פרויקט הסומליירים של ישראל יוצא היום (שלישי) לדרך: המיזם השנתי שמפגיש בין אוצרי היין הצעירים של מסעדות השף של ישראל ושם ספוט מדי שנה על השמות החדשים ששווה לשים אליהם לב בפעם הבאה שמגיעים למסעדה מעוטרת. האירוע מתקיים השנה במסעדת R48 שמוביל השף אוהד סולומון - במעמד הסומליירים המשתתפים השנה. 
 
הפורמט של חברת הקריאייטיב רקס תעשיות החל כיוזמה ראשונה מסוגה בישראל ויושק השנה גם בגרמניה (Somm-De), באירוע בהמבורג שיוצר השף המוערך קוראל אלצ׳י (זוכה תואר שף השנה של rolling pin) יחד עם השף קריסטוף קונץ (komu, מינכן 2*).  באירוע ישתתפו הסומליירים של כמה מהמסעדות המפורסמות באירופה: טנטריס (Tantris) ויאן (Jan) שבמינכן אשר מדורגות בפיפטי בסט, דירוג המסעדות הטובות בעולם (3 כוכבי מישלן כל אחת), שווארצוולאדשטובה שדורגה כמסעדה השלישית בעולם במדריך לה ליסט וגם פריזם (Prism) הברלינאית של השף הישראלי גל בן משה.
 
פרויקט SOMM נולד לפני 3 שנים וכולל מדי שנה עשרות ראיונות עומק עם הסומליירים הטובים בישראל שמתפרסמים באתר הקולינריה rex. כל ראיון כולל שיחה אישית על העבודה שלהם, העדפות הטעמים שלהם והנעשה במסעדות השף המובילות של ישראל כשזה מגיע לתפריט יין. היינן עידו לוינסון, שעומד מאחורי סדרת בטא של ברקן, נותנת החסות הראשית לפרויקט, משתף: "זהו אירוע שכל כולו סובב סביב הסומליירים, סוג של מראה שנתית שמזקקת לכל המשתתפים את מגמות היין במסעדות - מה נחשק ומה צריך לדעתם להימכר יותר, איזה סוג של יין הלקוחות מחפשים וגם איזה צורך שלהם כאוצרי-תפריטים לא נענה ע"י היקבים בשוק".

פרויקט הסומליירים בישראל (צילום: סיון אסקיו, רקס תעשיות)
פרויקט הסומליירים בישראל | צילום: סיון אסקיו, רקס תעשיות


  
האירועים הקודמים כללו שיחות עם השפים תומר טל, רז רהב וגיל דהאן, ממובילי הגל החדש של הקולינריה הישראלית, שדיברו על השילוב של יין עם האוכל המוגש במסעדות שלהם. "באירוע הראשון הייתה התרגשות באוויר כשכולנו הגענו להשקה, גם בגלל הראשוניות שלו - וגם כי זה היה אחד האירועים הראשונים שהתקיימו אחרי הקורונה ובלי מסכה, אחרי תקופה ארוכה של חששות ממפגשים חברתיים". שיתף לוינסון.

הסומליירים המשתתפים השנה יעלו ב-Rex מגמות שהולכות להתחזק בתחום - כמו למשל עלייה בביקוש ליינות איכות בדרגות שונות של יובש אחרי שנים בהן שלטו היינות היבשים בכיפה; גידול נגזרת המבעבעים בתפריטים ויינות מאיזור הנגב. הם יציינו גם טרנדים שהולכים ודועכים כמו הירידה בפופולריות של יינות רוזה במסעדות ושל יינות טבעיים. מעל לכל - כולם כמעט העלו את החובה של סצנת הקולינריה הישראלית לתמוך היום יותר מתמיד בתעשיית היין המקומית, על ידי מתן דגש בתפריטים וגם בצורך בהנגשת המחירים לאור המצב, באמצעות שימוש של המסעדות ביינות יותר משתלמים.
 
"רגע לפני שאנחנו פותחים מחדש את מסעדת הדגל של קבוצת R2M, שהתאמת היין בה היא חלק בלתי נפרד מהתפריט עליו אמון סומלייה הקבוצה אדר ברשדסקי, האירוע הזה מאפשר לנו להקשיב לנעשה בתחום - למגמות החדשות, לדרישות של לקוחות ולטרנדים המובילים במסעדות שף מובילות בישראל". אומר השף אוהד סולומון. רז קלמנוביץ', סמנכ"ל השיווק של יקבי ברקן, סיכם: "אנחנו גאים לעמוד מאחורי הסומליירים הישראליים עם סדרת בטא, שחוגגת את הקראפטיות שלנו כיקב, עם זנים מיוחדים ועשייה מוקפדת מחד ונינוחה, בגובה עיניים ועדכנית מאידך".

עידו לוינסון, סומלייה בטא ברקן (צילום: סיון אסקיו רקס תעשיות)
עידו לוינסון, סומלייה בטא ברקן | צילום: סיון אסקיו רקס תעשיות

"זו בעצם תמונת מחזור שנתית של סומליירים צעירים ומצטיינים, שלצדם גם מנטורים ותיקים. הוא נולד מביקוש", מוסיף יזם Somm, רועי ירושלמי - מבקר יין לשעבר.