גבריאל כהן, נכה צה"ל ואבא ל-10 ילדים, פנה לפני כחודשיים לחברת איי אם השקעות ופיננסים בע"מ במטרה לקבל הלוואה חוץ בנקאית בריבית נוחה, כפי שהחברה מציעה באתר האינטרנט שלה. הוא קיבל אישור עקרוני ואז שילם כ-8,000 שקל עמלה. מאז הוא מחפש את ההלוואה שלו, ואת הכסף שגבו ממנו.

"הגשתי להם את כל הטפסים והם אמרו לי שיש אישור", שיחזר כהן, "רק תחתום על המסמכים בוואטסאפ ותוך יומיים יחזור אליך הכסף. שילמתי להם 7,850 שקל כולל מע"מ ולאחר יומיים הם ביקשו עוד 3,000 שקל לפתיחת תיק". את הסכום האחרון הוא סירב לשלם.

גובה העמלה ששילם כהן שווים לגובה קצבה חודשית אחת שהוא מקבל כנכה צה"ל. את ההלוואה הוא היה זקוק כדי להישאר עם הראש מעל המים. אלא שלמרות שקיבל אישור עקרוני, לטענתו, בהמשך הודיעה לו החברה כי הוא נמצא לא זכאי להלוואה. "ביקשתי את כספי המקדמה ששילמתי בחזרה - אמרו לי שזה לא אפשרי", סיפר.

הסיפור של כהן הוא ממש לא בודד. מדובר בשיטה, אפילו לא חדשה, ששוב ושוב יש מי שנופלים לה כקורבנות. "נאלצתי לעזוב בית בגלל שהם עקצו אותי", מספר אהוד, שגם ביקש הלוואה וכרגע מנהל משפט נגד איי אם השקעות ופיננסים. בכתב התביעה שהגיש לבית משפט השלום בתל אביב הוא טוען שהחברה נתנה לו אישור להלוואה, לא לפני שגבתה ממנו סכום עמלה של 7,500 שקל. בהמשך, לטענתו, בקשתו נדחתה, אבל הכסף שכבר שילם הלך. בכתב התביעה הוא טוען להטעיה ולחוסר תום לב מצד החברה. כשהגיע לדיון בבית המשפט בחודש שעבר, אף נציג מהחברה לא טרח להתייצב שם.

שטרות אילוסטרציה (צילום: 123rf)
אילוסטרציה | צילום: 123rf

"יופי, על הכיפאק, אתה בסדר, תשלם עכשיו 2,800 שקל עמלה" – זה מה שלטענתו של אילן, גם הוא נפגע של החברה, אמרו לו כשקיבל אישור עקרוני להלוואה. "את כל הניירות שהם רצו שלחתי", מתאר אילן. "חלפו ימים שבהם לא קרה כלום. התקשרתי, ביקשו עוד נייר ואז ביקשו עוד 1,800 שקל עמלת הקמה".

אילן שילם גם את הסכום הזה, "ומאותו רגע הם נעלמו. אני שולח הודעות מה קורה עם הכסף, מה קורה עם ההלוואה? לא עונים ולא ניתן להשיג אותם. עדיין לא ראיתי שקל". אילן ניסה לתבוע את החברה בבית המשפט לתביעות קטנות, אך התברר לו שכתובת החברה כלל לא קיימת ומסמכי התביעה חזרו אליו. לאחר כחודשיים זימנו אותו להליך גישור מול החברה שם הוא פוצה על חלק מסכום התביעה.

גם מנשה סברדלוב הגיע לחברה דרך פרסום באינטרנט, וגם הוא סיים את הקשר בלי הכסף ועם תביעה שהוא מנהל. "הבטיחו לי שתוך יומיים ייכנס כסף בריבית נוחה, 70 אלף שקל", הוא מספר סיפור מוכר. "הם אמרו שאני צריך להעביר להם מקדמה 2,500 שקל. מאז אני מתקשר וכל פעם דוחים אותי. עד עכשיו לא קיבלתי שום הלוואה".

