בתקופה האחרונה, כשעוד ועוד חברות תעופה חוזרות לטוס לישראל, נרשמים גם לא מעט מקרים של עיכובים שגורמים לנוסעים רבים לפספס יום בחופשת ההתאווררות שלהם - ואף להפסיד הרבה מאוד כסף. היו כמה וכמה דוגמאות מהחודשים האחרונים של נוסעים ששילמו מחיר גבוה עבור טיסה בשעה נוחה אך בפועל הטיסה נדחתה או הוקדמה בכמה שעות - מה ששינה את כל התוכניות. כמובן שטיסה בשעת לילה מאוחרת או בשעה באמצע היום זולה הרבה יותר - אבל חברות התעופה לא ממהרות להחזיר את הכסף.

אחת מאותם נוסעים, הדר שקל, שיתפה עם חדשות 12: "שילמתי על טיסת לילה בחזור כי רציתי 5 ימים מלאים. אמרו לנו שהטיסה הוקדמה מ-12 בלילה ל-12 בבוקר. ניסיתי לפנות לשירות לקוחות של החברה - לא קיבלתי החזר כספי וגם ויתרתי על יום". ליאל מלול, נוסע נוסף, סיפר: "חשבנו שהכול בסדר, ואז פתאום התחילו להגיע הודעות על שינויים. הטיסה חזור הוקדמה מ-11 בלילה ל-3 בצוהריים ויומיים לפני מועד ההמראה קיבלנו עוד הודעה שהטיסה חזור מוקדמת ל-10:45. בעצם יום שלם מהחופשה הלך. ניסיתי לדבר איתם ולא היה מענה - לא בוואטסאפ, לא במייל ולא בטלפון".

יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", אמר לחדשות 12: "יש מספר חברות שבהחלט מנצלות את התופעה - מוכרות טיסות לשעות אטרקטיביות ואחר כך משנות אותן. חשוב לזכור שבאמת יש חברות תעופה שמשיקולים תפעוליים צריכות להזיז את הטיסות, אבל כשאנחנו רואים שהן מנצלות את זה, והתופעה הזאת חוזרת שוב ושוב - זה משהו שצריך לפקוח עיניים לכולנו".

בשיחה שערכנו עם מוקד הזמנת חופשות, נאמר ע"י הנציגה: "זה קורה בכל חברה וזה יכול לקרות גם לנו - אבל בעיקרון זה לא קורה הרבה". כשנשאלה על מקרה שבו טיסה במחיר 500 דולר שאמורה לצאת בשעת בוקר פתאום נדחית או מוקדמת, ענתה כי החזר כספי יוחזר רק אם השינוי עלה על 5 שעות, לפי החוק. אך עם זאת, דחייה או הקדמה של טיסות מאוד קצרות בשעתיים או שלוש לא יזכו את הלקוח בדבר. "הכול יכול לקרות, אני לא יכולה להתחייב לכלום", נאמר מצדה.

כבר לפני כמה שנים הוגשה תביעה ייצוגית נגד חברת תיירות ישראלית, כשלטענת הלקוחות החברה מכרה לכאורה כרטיסים לטיסות שממריאות ונוחתות בשעות שקל לשווק אותן - למרות שהיה ידוע לה כי הטיסות האלה לא יתקיימו במועד.

עו"ד נרי ירקוני, לשעבר מנהל רשות התעופה, סיפר: "במדינת ישראל יש חוק שמטפל בפיצוי של חברות תעופה לנוסעים עקב הקדמה או דחייה של טיסה. העניין הוא שתעשיית התעופה למדה עם השנים לשנות מועדי טיסות באופן שהן לא תהיינה חייבות לשלם לנוסעים פיצוי במסגרת אותו חוק. יכול להיות שהגיעה העת להגיש תביעה ייצוגית ולהזכיר לחברות התעופה או לסוכני הנסיעות למיניהם את מה שאולי שכחו".

עיכובים ואיחורים זו בעיה עולמית שאיתה מתמודדים נוסעים רבים, וגם כאן, בישראל - נראה שזה לא עומד להיפתר בקרוב.