בהרבה מדינות, התחבורה הציבורית לא מפסיקה לפעול בחצות. יש לא מעט אנשים שצריכים להתנייד גם בשעות הקטנות. אצלנו, כנראה שאין יותר מדי ביקוש לתחבורה הציבורית באמצע הלילה, ולכן היא מופעלת במתכונת מצומצמת של קווי לילה. אבל איפה יש הכי הרבה נוסעים? בדיקה של מוביט חושפת את הנתונים.
המטרה ברורה, לאפשר לבליינים – בעיקר צעירים – לצאת לבילוי ללא צורך ברכב פרטי. במקום שהם יתפתו לשתות ולעלות מאחורי ההגה – יש חלופה בטוחה, נוחה וזולה הרבה יותר, וגם ידידותית לסביבה. הקווים פועלים בסופי השבוע, בימי חמישי ומוצאי שבת, ובתקופות החופשות מבתי הספר. מדובר בקווים מאוד ספציפיים, הנוסעים מאזורי מגורים שונים בארץ, אל מוקדי הבילוי, ובחזרה, והם פועלים בין השעות 12 בלילה ועד ארבע לפנות בוקר. הכל בעלות של נסיעה רגילה בתחבורה הציבורית.
היום פועלים קווי הלילה ב-130 ערים ויישובים בערך. ב-2007, כשהפרויקט רק התחיל, היו חמישה קווים בלבד בירושלים. עם השנים, וההצלחה, משרד התחבורה הלך ופיתח אותו לקווים נוספים, והוא הורחב גם לחיפה, גוש דן והשרון. היום יש יותר מ-100 קווי אוטובוס ליליים המסיעים בליינים למוקדי בילוי לכל אורך המדינה.
האם באמת יש ביקוש לקווי הלילה? על פי הנתונים של משרד התחבורה, בשנת 2015 נסעו בקווי הלילה למעלה מ- 700 אלף אלף איש. ב-2019, כבר עשו שימוש בקווים מעל 1.8 מיליון צעירים. ההערכות טוענות שכיום, למעלה משני מיליון בני אדם נוסעים בקווי הלילה. אז כנראה שהתשובה היא חיובית.
אז באיזה קווים יש הכי הרבה נוסעים? חברת Moovit בדקה מהם קווי הלילה שהיו הכי פופולאריים אצל המבלים בחודש אוגוסט – חודש השיא של קווי הלילה. מתברר שהיעד הראשון ברשימה, הוא הקו שמחבר בין ירושלים לתל אביב. אם אנחנו צריכים לנחש, אז כנראה שהבליינים יוצאים מירושלים כדי לבלות בתל אביב, ולא להיפך (סליחה, ירושלים). בכל מקרה – קו 480 של אגד, שנוסע מהבירה הרשמית לבירת הבילויים היה הכי פעיל בחופש הגדול. במקום השני, קו 425 של אגד, שנוסע מראשל"צ לתל אביב, ובמקום השלישי, קו 1 של דן, היישר מפתח תקווה לתל אביב. היעד הפופולארי השלישי הוא תחנת השלום בתל אביב.
אוגוסט השנה היה עמוס במיוחד בקווי הלילה, מה שמחדד את ההבנה שיש ביקוש גבוה לשירותי תחבורה ציבורית בסופי השבוע ובחופשות. לא שאנחנו מתלוננים, אבל יש לא מעט אנשים שיוצאים לבלות גם בימי שישי בערב. אולי קווי לילה ידאגו גם להם?