בשנה ברכבו הפרטי, מדובר בתוספת פוטנציאלית של אלפי שקלים בשנה להוצאות הרכב השוטפות. הרבה יותר מכך עבור חברות ומעסיקים, שמגלמים את הוצאות הדלק ברכבי עובדים, שנוסעים בממוצע מעל 30 אלף ק"מ בשנה.
במדינות מפותחות הפתרון הנפוץ לעליית מחירי הדלק הוא מעבר לתחבורה ציבורית. אבל בישראל, שבה במקומות רבים אין חלופה של תחבורה ציבורית יעילה, האופציה הזו לא ריאלית והביקוש לדלק קשיח - ועל זה בונה האוצר.
"החיסון" היעיל ביותר כרגע בפני עליית מחירי הדלק הוא הצטיידות ברכב חשמלי, שמאפשר להיפרד לעד מתחנות הדלק, ולפחות עד השנה גם חסך משמעותית באגרה השנתית. הציבור הישראלי מכיר היטב את "מקלט המס החשמלי" ומתחילת העשור ניצלו אותו יותר מ־180 אלף לקוחות. 52 אלף מתוכם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2024 בלבד.
אבל החגיגה עומדת להיגמר או לפחות להתכווץ. אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, בינואר 2025 יזנק מס הקנייה על רכב חשמלי מ־35% ל־83%. במקביל, גם הטבת האגרה השנתית על רכב חשמלי עתידה להימחק ולהגדיל את ההוצאות השנתיות של הרכב החשמלי בעוד כמה אלפי שקלים.
נקדים ונאמר: רכב חשמלי משתלם בעיקר כאשר הטעינה שלו מתבצעת בעמדת טעינה פרטית שמחוברת לרשת הביתית או בעמדה במקום העבודה. טעינה בעמדות ציבוריות יכולה להיות יקרה פי שלושה מטעינה הביתית - כ־10 אגורות לקילומטר במקום 30 אגורות לקילומטר ויותר. אמנם גם טעינה ציבורית היא עדיין זולה משמעותית מתדלוק ברכב בנזין, במיוחד לאור עליית המס הצפויה, אבל היא מקזזת משמעותית את היתרון הכלכלי של רכב חשמלי.
בשורה התחתונה אם אין לכם נגישות לעמדת טעינה פרטית כדאי לכם לשקול ברצינות את הרכישה של רכב חשמלי. למי שחייב להשתמש בטעינה ציבורית לעיתים תכופות כדאי לנהל את הרגלי הטעינה. תעריפי הטעינה המהירה בישראל משתנים משמעותית לא רק מחברה לחברה אלא לפעמים בין עמדה לעמדה ובשעות שונות של היום. בעיקרון, טעינה בלילה תהיה החסכונית ביותר.
לרכוש רכב חשמלי משומש
דרך נוספת לאזן את הזינוק הצפוי בעלויות הרכב החשמלי היא לוותר על רכישת רכב חשמלי חדש לטובת רכב חשמלי משומש. שוק היד השנייה של החשמליות נמצא עדיין בשלבי התפתחות מוקדמים ומתאפיין בעודף היצע. זאת בשל חשש של לקוחות "בנזין" מסוגיות כמו שמירת ערך לטווח ארוך והתיישנות הסוללה, לצד עלייה מהירה בהיצע ובמגוון הדגמים החשמליים בישראל.
מצב כזה מהווה הזדמנות טובה למצוא כלי רכב חשמליים בני שנה עד שלוש שנים במחירים אטרקטיביים במיוחד, ומי שיחפש בלוחות ימצא כלים בני שנתיים שמוצעים ב־40%־50% פחות ממחיר המחירון שלהם כחדשים.
למרות זאת, רכישת רכב חשמלי משומש דורשת בדיקה קפדנית. אמנם יש בו פחות מכלולים מכאניים, שיכולים להתבלות. אבל המכלולים החשמליים הייחודיים ובראשם הסוללה, עלולים להיות יקרים מאד לתיקון והחלפה. בדיקה מוקדמת של מצב הסוללה היא חובה לפני הקנייה, במיוחד אם זה רכב שכבר עבר קילומטרז' משמעותי. אמנם לא הרבה מכונים בארץ (וגם בעולם) מסוגלים לספק כיום דו"ח מפורט של מצב הסוללה. אבל דו"ח כזה יכול להוות בעתיד את ההבדל בין רכב "סחיר" לבין "משקולת" כבדה במיוחד, שרובצת אצלכם בחנייה.
כדאי גם לתת את הדעת לזמינות של עדכוני תוכנה בדגם המשומש ולאחרונה גם לסוגיית החוסן העסקי וההמשכיות של מותג הרכב בו בוחרים. הסינים שולטים בשוק הרכב החשמלי החדש והמשומש, אלא שכיום רבים מהם בוחנים את המשך דרכם באירופה לאור מיסוי העונשין של האיחוד האירופי. אם חלקם ייעלמו מהשוק תהיה לכך השפעה שלילית על מחירי היד השנייה.
רכישת ביטוח טיפולים ואחריות
גם לקוחות רכבי הבנזין צפויים לעמוד בקרוב בפני עלייה חדה בעלויות, ולא רק בשל העלאת מס הדלק שהוזכרה לעיל. בתקופות אינפלציוניות כמו הנוכחית אפשר לצפות גם לעלייה משמעותית במחירי החלפים, שלמעשה כבר החלה בשל שיבושים בשרשרת האספקה של חלפים מסוימים. זאת לצד מחירי העבודה במוסכים וכמובן עלייה במחירי כלי הרכב עצמם.
נזכיר, שבינואר הקרוב צפויה עלייה רוחבית במס הקנייה על כל רכבי הבנזין בשל הקטנת הטבת המס הירוק. זה אומר, שהרכישה של רכב בנזין חדש תהיה הרבה יותר יקרה והביקוש לרכבי היד השנייה יעלה.
מלבד הפחתת הנסועה יש שתי דרכים לחסוך בעלויות השוטפות של רכבי בנזין. הראשונה היא לעשות "שופינג" בתחנות הדלק: אמנם מחיר הבנזין הוא תחת פיקוח אבל יש לא מעט תחנות ורשתות, שנוהגות להוזיל את המחיר כדי למשוך לקוחות. בדיקה שערכנו מגלה "מבצעים" שמוזילים את המחיר ב־20 אגורות ויותר לליטר.
בכל הנוגע לחלפים ומוסכים שווה לבחון את האופציה של הרחבת האחריות על הרכב בתשלום. מדובר למעשה במוצר ביטוחי לכל דבר. יש יבואנים שמציעים חבילות אחריות מורחבת בעת הרכישה (אף על רכב משומש) ויש גם חברות ביטוח, שיציעו לכם באופן פרטי פוליסה כזו - ואם לוקחים בחשבון את עלויות התיקון של רכיבים מרכזיים זו עשויה להיות עסקה משתלמת.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס