זו לא הפעם הראשונה שמשרד התחבורה חושב על הפעלת מערך של שאטלים ימיים, והיום (יום ד'), הוא פרסם שוב הצעה ליזמים בתחום הספנות בארץ ובעולם לקבלת הצעות לפתרונות חדשניים להסעות דרך הים וכן הצעה לרכבת על גלגלים. במקביל, פרסמה חברת נתיבי איילון בשיתוף חברת נמלי ישראל (חנ״י), פנייה לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע על שאטלים ימיים להסעת המונים.
אבל רגע לפני שאתם מדמיינים את עצמכם מגיעים לחיפה מתל אביב על מעבורת, חשוב להזכיר שבקשה כזו להצעות ליזמים כבר שוגרה מטעם משרד התחבורה. ביולי 2020 יצאה מירי רגב, שהייתה שרת התחבורה גם אז, בהכרזות החגיגיות בדבר פיילוט ראשון לתכנית "שאטלים ימיים" שיופעל כבר בקיץ 2021. נתיבי איילון אפילו הספיקה לפרסם מכרז ראשון בספטמבר 2020 לאיתור גופי שיט שיפעילו את המיזם. זה כמובן לא קרה, ומחליפתה בתפקיד, מירב מיכאלי, ביטלה כל הקונספט.
היום, משרד התחבורה חוזר לרעיון ההוא, וטוענים שם שהוא מוצע במסגרת מחויבותה של שרת התחבורה למציאת פתרונות מתקדמים שיקלו על עומסי התנועה ברחבי הארץ. היזמים קיבלו שני מסמכים שנוסחם מבוסס על מודלים שקיימים בעולם לתנועה ימית, והם מיועדים כאמור לתגבור התחבורה הציבורית, ולהוריד מעט את עומסי התנועה, שעלותם השנתית למשק מגיעה לכ-40 מיליארד שקל. מערך היסעים כזה דרך היום אמור לשפר את רמת הניידות בישראל ולשנות דרמטית את הרגלי הנסיעה בתחבורה ציבורית. בכל זאת, בים אין פקקים.
"רכבת על גלגלים והשאטל הימי הם שני נושאים חדשניים אותם התחלתי לקדם עוד בכהונתי הקודמת במשרד התחבורה, ואשר נעצרו לצערי עם תום כהונתי הראשונה", מסרה השרה רגב, "כעת אני מחזירה אותם לשולחן, על מנת לבחון לעומק את היתכנותם ואת תרומתם הפוטנציאלית למערכת התחבורה בישראל. זהו צעד משמעותי שעושה המשרד להורדת יוקר המחיה ולחיזוק הנגישות של כל תושבי ישראל".
בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות בהם פועלים מפעילי התחבורה הציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן, נקבע כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית לפחות ב-30 אחוז מאורכו. הפנייה כוללת בקשה לכלי רכב חשמליים בלבד, בדגש על חדשנות טכנולוגית הכוללת ניהול מידע בזמן אמת, פיקוח, שליטה ובקרה ממוחשבת, ונגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת הפיילוט, הזוכים יערכו סקרי שביעות רצון תקופתיים באופן שוטף והמפעילים יעבירו דיווחים רציפים של תפקוד הרכב למעקב וניטור שוטף.
אבל אולי כדאי לצנן קצת את ההתלהבות. נכון שיש לא מעט ערים בעולם שמסיעות המונים דרך מקורות מים, אבל זה לא אומר שזה דבר פשוט להנדס, ויש סוללה של קשיים שצפויים לעלות במידה שהפיילוט הזה אכן ייצא לדרך. ראשית, כדי להגיע לאיזור המעבורת, נדרשת גישה מן היבשה, וזו כבר תלויה בכלי תחבורה יבשתי. בנוסף, העמסה ופריקה של מעבורת מנוסעים היא תהליך שאורך לא מעט זמן, וצפוי לגרום לעיכובים. בהנחה שלמעבורת תהיה רק תחנה אחת בכל עיר שיש לה ים, הרי שהיא תשרת מעט נוסעים יחסית לכלי תחבורה אחרים שקיימים היום. עוד חשש שעולה הוא במקרה של סערות בים, שיכולות לגרום גם לעיכובים, ולהפוך את האפשרות לנסיעה במעבורת ללא רציפה.
"השאטל הימי והרכבת על גלגלים נועדו להעלות את רמת הניידות של תושבי ישראל, באמצעות שיפור היעילות, המהירות והשירות בתחבורה הציבורית", מסר מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן. "פחתת העומסים בדרכים ושדרוג התחבורה הציבורית יתרמו לצמיחה כלכלית וחברתית. מדובר בחשיבה חדשנית ופורצת דרך שמקדמת השרה רגב כדי להקל על בעיית העומסים בישראל. לאזרחי ישראל מגיע ליהנות מחיסכון בזמן, נסיעה ללא זיהום אוויר, והגעה רגועה ונעימה לעבודה, גם במסלולי התחבורה הציבורית הקיימים וגם דרך חופי הים שלנו".