הצטברות מלאים, התחזקות הדולר והעלייה בעלויות התובלה הימית הם רק חלק מהגורמים ששחקו את רווחי יבואניות הרכב המקומיות ברבעון השני של השנה. זאת, למרות שמחירי הרכבים עצמם גבוהים והמכירות ממשיכות לעלות. הדוחות הכספיים של היבואניות שנסחרות בבורסה מלמדים כי למרות העלייה במכירות, במחצית הראשונה של 2024 הרווחים נחתכו בכ-32% לסכום מצרפי של 486 מיליון שקל. מדובר בכ-17 אלף שקל רווח על כל רכב שנמכר. בהסתכלות רבעונית, הנתון אף נמוך יותר - פחות מ-15 אלף שקל על רכב. רק לפני שנתיים, ב-2022, הסכום הזה עמד על 35 אלף שקל.
עוד ב-mako:
- סוף סוף: חברות הדלק יאפשרו תשלום על תדלוק בנייד
- בני הנוער לא משלמים באוטובוס? נציע להם אייפון
- התרגיל של נהג המונית בשדה התעופה שיעלה לו ביוקר
בענף מסבירים את הסתירה בין העלייה במכירות לבין הירידה ברווחיות בין היתר ב"הטיה סמויה" של נתוני המכירות המדווחים. על פי התקנות בישראל, יבואני רכב מחויבים לרשום על שמם כלי רכב שחלפו 12 חודשים ממועד ייצורם. כלי רכב כאלה נמכרים בדרך כלל כמשומשים עם אפס קילומטרים במחירים נמוכים משמעותית ממחירי המחירון, ולעיתים במחירי הפסד. בשל הפגיעה במכירות בתחילת המלחמה באוקטובר אשתקד, הצטברו בענף כמויות חריגות של "מלאים מתים" כאלה - כ-15 אלף כלי רכב לפי ההערכות, ואלה הצטרפו אוטומטית לסטטיסטיקת המכירות הרשמית למרות שבפועל חלקם עדיין לא מצאו לקוח.
לצד אלה מציינים בענף את תחרות המחירים הקשה בפלח הרכב החשמלי, שנובעת מזרימה בלתי פוסקת של מותגים ודגמים חדשים. בשורה התחתונה היבואנים מבינים שתקופת הזוהר של 2022, כששרשרת האספקה העולמית נבלמה וההייטק פרח כאן, לא תחזור בקרוב והם נערכים ל"חורף ארוך".
בבורסה נסחרות שלוש יבואניות מקומיות, שכבר מזמן אינן רק סוכנויות רכב, לאחר שניתבו חלק מרווחיהן האדירים בשנים קודמות לרכישת ופיתוח פעילויות נוספות ומשלימות.
החברות התרחבו לתחומים נוספים
דלק רכב שבשליטת גיל אגמון, יבואנית המותגים מאזדה, פורד וב.מ.וו, ביססה לעצמה בשנים האחרונות רגל פעילויות משמעותית נוספת בבתחום המיחזור (ורידיס), שמחזיקה בין היתר בחברת אינפיניה (לשעבר נייר חדרה).
יוניברסל מוטורס (UMI), שבשליטת משפחות דנון ועיני, מייבאת את מותגי הרכב של ג'נרל מוטורס לצד פעילות של השכרת רכב וליסינג (סוכנות אוויס) וכן השקעות מחוץ לענף - בחברת האבטחה ג'י וואן, בחברת הסיעוד וכוח האדם דנאל וברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו.
החברה השלישית היא קרסו מוטורס, שבשליטת בני משפחת קרסו, נותרה להתמקד בתחומי הרכב והליסינג. החברה מייבאת את מותגי רנו וניסאן לצד מותגים סיניים ובהם צ'רי, אקספנג ואחרים.
היבואנית שרשמה את השחיקה החדה ביותר
מסקירת הדוחות של שלוש החברות עולה כי דלק רכב רשמה עלייה של 14% במסירות כלי רכב שלה ברבעון השני (קרוב ל-4,000 כלי רכב) אך בחישוב של מחצית השנה נרשמה שחיקה של 16% (10.8 אלף רכבים). שיעור הרווח הממוצע ממכירת כלי רכב ע"י החברה, אף שהיה הגבוה מבין שלוש היבואניות המדווחות, נשחק ברבעון השני ב-15% ל-20.3 אלף שקל בממוצע לרכב ובמחצית צנח ב-37% ועמד על 22.7 אלף שקל.
