הרווח לפני מס של יבואני הרכב הגדולים בישראל זינק ב-2022 לרמתו הגבוהה ביותר ב-20 השנים האחרונות לפחות - כך עולה מניתוח שפרסם (רביעי) אגף החשב הכלכלן הראשי במשרד האוצר. מהניתוח עולה כי ההוצאה לצריכה פרטית של משקי הבית על כלי רכב וחלקי חילוף הגיעה ב-2022 ל-36.5 מיליארד שקל, לפי נתוני הלמ"ס. כלכלני האוצר מציינים כי נתון זה מהווה זינוק בשיעור ריאלי של 25% בהשוואה לשנת 2021 שקדמה לה - בשעה שבמקביל נרשמה דווקא ירידה של כ-7% במספר מסירות כלי הרכב ומס הקנייה הממוצע ירד ב-1%.

"נמצא כי בשנת 2022 נסק הרווח לפני מס של 12 היבואנים הגדולים לרמתו הגבוהה ביותר לפחות ב-20 השנים האחרונות, כאשר זה הגיע ל-5 מיליארד שקל, גידול ריאלי בשיעור של 35% בהשוואה לשנת 2021", נכתב בניתוח. "במקביל, שיעור הרווח לפני מס ביחס למחזור המכירות (מנוכה מס קניה) עלה אף הוא בשיעור חד והגיע ל-16.3%, גידול של 5.5 נקודות אחוז בהשוואה לשנת 2021 ורמתו הגבוהה ביותר ב-20 השנים האחרונות לפחות".

באוצר מציינים כי על רקע המחסור העולמי בכלי רכב בשנת 2022, בעקבות משבר השבבים והפלישה הרוסית לאוקראינה, "מגבלת ההיצע הביאה לעלייה במחירי המכוניות החדשות" - ובמלים פשוטות אפשרה למשווקים להעלות מחירים.

מפעל רכב טורקיה (צילום: רויטרס)
מפעל רכב בטורקיה (ארכיון) | צילום: רויטרס

עוד מציינים באוצר כי גם בשנת הקורונה, למרות ירידה חדה של 16% במסירות הרכב וירידה במחזור המכירות - עדיין הצליחו היבואנים לרשום גידול משמעותי בשיעור הרווח באופן ש"פיצה על הירידה החדה במכירות". למעשה, באוצר מציינים כי היבואנים הצליחו לפצות את עצמם על הגידול החד בעלויות ההובלה על רקע הקשיים בשרשראות האספקה. באוצר מסכמים כי "יש בממצאים אלו כדי לרמז כי תחת סיבות אובייקטיביות לעליית מחירים, העלאת המחירים בפועל היתה מעבר לזו המתחייבת מהגידול בעלויות".

ממצאים אלו מעניינים במיוחד בשעה שבחודשים האחרונים הועלו חששות מפני עליות מחירים בשוק הרכב על רקע השיבושים שמסבים החות'ים לתובלה הימית מהמזרח הרחוק. אזהרות על מחסור במכוניות הועלו גם בהקשר לחרם הטורקי על יצוא לישראל.

באגף הכלכלן הראשי אף הלכו צעד נוסף קדימה וציינו כי הרווחיות הגבוהה של יבואני הרכב הגדולים ניכרת ברמות השכר של העובדים בהן, ובפרט של הבכירים. "השכר הממוצע בשנת 2022 של המועסקים בחברות אלו עמד על 20,980 אלף שקל (ברוטו לחודש), גבוה משמעותית מהשכר הממוצע במשק כמו גם בענף המסחר", נכתב בניתוח. "הרווח העודף של יבואני הרכב הגדולים מיטיב במיוחד עם בעלי אותן חברות, ומי שנמנים על העשירונים הגבוהים בקרב המועסקים בחברות אלו", צוין בסיכום המסמך.