מי ששקיווה שאחרי הפסקת האש בלבנון חברות תעופה זרות יחזרו לישראל בהמוניהן כבר התאכזב. אחרי יותר משנה של מלחמה שבהן חברות התעופה הזרות ביטלו וחידשו, ביטלו, חידשו ושוב ביטלו את פעילותן בישראל, נראה כי רבות מהן החליטו שנמאס להן.

עוד בנושא ב-N12:

מתחילת ינואר: טיסות יומיות בין חיפה לאתונה
המרחב האווירי הצפוני נפתח מחדש: הטיסות חוזרות לחיפה
אתם לא טסתם אבל הממשלה כן: טיסות השרים בזמן המלחמה

האיום הקונקרטי אולי מתחלף - ירי מעזה, שיגורים מלבנון, כטב"מים מתימן או טילים מאיראן - אבל קיומו המתמשך נוטל מחברות התעופה את הדבר שהן צריכות יותר מכל: ודאות. התוצאה היא ביטול טיסות מתמשך. וכמו רבים בקרב הציבור בישראל, גם בחברות התעופה הזרות ממתינים לראות מה תוליד הפסקת האש בלבנון וכמה זמן היא תחזיק מעמד לפני שמקבלים החלטות דרמטיות.

ברשות שדות התעופה דיווחו בשבוע שעבר כי שוחחו עם יותר מ-100 מנכ"לים ונציגים של חברות תעופה בין-לאומיות במטרה לעודד את חזרתן לפעילות בישראל. לפי הודעת הרשות, בשיחות עלה בעיקר חשש המנהלים מהמצב הביטחוני בארץ ובאזור, שמהווה לדבריה את הסיבה המרכזית לאי חזרתם ארצה. בנוסף, חלק מהחברות הביעו חשש מסיום הפסקת האש בלבנון בתום 60 הימים שנקבעו. נציגי הרשות מסרו כי יפתחו שוב את טרמינל 1 אם חברות הלואו קוסט יתחייבו על חזרה רציפה לישראל ובהיקף משמעותי. 

איזה חברות תעופה חוזרות לישראל

ענקית התעופה הצרפתית אייר פראנס (Air France) דחתה שוב את שובה לפעילות בישראל, הפעם עד לאחרי 9 בינואר 2025.

אחרי מספר חודשים של היעדרות , חברת התעופה היוונית אג'יאן (Aegean) חידשה את טיסותיה אל ישראל וממנה באופן מוגבל. בשלב זה החברה חזרה להפעיל טיסות רק בין נתב"ג לאתונה ביוון ולרנקה שבקפריסין. בעיתות שגרה מפעילה אג'יאן גם טיסות בין ישראל לשורה של יעדים באיי יוון.

קבוצת לופטהנזה - הכוללת את חברות התעופה לופטהנזה, אוסטריאן איירליינס, בריסל איירליינס, סוויס אינטרנשיונל ויורוווינגס - הודיעה על דחיית חידוש הטיסות לישראל עד לאחר 31 בינואר 2025. אייר בולגריה דחתה את חזרתה ל-26 בדצמבר. והחברות אייר אינדיה ואייר איבריה הודיעו כי הן דוחות את חידוש הטיסות לתחילת וסוף חודש מרץ בהתאמה.

חברת התעופה הפולנית LOT דוחה שוב את חזרתה לנתב"ג, הפעם עד לאחר 22 בדצמבר. אייר אירופה הודיעה שתחדש את טיסותיה אל ישראל וממנה ב-18 בדצמבר עם שש טיסות שבועיות, אך ביטולי הטיסות למועדים 19, 21, 24 ו-28 בדצמבר נותרים בעינם.

