חברת הלואו קוסט הישראלית החדשה "אייר חיפה", המריאה אתמול (שני) בטיסת הבכורה שלה בקו ת"א-לרנקה. כאשר חזר המטוס מלרנקה, הנוסעים נדהמו לגלות כי הוא כמעט ריק. בעת הזו, שנחשבת לעונת שיא בענף התעופה, מטוס ריק נחשב לתופעה חריגה למדי. במיוחד בצל ההסלמה הביטחונית שהביאה לביטולי טיסות נרחבים, והביקושים התנקזו למספר מצומצם של חברות הפועלות בישראל.
נזכיר, כי לפני פחות משבוע סוכנות הבטיחות התעופתית של האיחוד האירופי EASA הסירה את ההמלצה שלא לטוס בשמי ישראל, אותה פרסמה זמן קצר לאחר חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ההמלצה החריפה את גל הביטולים שהחל עוד לפני וגרמה לחברות תעופה רבות להשעות את פעילותן בישראל. למרות שהוסרה ההמלצה, שלוש חברות תעופה שונות הודיעו אתמול כי יאריכו את תוקף הקפאת הטיסות לישראל, בהן אייר פראנס, נאוס ואג'יאן. הן מצטרפות לוויזאייר ולוט שהודיעו על הקפאת הטיסות ביומיים האחרונים.
אייר חיפה אמנם לא המריאה משדה התעופה בחיפה כפי שתכננה אלא מנתב"ג, אך עצם פעילותה בעת הזו הייתה מוטלת בספק מלכתחילה, ולא רק מסיבות ביטחוניות. בקרב מומחים בענף הטילו ספק ביכולת של שדה התעופה בחיפה להתרומם בעקבות התשתיות המוגבלות שלו וחוסר היכולת להרחיב את מסלולי ההמראה והנחיתה. כמו כן, הטילו ספק גם במודל הלואו קוסט של החברה, שבשונה מחברות לואו קוסט אחרות מפעילה מטוסים קטנים עם מספר קטן של מקומות. את הכרטיסים לטיסה הראשונה חזרה מלרנקה, שחלקם נמכרו בכ-60 דולר בלבד כפי שמעידים נוסעים שעלו עליה, הפכו אותה למושכת במיוחד עבור הישראלים שנותרו תקועים בחו"ל בעקבות גל הביטולים הנרחב. בשונה מאייר חיפה, כאשר חברת התעופה הרומנית "ביז איירליינס" החלה להפעיל את טיסותיה בספטמבר האחרון, החברה הצליחה למלא עד אפס מקום את טיסת הבכורה שלה מבוקרשט לישראל.
למה חברה רומנית מצליחה למלא טיסה מבוקרשט וחברה ישראלית לא מצליחה למלא טיסה מלרנקה? בענף מעידים על ירידה בביקושים לטוס לחו"ל בחג הסוכות, זאת על אף הציפייה לראות ביקושי שיא במהלך התקופה הזו. עוד מסבירים בענף כי ההסלמה בחודש האחרון, לצד היקף הגיוסים הרחב למילואים משפיעים על שיקול הדעת של הישראלים שטסים בעת הזו.
הכתבה פורסמה לראשונה ב"גלובס".