הפסקת עבודות בלילות ובשבתות, מלחמה, תקלות ועיכובים שיצטברו לשנתיים: יעד הסיום לפרויקט האסטרטגי של רכבת ישראל בעשור האחרון - הקמת רשת חשמל להנעת רכבות ברחבי הארץ בעלות של כ־12 מיליארד שקל - הולך ומתרחק, ועל הדרך גם מתייקר.
בסוף שנת 2015 נבחרה חברת SEMI הספרדית לביצוע עבודות חשמול התשתית ב־4 מיליארד שקל, והתוכנית המקורית הייתה שאלו יסתיימו כבר בשנת 2021. ואולם נכון להיום הפרויקט נגרר ונדחה ליולי 2027, וכבר הוצע לממשלה להכריז על תאריך חדש בשנת 2030.
זאת במקביל לאובדן אמון משרדי הממשלה ברכבת ישראל לאחר הפתיחה המאוחרת ומרובת התקלות של הקו המהיר לירושלים ב־2018, שהיה לקו החשמלי הראשון בארץ. מעבר לתועלות הסביבתיות, הפרויקט יאפשר להגביר את תדירות רכבות הנוסעים, קיצור זמני נסיעה וצמצום עלויות התחזוקה ביחס לציוד שמונע באמצעות דיזל.
תשלום לניקוי שולחן
עם מינויו של המנכ"ל הקודם של הרכבת, מיכאל מייקסנר, ותחת השר בצלאל סמוטריץ' התוכנית הואצה והוצגו לוחות זמנים חדשים לשנת 2025. בתקופת שרת התחבורה מרב מיכאלי, הפרויקט הואץ אף יותר ונקבע כי יסתיים בסוף השנה הנוכחית. ואכן, העבודות התקדמו במרץ כשמרבית הרשת כבר חושמלה - מזיכרון יעקב בצפון ועד לאשקלון בדרום.
חשמול המסילות התבצע בעיקר בלילות תוך פגיעה משמעותית בשירות לנוסעים, וכן בסופי השבוע מיום חמישי בערב ועד ליום ראשון לפנות בוקר. אלא שעם הקמת הממשלה הנוכחית הסיעות החרדיות ביקרו את העבודות בשבת, אף שאלו התקיימו גם תחת הממשלות הקודמות, לרבות ממשלות נתניהו ותחת שר התחבורה דאז סמוטריץ'. הלחץ עשה את שלו והעבודות צומצמו באופן משמעותי.
עד כדי כך, שבפרויקט אחר של הרכבת - הקמת מסילת 431, העבודות להנפת הגשר שמעל כביש 1 בוצעו במהלך לילות השבוע במקום בסופי השבוע. גם השירות לנוסעים שנפגע באמצע השבוע הקים קול זעקה מטעם ראשי רשויות בדרום שלחצו על שרת התחבורה מירי רגב, והיא בתורה הנחתה על צמצום העבודות.