שיחת טלפון (אילוסטרציה) (צילום: 123RF‏)
אילוסטרציה | צילום: 123RF‏

"חברת ייעוץ חוץ בנקאית צריכה לבחון את הלקוח שהגיע אליה ולא לתת אישור לפני בדיקות, ובטח שלא לגבות כסף מהלקוח מראש", מסביר צחי גרוסמן, יועץ משכנתאות ומומחה לבנקים. "יש להיזהר ולא להעביר כספים בכפוף לאישור בוואטסאפ. צריך להמתין לקבלת אישור עקרוני מודפס מהגורם המממן. מומלץ לבדוק אם היועץ חבר התאחדות יועצי המשכנתאות שפרטיו שקופים לציבור".

עוקץ פיננסי היא תופעה מוכרת מדי בשוק. כדי לא ליפול קורבן לעוקץ שכזה, ברשות להגנת הצרכן לבצע מספר צעדי מניעה:

  • לבדוק באינטרנט על החברה שמציעה שירות. חשוב לבדוק את שמה, שיש לה מספר ח.פ. ומספר טלפון וכתובת אמינים.
  • לפני השארת פרטים אישיים באתר החברה יש לקרוא את כל התנאים המפורטים באתר ולוודא שהשארת הפרטים הינה לצורך תקשורת עם החברה בלבד ולא הסכמה להתקשרות בעסקה איתה.
  • נסו להשיג את שירות הלקוחות של החברה לפני ביצוע העסקה ובחנו: האם הם זמינים? האם ניתן לכם שירות הולם?
  • אל תאשרו אף עסקה מבלי לקרוא את החוזה או את תנאי השירות שמספקת החברה. בקשו פרטים מלאים של העסקה בכתב ולפני התשלום.
  • אל תתפתו למסור את פרטי האשראי לכל נציג שמבטיח לכם הרים וגבעות, גם לא רק "לצורך בדיקה".

 תגובת חברת איי אם השקעות ופיננסים:

"טרם ההתקשרות מראיינת חברתנו את לקוחותיה הפוטנציאליים אשר פונים מיוזמתם ומרצונם החופשי באשר למצבם הפיננסי בכדי להעריך את סיכוייהם לקבלת הלוואה. ברם, מטבע הדברים ובהינתן כי חברתנו נסמכת על דיווחיהם הכלליים ו/או המוטים לעיתים של הלקוחות, במעמד זה אין לחברתנו היכולת לנבא במדויק את תשובותיהן של הגופים המממנים לבקשות ההלוואה, אלא להעריכם בלבד והדבר מובהר לכל לקוח ולקוח.

 "משכך, אין חברתנו מתחייבת לגייס עבור לקוחותיה מימון בהכרח אלא לבצע שלל פעולות שמטרתן ניתוח יכולת החזר, הצגתם כלווים אטרקטיביים עם יכולת החזר והגשת בקשות בשמם לחברות האשראי המעניקות מימון על סמך נתוניהם.

"ככל שאושרה בקשה, מנהלת חברתנו בשם לקוחותיה משא ומתן עם המלווים בכדי להבטיח את ההלוואה המתאימה ביותר, בתנאים הנוחים ביותר ללווה בהתאם לרמת הסיכון של כל לקוח ולקוח.

"יובהר כי חברתנו אף מדגישה באתר האינטרנט שלה ובתקנון אתר החברה (יותר מפעם אחת) כי ההחלטה בדבר מתן אשראי נתונה לשיקולה הבלעדי של הגוף המממן ולחברתנו אין כלל וכלל צד בהחלטה. חברתנו אף מדגישה בתקנון החברה כי במעמד ההתקשרות מובהר ללקוחות כי התמורה לחברתנו היא לא על בסיס הצלחה אלא הינה בגין הפעולות שמבוצעות על ידי חברתנו.

"באשר לפונים בכתבה זו, קיים הליך תלוי ועומד בבית המשפט והמחלוקת תתברר שם. באשר לפונה גבריאל כהן, נוסיף כי באשר לבקשתו לגיוס מימון, קיימת אפשרות לקבלת מימון כנגד שעבוד של נכס, אולם גבריאל כהן סירב להצעת גוף המימון. חברתנו דוחה על הסף את טענת הפונים ומכחישה בכל תוקף את טענתם לדבר היעלמות – שירות הלקוחות של חברתנו פעיל וישנו מענה זמין לכל לקוח ולקוח בכפוף לשעות הפעילות".