קרסו מוטורס מכרה את מספר הרכבים הגדול מבין החברות ברבעון השני - 6,392 שהיוו עליה של 41% לעומת הרבעון המקביל. זאת בעיקר תודות למותג הסיני צ'רי והחדרה מוצלחת של מותג הפרימיום הצעיר אקספנג. ביצועי המותגים המסורתיים רנו וניסאן שמרו על יציבות. בסיכום המחצית הראשונה צמחו מכירות הרכבים של קרסו מוטורס ב-8% (13,122), בעיקר הודות לעלייה במכירות רנו ואקספנג.
ההכנסות ממגזר הרכב בקרסו זינקו ב-39% ברבעון השני למיליארד שקל, כאשר הרווח הממוצע ממכירת רכב של החברה עמד 13.8 אלף שקל, שחיקה של 1% בתוך שנה. במחצית השנה הרווח הממוצע ממכירת כלי רכב שנמכר נשחק ב-7% לסכום דומה.
קרסו מוטורס מציינת בין היתר כי כפועל יוצא של המלחמה, לנוכח הפעילות של החות'ים בים האדום, עברו משלוחי הרכב שמיוצרים במזרח לנתיב שיט חלופי ארוך ויקר יותר משמעותית, מה שגרם להתייקרות ההובלה הימית. בנוסף הושפעה החברה באופן לא מהותי מחסימת הייצוא מטורקיה לישראל והיא בוחנת כיום חלופות לייבוא הזה. היא מציינת כי שני האירועים לא מהותיים עבורה ומלאי הרכבים החדשים שברשותה מספק.
UMI רשמה את השחיקה חדה יותר ברווחיות. החברה מסרה 1,932 רכבים ברבעון השני, עליה של 29% ביחס לתקופה המקבילה כשבמחצית נרשמה עליה של 12% במכירות (3,971 רכבים). אולם למרות שהכנסותיה ממכירת רכבים חדשים זינקו ביותר מ-200% ל-374 מיליון שקל ברבעון, הרווח המגזרי נפל ב-41% והסתכם ב-13 מיליון שקל. כתוצאה מכך נשחקה הרווחית לכל כלי רכב שנמכר ל-6,600 שקל בלבד - ירידה של 55% בתוך שנה. במחצית הראשונה נשחק הרווח הממוצע ב-28% ל-15.6 אלף שקל לכלי רכב.
היצרנים העלו מחירים והדולר התחזק
הנהלת החברה מציינת כי הגדילה את מכירות רכבי יד שנייה 0 ק"מ וכן כי תמהיל הרכבים שנמכר "הורכב בעיקר מרכבים בעלי היקף ושיעור רווחיות נמוך". עוד היא מציינת כי היצרנים העלו מחירים בשל האינפלציה העולמית, שייקרה את הרכבים שהיא רוכשת. גם ההתחזקות הדולר מול השקל (4.5% בין במחצית הראשונה של השנה) שהעלתה את העלות השקלית של מלאי כלי הרכב שלה פגעה ברווחיה.
גורם בענף אומר כי "היבואנים בישראל צריכים להתרגל להעלאת מחירים משמעותית מצד היצרנים, שקובעים את העובדות בשטח. לכך נלווים שערי מטבע גבוהים ומלאים גדולים, שחלק מהיבואנים 'תקועים' איתם. כל אלה מפעילים עליהם לחץ גדול". לצד זאת מציינים בענף גם את הריבית הגבוהה שמייקרת את נטילת ההלוואות בידי הציבור לרכישת רכבים ושוחקת את הביקוש לרכב חדש.
איך הם מתמודדים עם הלחצים? הגורם טוען כי "כל יבואן מנסה להיחלץ מהסיפור בדרך שונה. דלק רכב מתמקדת לא רק בייבוא רכבים אלא גם בתחומי תעשייה ומחזור. בקרסו סבורים, שהתגברו על חלק ניכר מהבעיות תודות להסתמכות על מותגים סיניים בעלי שיעור רווחיות גבוה ו-UMI הפכו לחברה שמשקיעה בתחומים שונים לצד הרכב". בינתיים, מודה אותו גורם, "שוק יבוא הרכבים לישראל נמצא בירידה, כל יבואן מנסה לריב על נתח שוק וזה כנראה יהיה המאבק בעתיד הנראה לעין".
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס