משרד האוצר ורשות המיסים פרסמו אמש (בלילה בין ראשון לשני) תזכירי חוק שמבקשים לשנות את חוקי המס במסגרת בתוכנית הכלכלית והתקציב לשנה הבאה. לפי הכתוב בתזכירים, יישום היוזמות הכלולות בהן יגדיל את הכנסות המדינה ממיסים בכ-5 מיליארד שקל ב-2025 ובכ-8 מיליארד שקל ב-2026.

עוד בנושא ב-N12:

עוד לא הרגשנו בכיס את מחיר המלחמה. בקרוב זה ישתנה
"חשש מפיטורים": מה ההשלכות של הורדות הדירוג החדשות?
"בעיקר נפנופי ידיים": מה באמת כולל התקציב שהציג סמוטריץ'?

תזכירי החוק לא כוללים את כלל ההצעות שהופיעו בטיוטות שדווחו בכלי התקשורת בשבועות האחרונים. כך, נפקדת מהן היוזמה לצמצם את הפטור ממס של קרנות ההשתלמות, שצפויה היתה להיתקל בהתנגדות עזה מצד ההסתדרות. עם זאת, התזכירים כן כוללים שינוי מיסוי אחרים בעלי השפעה משמעותית על ציבור העובדים.

העלאת מס בפועל

הסעיף הדרמטי ביותר מבחינת הכנסות המדינה המופיע בתזכיר הוא הקפאת מדרגות מס ההכנסה עבור השנים 2025-2027 - מהלך שמהווה למעשה העלאת מיסים בפועל. מדי שנה מעודכנות מדרגות המס לפי העלייה באינפלציה במטרה להתאים את הגבייה לעלייה במחירים. הקפאת העדכון תגרום לכך ששכר הנטו של ציבור העובדים בישראל ב-2025 יהיה נמוך ממה שהיה צפוי להיות - בשעה שהאינפלציה בישראל עולה בניגוד למגמה העולמית.

ההקפאה תחול גם על מספר סעיפים נוספים, אך הקפאת מדרגות מס ההכנסה ונקודות הזיכוי היא החלק המרכזי בהן. לפי תזכיר החוק, סעיף זה צפוי להניב למדינה תוספת הכנסות ממיסים בגובה 2.9 מיליארד שקל ב-2025, מהם 2.6 מיליארד שקל בגין מדרגות מס הכנסה וערך נקודות זיכוי. בנוסף, גם מס ההכנסה השלילי (מענק העבודה) יוקפא ויישחק.

פגיעה בהטבה של קרנות הפנסיה

הצעה נוספת הכלולה בתזכיר היא צמצום הטבת המס בקצבת הפנסיה. נכון לשנת 2024 מקבלי הפנסיות פטורים ממס על 4,904 השקלים הראשונים מתוך הקצבה. ללא התערבות הממשלה ובהמשך המצב הקיים, צפוי הפטור לגדול כך שבשנת 2025 יהיו פטורים ממס 6,318 שקלים הראשונים בקצבה. מקור הגידול הוא בחקיקה משנת 2012 שצפויה להגדיל בשנה הבאה את שיעור הפטור ממס מתוך תקרת הקצבה המזכה בפטור.

תזכיר החוק החדש מבקש לצמצם את הגידול בהטבת המס לשנה הבאה, באופן שיגדיל את הכנסות המדינה ממיסים ב-400 מיליון שקל. באוצר מבקשים להקפיא את שיעור הפטור ולקבע אותו על גובהו הנוכחי "מעתה ואילך" ולמעשה לחסל את המשך המתווה שצפוי היה להגדיל את שיעור קצבת הפנסיה הפטורה ממס. באוצר מנמקים את ההצעה בטענה כי מי שנהנים מהפטור הם בעיקרם פנסיונרים המבוטחים מפנסיה תקציבית או בהסדרי הפנסיה של הקרנות הוותיקות.

עובד פיליפיני מוביל זקן בכיסא גלגלים (צילום: אביר סולטן, פלאש 90)
עובד פיליפיני מוביל זקן בכיסא גלגלים (ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה) | צילום: אביר סולטן, פלאש 90

הכבדת מס על רווחים הוניים

בנוסף מציע תזכיר החוק להגדיל את שיעור המס שמשולם על הכנסות ממקורות הוניות מ-3% כיום ל-5%. מדובר במס המשולם על הכנסות שלא הופקו מעבודה או מעסק אלא למשל מדיווידנד, ריבית, מרווח הון, דמי שכירות את מכירות זכויות במקרקעין.

תזכיר חוק שני שפרסמו משרד האוצר ורשות המיסים עוסק במס על רווחים צבורים של חברות. התזכיר נועד לטפל בין היתר במיסוי חברות ארנק: חברות שמאפשרות לאנשים פרטיים לשלם מס מופחת על הכנסותיהם, וזאת באמצעות משיכת רווחים מחברה ייעודית שפתחו לצורך קבלת תשלום עבור שירותיהם.

להערכת האוצר, שינוי חקיקה זה צפוי להביא לתוספת הכנסות משמעותית של 10 מיליארד שקל כבר בשנת 2025 - בתנאי שהחוק יאושר עד תוך שנת המס 2024. בשנת 2026 צפוי חוק זה להניב תוספת הכנסות של 3.6 מיליארד שקל, ב-2027 תוספת של 4.1 מיליארד ותוספת של 5 מיליארד שקל בשנה מ-2028 והלאה.