לופטהנזה (צילום: Reuters)
מטוסים של לופטהנזה. הקבוצה דחתה את חזרתה לינואר | צילום: Reuters

ענקית הלואו קוסט ההונגרית וויז (Wiz Air) הודיעה כי תחדש את פעילותה בישראל בהדרגה, ותפעיל מ-20 בדצמבר את הקו בין נתב"ג ללרנקה בקפריסין לארבע טיסות בשבוע. עם זאת, שאר הקווים שהפעילה החברה בשגרה בין נתב"ג לשורה של יעדים באירופה לא יחודשו בשלב זה לפני 15 בינואר 2025.

בעולם לא מחכים לישראל

וזו אחת הסיבות לכך שחברות התעופה הזרות לא ממהרות לחדש את הטיסות לישראל. רוב החברות הגדולות העבירו בשנה האחרונה את המטוסים הגדולים שלהן לקווים אחרים. יונייטד איירליינס למשל העבירה את המטוס ששימש את קו תל אביב-ניו יורק לקו שטס בין ניו יורק למדריד.

ענף התעופה פועל בשתי עונות: עונת החורף שבין אוקטובר למרץ, ועונת הקיץ שבין אפריל לספטמבר. בשלב זה רוב חברות התעופה כבר קבעו את היעדים שאליהם יטוסו המטוסים לעונה הקרובה, ולכן רבות מהן דוחות את חידוש הפעילות לישראל למרץ 2025: עם אלו נמנות ריינאייר (מרץ), דלתא (סוף מרץ), איזיג'ט (אפריל), בריטיש איירווייז (אפריל), אמריקן איירליינס (סוף הקיץ) וכן וירג'ין אטלנטיק (אוקטובר).

אמריקן איירליינס (צילום: רויטרס)
מטוס של אמריקן איירליינס. לא תחזור לישראל עד סוף קיץ 2025 | צילום: רויטרס

במקביל סובל ענף התעופה ממחסור במטוסים ובחלקי חילוף, ולא יכול להשאיר מטוסים ריקים בהמתנה לשקט בישראל. אם המצב בישראל יתייצב, החברות הזרות ישמחו לחזור לפעול בשוק המקומי שנחשב לרווחי, אבל כדי שזה יקרה המצב צריך להתייצב - או שמדינת ישראל תמצא דרכים אחרות לעודד אותן לחזור.

למה כן מחכות החברות הזרות

הקפאת חובת הפיצוי על ביטול טיסות: החוק המכונה חוק טיבי מחייב את חברות התעופה לפצות נוסעים על ביטולי טיסות, וחייב לא מעט חברות לשלם פיצויים גדולים לישראל. חברות התעופה הזרות לוחצות להקפיא זמנית את החוק בהוראת שעה כפי שנעשה במהלך משבר הקורונה. מצד אחד מהלך כזה צפוי לפגוע בצרכנים - מצד שני קיומו של החוק הוא אחד החסמים העיקריים בפני חזרת חברות התעופה הזרות.

השתתפות בעלויות הביטוח: תעריפי הביטוח (הפרמיות) שמשלמות חברות התעופה עבור ביטוח המטוסים ואנשי הצוות שלהם בטיסות לישראל קפצו מתחילת המלחמה. מדינת ישראל התגייסה כדי לבטח את חברות התעופה הישראליות ולאפשר להן להמשיך לטוס, אך לא את החברות הזרות. החברות הזרות העמידו את הדרישה להשתתפות מדינת ישראל במימון פרמיות הביטוח הגבוהות כתנאי לחזרתן.

מירי רגב (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
שרת התחבורה מירי רגב | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

תמריצים כספיים: לפני שנים ספורות, כשמדינת ישראל רצתה לדרבן את חברות התעופה הזרות לטוס לנמל התעופה רמון החדש סמוך לאילת, היא ידעה לשלם על זה. שר התיירות דאז יריב לוין שילם מתקציב משרדו לחברות הזרות כ-60 אירו כנגד כל מושב במטוס שהוטס לנמל התעופה החדש - סכום שלפי ההערכות הגיע לכדי 3,000 דולר למטוס. גם היום המדינה יכולה לתמרץ בדרך דומה את חברות התעופה הזרות לחזור לטוס לנתב"ג אך היוזמה לא מקודמת.