בעיצומו של משבר התעופה המתפתח, שרת התחבורה מירי רגב שוחחה עם מנכל ארקיע עוז ברלוביץ׳ על אלפי הישראלים שנתקעו ברחבי העולם עקב גל הביטולים של חברות שטסות לישראל, ועל אלו שרוצים לטוס חזרה ארצה עם החברות ישראליות - אך נאלצים לשלם מחירים מופקעים.
"1000 דולר לכרטיס טיסה מאתונה זה לא שפוי", אמרה רגב למנכ״ל ארקיע, שהסביר כי המחיר לטיסה לאתונה נקבע על ידי מערכת המחשב של החברה, בתגובה לביקוש אדיר שנוצר. עם זאת, במקום להציע פתרונות מעשיים, רגב הסתפקה בשיחה עם ברלוביץ׳ באזהרה לנוסעים כי המחירים עלולים לעלות עוד יותר בטיסות החזור: ״אם אתם מחליטים לטוס, יכול מאוד להיות שתצטרכו לשלם יותר בחזור - צריך לגלם את זה בשיקולים״.
אחרי שמנכ״ל ארקיע ברלוביץ׳ הסביר כי המחירים הגבוהים קשורים למחשב, בחברה ניסו להסביר וטענו כי מחשב התשואה של חברות התעופה קובע מחירים דינמיים בהתאם לביקוש ולמספר המקומות הנותרים בטיסה. לרוב, חמשת המקומות האחרונים בטיסה נמכרים במחיר גבוה משמעותית, כמו 1000$ כרטיס לאתונה. עם זאת, באותו יום עשויה להיות חלופה - טיסה אחרת לאותו יעד במחיר נמוך בהרבה, כמו 300$. נוסעים המתעקשים על שעה ספציפית בטיסה כמעט מלאה ישלמו מחיר גבוה, בעוד שאלה המוכנים להתפשר על השעה יכולים לחסוך משמעותית
שיא ושפל בנתב"ג
עולם התיירות הישראלי נקלע למשבר חמור בפעם השלישית בעשרת חודשי המלחמה. הפעם, המצב חריג במיוחד: חברות תעופה בין-לאומיות מובילות החלו לבטל את טיסותיהן לישראל עוד בטרם התרחש אירוע כלשהו, רק על סמך החשש מהסלמה אפשרית באזור.
רק לפני שבוע, נמל התעופה בן גוריון היה בשיא פעילותו. כ-75,000 ישראלים עברו דרכו ב-434 טיסות, שוברים את שיאי העומס של החודשים האחרונים. אולם תוך פחות משבוע, המצב השתנה דרמטית. כיום, בעקבות גל הביטולים, המספרים צנחו ל-55,000 נוסעים ו-329 טיסות בלבד. זוהי ירידה תלולה של 25 אחוזים, והכל עוד לפני שהתרחשה כל מתקפה בפועל.
חברות תעופה נוטשות בזו אחר זו
רשימת חברות התעופה המשעות את פעילותן בישראל הולכת ומתארכת במהירות מדאיגה. בין החברות הבולטות שהפסיקו את טיסותיהן לנתב"ג:
חברות התעופה שעדיין פועלות בישראל
למרות הצמצום הדרסטי, מספר חברות תעופה בכל זאת ממשיכות לפעול:
- החברות הישראליות: אל על, ארקיע וישראייר ממשיכות לטוס כרגיל
- אייר פראנס
- בריטיש איירווייז
- אמירויות, פליי דובאי ואיתיחאד
- ריינאייר
מציאות משתנה במהירות
חשוב להדגיש כי סטטוס פעילות חברות התעופה משתנה כמעט מרגע לרגע. ישראלים רבים שתכננו חופשת קיץ מרעננת מוצאים עצמם כעת בסיטואציה מורכבת, נאלצים לחשב מסלול מחדש ולהתמודד עם שאלות קשות לגבי אופן ומועד חזרתם לישראל.
המשבר הנוכחי מתרחש בעיצומו של החופש הגדול, תקופת השיא של התיירות היוצאת מישראל. עשרות אלפי ישראלים, שתכננו חופשות בחו"ל, מוצאים עצמם במצב של חוסר ודאות קיצוני. רבים מהם תקועים ביעדי החופשה שלהם, מתקשים למצוא דרך לשוב הביתה.