משרדי התחבורה והכלכלה מקדמים מהלך חדש שנועד להוריד את מחירי הרכב: ל-N12 נודע כי צוותי עבודה בשיתוף רשות התחרות צפויים להמליץ על הגבלה משמעותית במספר המותגים שכל יבואן רכב ראשי רשאי לייבא לישראל, כך שיותר להם להביא כל אחד מספר מותגים בודדים.

הצוותים הוקמו בהוראת שרת התחבורה מירי רגב ושר הכלכלה ניר ברקת והובלו בידי מנכ"לי המשרדים. הם הונחו לעסוק בפירוק ריכוז הכוח בידי היבואנים בענף הרכב כחלק מהמאבק ביוקר המחייה, וזו ההמלצה המרכזית שגיבשו.

במשרדים מעריכים כי המהלך יחליש את כוחם של היבואנים ויביא להורדה משמעותית במחירי המכוניות החדשות לצרכנים. לפי ההערכות, הגבלה מסוג זה תדרוש גם מהלכי חקיקה וצפויה להיתקל בהתנגדות חריפה מצד יבואני הרכב ובמשוכות משפטיות.

מירי רגב וניר ברקת (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
שרת התחבורה מירי רגב ושר הכלכלה ניר ברקת (ארכיון) | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

הריכוזיות בענף הרכב תוארה בניתוח שהציג מרכז המחקר והמידע של הכנסת לוועדת הכספים בתחילת אוגוסט. הניתוח הראה כי בשנת 2023 עמד חלקם של מי שהוגדרו כ"יבואני הרכב המובילים" על 97%, וכי 12 יבואנים ישירים אחראים ליבוא 54 מותגי רכב שונים.

לפי הניתוח, קבוצת הרכב סמל"ת מייבאת 12 מותגי רכב פרטי, קבוצת קרסו מוטורס מייבאת 6 מותגים וקבוצת דלק מוטורס 5 מותגים. עוד שש קבוצות יבואנים מייבאות 4 מותגי רכב פרטי כל אחת.

במשרד הכלכלה חוששים כי יבואני הרכב הקיימים ישתלטו גם על יבוא המכוניות מסין באופן שיצמצם עוד יותר את התחרות. לפני כחודש נפגש השר ברקת עם הממונה על התחרות מיכל כהן וביקש ממנה לפעול נגד השתלטות היבואנים גם על יבוא המותגים הסיניים.

מכירות הרכב ירדו - הרווח עלה

סקירה שפרסם מוקדם יותר השנה אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר הראתה כי הרווח לפני מס של יבואני הרכב הגדולים בישראל זינק ב-2022 לרמתו הגבוהה ביותר ב-20 השנים האחרונות לפחות. כלכלני האוצר ציינו כי נתון זה מהווה זינוק בשיעור ריאלי של 25% בהשוואה לשנת 2021 שקדמה לה - בשעה שבמקביל נרשמה דווקא ירידה של כ-7% במספר מסירות כלי הרכב ומס הקנייה הממוצע ירד ב-1%.

באגף הכלכלן הראשי אף הלכו צעד נוסף קדימה וציינו כי הרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב הגדולים ניכרת ברמות השכר של העובדים בהן, ובפרט של הבכירים. "השכר הממוצע בשנת 2022 של המועסקים בחברות אלו עמד על 20,980 אלף שקל (ברוטו לחודש), גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק כמו גם בענף המסחר", נכתב בניתוח. "הרווח העודף של יבואני הרכב הגדולים מיטיב במיוחד עם בעלי אותן חברות, ומי שנמנים על העשירונים הגבוהים בקרב המועסקים בחברות אלו", צוין בסיכום המסמך.