חודשי המלחמה והיעלמות חברות התעופה הזרות היטיבו מאד עם אל על המקומית: הירידה בתחרות סייעה לחברה להגדיל את המכירות ולהקפיץ בשיעור עצום את סעיפי הרווח. הרווח התפעולי של אל על לרבעון הראשון של 2024 הסתכם ב-120 מיליון דולר - פי 15 לעומת תוצאות הרבעון המקביל ב-2023 שהסתכם ברווח תפעולי של 8 מיליון דולר בלבד. גם בהשוואה לרבעון האחרון של 2023 מדובר בשיפור נאה של 43%.

עוד ב-N12 כלכלה:

• חצי בכמות הטיסות, פי כמה במחיר: זינוק המחירים של אל על
• מחלוקת סביב החוק החדש לתגמול משרתי המילואים
• כמה מרוויחים פקחי האוטובוס על כל קנס שהם מחלקים?

ההכנסות עצמן לשלושת החודשים הראשונים של 2024 הסתכמו ב-738 מיליון דולר - עלייה של 48% לעומת הרבעון הראשון של 2023 ושל 9% בהשוואה לרבעון האחרון אשתקד שבו פרצה המלחמה. בחברה מסבירים את הפער העצום בין הזינוק ברווח התפעולי ובין ההכנסות בין היתר בעלייה בשיעור התפוסה במטוסים, שטיפס מ-84%-85% בתחילת 2023 וברבעון האחרון של אותה שנה - לכדי 93% ברבעון הראשון של 2024. לפי אל על, העלייה בשיעור התפוסה "הגדילה מהותית את ההכנסה למושב בשקלול המרחק המוטס" - ובמילים פשוטות אפשרה לחברת התעופה לייצר יותר רווח מכל נוסע.

סעיף הטיסות לחו"ל במדד המחירים לצרכן האחרון לחודש אפריל זינק בכ-19%, והיווה את הסיבה העיקרית לזינוק במדד כולו. בשיחה עם N12 העריך יונתן כץ, הכלכלן הראשי של לידר שוקי הון, כי בחודשים הקרובים נמשיך ונראה את השפעת הזינוק במחירי הטיסות מפרוץ המלחמה על מדד המחירים והאינפלציה.

בורדינג לטיסת חילוץ של אל על ב-JFK (צילום: אל על)
בורדינג לטיסת חילוץ שהפעילה אל על מניו יורק, ימים ספורים לאחר 7 באוקטובר | צילום: אל על

בשורה התחתונה סיימה אל על את הרבעון הראשון ברווח נקי של 80.5 מיליון דולר לעומת הפסד של 34.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

הביקוש בחורף - כמו בעונות השיא

באל על ציינו בדוחות כי "לאור העובדה כי המלחמה הביאה לשינויים משמעותיים בתנועת הנוסעים בנתב"ג ובהיצע הטיסות בשוק, הביקוש לטיסות החברה ברבעון הראשון לשנת 2024 (...) על אף חזרתן המדורגת של חברות התעופה הזרות, נמשך ביתר שאת ואף התגבר". למעשה לפי אל על המלחמה נטרלה את מגמת העונתיות המסורתית, לפיה חודשי החורף מאופיינים בתנועת נוסעים נמוכה יותר: "תקופה זו התאפיינה ברמות ביקושים אשר חווה החברה בעונות שיא בעתות שגרה".

במקביל הרוויחה החברה גם מהקשיים בתובלה הימית עקב שיבושי המורדים החות'ים. הכנסות החברה מהטסת מטענים זינקו מ-40.4 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2023 לכדי 75.7 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה.

באל על מעריכים כי "המגמות השוררות בשוק כמפורט לעיל נמשכות גם ברבעון השני לשנת 2024, באופן שבו הביקושים הצפויים לטיסות החברה ממשיכים להיות גבוהים מקיבולת המושבים שביכולתה להציע והקיימת לחברה". על רקע זה חוזה החברה כי ההכנסה למושב לק"מ תמשיך ותעלה גם ברבעון השני של השנה.

דינה בן טל-גננסיה, מנכ"לית אל-על (צילום: תוכנית חיסכון, קשת 12)
מנכ"לית אל על דינה בן-טל גננסיה | צילום: תוכנית חיסכון, קשת 12

"כשמונה חודשים לאחר פרוץ המלחמה, ענף התעופה הישראלי עדיין חווה חוסר יציבות לאור התמשכות ביטולי הטיסות של החברות הזרות לארץ", מסרה מנכ"לית אל על דינה בן-טל גננסיה. "מצב זה יוצר משבר אמיתי בקרב ציבור הצרכנים בישראל שהזמינו טיסות מחברות אלה ובמקרים רבים נותרים ללא מענה ופונים לאל על ברגע האחרון. אנו פועלים באינטנסיביות להגדלת היצע המושבים, תוך מיצוי מלא של יכולת ההפעלה של החברה, ומשתדלים לתת מענה הולם ככל הניתן ללחצים הגדולים ולעומסים החריגים על טיסותינו, כמו גם על מערך שירות הלקוחות של החברה, לצד יצירת פתרונות נקודתיים למקרים מיוחדים".