משרד התחבורה מתכנן להעלות את תעריפי הנסיעה הבין-עירונית בשיעור ניכר של 20%, כך עדכן נציג המשרד בישיבת ועדת הכלכלה היום (שלישי). הדיון בוועדה עסק בהסדרת פעילות נהגי המוניות ובמהלכה אמר ראש רשות התחבורה הציבורית במשרד התחבורה, עידן מועלם, כי בעוד כחודש יגיש המשרד חוות דעת מקצועית בעניין לוועדת המחירים הבין-משרדית.
מנהל אגף מוניות והיסעים במשרד התחבורה, אסי סוזנה, הציג את ההעלאות המתוכננות בתעריפי הנסיעה במונית:
- בנסיעה של עד 5 ק"מ המחיר יעלה ב-1.2%
- בנסיעה של 10-5 ק"מ יעלה התעריף ב-0.6%
- בנסיעה של 15-10 ק"מ יעלה התעריף ב-5%
- בנסיעה של 30-20 ק"מ יעלה התעריף ב-20%
לדברי מועלם, ההסכמה על העלאת התעריף גובשה לאחר מספר פגישות עם נציגי ארגון המוניות. יו"ר איגוד נהגי המוניות, יהודה בר-אור, אמר כי היה שיתוף פעולה עם משרד התחבורה והשרה, מירי רגב. חבר הנהלת הארגון, יהודה מזרחי, ציין כי האוצר ומשרד התחבורה "לא עושים טובה לנהגי המוניות" והוסיף כי הנהגים הסכימו לוותר על ההצמדה למדד בנסיעות העירוניות.
"כדי להכניס בממוצע 12-10 אלף שקל בחודש, מתחת לשכר הממוצע במשק, אני נמצא על הכביש 14 שעות ביום, 7-6 ימים בשבוע", אמר בדיון זוהר גולן, יו"ר התאגדות נהגי המוניות בפורום העצמאיים של ההסתדרות. "אנחנו מבינים שהעלאה חדה של תעריפי הנסיעות היא פגיעה בציבור הנוסעים ומהלך לא פופולרי, אבל בלי שינוי בבסיס אין עתיד לענף. אנחנו מבקשים שוועדת המחירים תסתכל על הנהגים בצורה אמיתית, לא רק על דוח רווח הפסד שנתי, אלא על כל אופן הפעילות שלנו".
הנסיעה באוטובוס וברכבת כבר התייקרה
היום נכנסו לתוקפן העלאות התעריפים במחירי הנסיעה באוטובוסים וברכבת ישראל למשלמים באמצעות יישומונים (אפליקציות סלולר). בעקבות המהלך הועלו מחירי הנסיעה באוטובוס עירוני מ-5.50 שקלים ל-6 שקלים ומחיר המינימום לנסיעה ברכבת ישראל הועלה מ-9 שקלים ל-9.50 שקלים. בשבוע הבא ב-1 ביולי צפויים להתעדכן התעריפים גם לנוסעים המשלמים ברב-קו ובכרטיסי נייר.
במשרד התחבורה התכוונו להעלות את תעריפי הנסיעה ברכבות הקלות בירושלים ובגוש דן ממחיר של 5.50 שקלים - כמו נסיעה עירונית באוטובוס - למחיר יקר יותר של 8 שקלים. אלא שהעלאה גבוהה זו נדחתה לבסוף מסיבות טכניות לינואר 2025 לפחות. בסופו של דבר הועלה תעריף הנסיעה ברכבת הקלה ל-6 שקלים, בדומה למחירה החדש של נסיעה באוטובוס עירוני.
גורמים בתחום מסרו ל-N12 כי דחיית ההעלאה הגבוהה יותר בתעריפי הרכבת הקלה נובעת מאתגר טכנולוגי: כיום לקוחות שמשלמים עבור נסיעה באוטובוס עירוני או ברכבת הקלה יכולים לעבור בין שני אמצעי התחבורה הציבורית בטווח של 90 דקות ממועד התשלום בלי שיידרשו לתשלום נוסף - אולם העלאת תעריף הנסיעה ברכבת הקלה תדרוש חיוב נוסף עבור השלמת המחיר, שהמפעילות טרם נערכו אליו.