בגלל עיכוב בקביעת קריטריונים לחלוקה: "תלושי המזון של דרעי", השם הלא רשמי של הסעיף הקואליציוני המכונה "ביטחון תזונתי", לא יחולקו לפני חג תשרי לאלה שהכי זקוקים להם. על פי נתוני ביטוח לאומי, 31% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלים מחוסר ביטחון תזונתי, ובמסגרת ההסכמים הקואליציוניים, ביקשה ש"ס לממש את הבטחת הבחירות שלה, ויועד לה סכום של כמיליארד שקל עבור חלוקת תלושי מזון לשנים 2023-2024.
אלא שנושא הקריטריונים לחלוקת הכספים לנזקקים עדיין לא הוסדר. ש"ס התכוונה לחלק את התלושים לפי קריטריון של הנחה בארנונה, וכך מי שמקבלים 70% הנחה מהרשות המקומית, יוכלו לקבל תלושים. אלא שהקריטריון הזה מייצר העדפה ברורה למצביעי ש"ס ומשפחות אברכים. המטרה הייתה לחלק 400 מיליון שקל לפני חגי תשרי של 2023, ושאר הכסף יועד לחלוקה ב-2024.
והנה, ב-2024, לא חולקו כלל תלושי מזון. הם לא חולקו לפני פסח, וכעת גם לא יחולקו לפני חגי תשרי. הסיבה: הקריטריון לחלוקת התלושים מייצר אפליה לא הוגנת. לאחר עתירה שהוגשה לבג"צ, התבקשה הממשלה לייצר קריטריון הגון ושוויוני שעל בסיסו יחולקו התלושים, אולם עדיין לא הצליחה לעשות זאת, וכעת חלף המועד להגשת הקריטריונים החדשים.
עמותת חדו"ש – לחופש דת ושוויון, הגישה את העתירה לבג"צ בנושא כרטיסי המזון בספטמבר 2023, לאחר שוועדת הכספים אישרה להעביר 400 מיליון שקל לחלוקה מיידית באמצעות כרטיסים מגנטים כחלק מההסכמים הקואליציוניים, למרות שכל הגורמים המקצועיים מצביעים על כך שחלוקת כרטיסי מזון פעם או פעמיים בשנה אינה מקדמת ביטחון תזונתי.
עוד טענה העמותה כי ההחלטה לחלק את הכרטיסים דרך משרד הפנים, והקריטריונים שהנחו את המדינה לחלוקת הכרטיסים, מפלים לטובה את הציבור החרדי, וכי הקריטריון העיקרי שנקבע לקבלת כרטיסי המזון – אותה זכאות של 70% הנחה בארנונה – הוא קריטריון מלאכותי המקנה הנחות בעיקר משפחות חרדיות. אלה אמנם בעלות הכנסה נמוכה, אך ככלל אינן סובלות מאי-ביטחון תזונתי.
בעקבות העתירה, הוספו קריטריונים והוגדל מספר הזכאים, אולם עדיין ניתנה העדפה ברורה לציבור החרדי. אנם נוספה שורה של אוכלוסיות למקבלי הכרטיסים, בהן קשישים מקבלי השלמת הכנסה, מקבלי הבטחת הכנסה מביטוח לאומי ונשים שמקבלות דמי מזונות מביטוח לאומי. אלא שבין היתר נקבע בקריטריונים, כי משפחות עובדות המקבלות הבטחת הכנסה, יקבלו כרטיסי מזון עבור לא יותר משני ילדים, בעוד שמשפחות חרדיות יקבלו כרטיסים עבור שמונה ילדים, ללא כל סיבה הגיונית.
ש"ס איבדה עניין
לאור התיקונים שנעשו בקריטריונים, בג"צ איפשר את החלוקה בספטמבר 2023, אך קבע כי לא יאפשר להמשיך את חוסר השוויון וחייב את המדינה להציג בפניו את מודל החלוקה החדש, וזאת לפחות 45 ימים לפני המועד בו מתכוונת המדינה להפעילו.
בעקבות הוראת בג"צ, עם תיקון התקציב בדצמבר 23, הסעיף קואליציוני של ביטחון תזונתי, קוצץ ב-50%. במקביל, המדינה לא עמדה בהתחייבותה לערוך מיצוי זכויות בקרב מי שאינם זכאים אוטומטית לסיוע לשנת 2023, וניתן מענה רק לכשלושת אלפים משפחות מתוך יותר מ-56 אלף פניות. הוועדה הבין משרדית, שהייתה אמורה לקבוע קריטריונים ולהחליט אם להמשיך לחלק דרך משרד הפנים או להעביר את התקציב אל משרד הרווחה – כפי שמתחייב ממהותו – הייתה אמורה לקום בספטמבר 2023 אך התכנסה לראשונה באפריל 2024 ולא קיבלה כל החלטה. בפברואר עדכן בג"צ שאת הקריטריונים החדשים יש לפרסם 45 יום מראש, כדי לאפשר ערעור ומספיק זמן לדון בקריטריונים. אולם כלום לא קרה מאז. כעת, חלף המועד האחרון שבו הממשלה יכולה להודיע לבג"ץ על הקריטריונים לחלוקת תלושי המזון, והנזקקים ייאלצו להמתין עד שהממשלה תואיל בטובה להחיל קריטריונים לא מפלים לחלוקה.
"עצוב להיווכח שוב, שש"ס, שניהלה קמפיין בחירות עם דמותו של דרעי הדואג לחלשים למזון, מעוניינת בציבור מצביעיה בלבד, ומרגע שנדרשה לחלק את התקציב הקואליציוני לפי קריטריונים מקצועיים ושוויוניים למי שבאמת סובלים מאי ביטחון תזונתי, איבדה בו כל עניין", אומרת עו"ד ד"ר יפעת סולל, סמנכ"ל עמותת חדו"ש. "זו הוכחה נוספת לציניות שהיא ש"ס ולשקר ששמו דרעי."
תגובת משרד הרווחה: "אנו רואים חשיבות רבה בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל. צוות מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד משתתף קבוע בדיוני הוועדה בראשות מנכ"ל משרד הפנים, ומציג בפני חברי הוועדה את הצורך המקצועי שעולה מן השטח אל מול המענים הקיימים. משרד הרווחה ימשיך להיות שותף בדיוני הוועדה עד אשר יימצא המתווה הטוב ביותר לחיזוק הביטחון התזונתי של האוכלוסייה אשר זקוקה לכך".
תגובת משרד הפנים: "ועדת המנכ"לים סיימה את עבודתה ונמצאת בישורת האחרונה של מסמך המלצותיה. מסמך זה יובא בקרוב לאישור משפטי. בהתאם, ההמלצות כוללות מענה ליתרת התקציב ולמועד חלוקת התווים בשנה הנוכחית".