העיצוב המקורי של הסייברטראק - הפיק-אפ טראק המדובר של טסלה - זכה להרבה הרמות גבה כשהוא הוכרז. בשבועות האחרונים יותר ויותר לקוחות שהזמינו את הרכב מראש סוף-סוף קיבלו אותו ולדווח לאינטרנט על החוויה, והיא לא תמיד חיובית. לקוח אחד שיתף שהרכב שבק חיים אחרי נסיעה קצרה של חמש דקות. אחר שיתף תמונה מהמסך שמשמש כלוח המחוונים של הרכב שמודיע לו "עצור בזהירות בצד, תקלה קריטית בהגה".
תלונות מצד לקוחות מוקדמים למכוניות של טסלה הן לא דבר חדש. ענקית הרכב החשמלי של אילון מאסק אוהבת להוציא לשוק מכוניות במהירות - או לפחות בהבטחה למהירות - ואז לתקן את הבעיות תוך כדי תנועה. בעיני חלק מהמבקרים של טסלה זו גם נקודות החולשה העיקרית שלה: שלא כמו בתוכנות מחשב, תקלות ברכב עלולות להיות קטלניות. כעת נראה שהתקלות הרבות והמהמורות בדרך של טסלה מסוכנות גם עבור החברה עצמה.
בשבוע האחרון הגיעה טסלה להסכם פשרה במשפט שנוהל נגדה בטענה שהיא אחראית לתאונה שהתרחשה בזמן שנהג ברכב שלה היה במצב נהיגה אוטומטית. לפי התביעה, הרכב סטה במפתיע מהנתיב והתנגש בקיר בטון בשולי הדרך. המשפט היה צפוי להתחיל ביום שני אך החברה הגיעה לפשרה עם התובעים בסכום לא ידוע.
האירוע הזה הוא חלק ממלחמה שלמה שמנהלת טסלה סביב אפשרות הנהג האוטומטי ומצב "נהיגה עצמאית מלאה" שהיא מציעה. משתמשים רבים של מכוניות טסלה טענו שההצהרות של טסלה סביב היכולות האלו (שלא מוצעות לנהגים בישראל) הן שקריות. האירוע אף הוביל לחקירות ותביעות מצד הרשויות האמריקאיות.
אבל כל התלונות והטענות היו לא יותר מרעשי רקע כל עוד טסלה השיגה תוצאות עסקיות מרשימות, ולאחרונה גם זה משתנה. בשבוע שעבר דיווחה ענקית הרכב החשמלי על מספר המכוניות שמסרה לנהגים בשלושת החודשים הראשונים של השנה, שהיה נמוך מציפיות האנליסטים. החברה מסרה כ-389 אלף מכוניות לעומת ציפיה ל-477 אלף לפי בנק ההשקעות UBS.
התוצאות האלו הן מסמנות את הפעם הראשונה מאז משבר הקורונה שטסלה יורדת במכירות בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה הקודמת. גם דגם הסייברטראק, שסוף-סוף הגיע ללקוחות שהזמינו אותו מראש, לא הצליח לפצות על הירידה במכירות.
בטסלה טוענים כי הסיבה לירידה במכירות היא היחלשות השוק הסיני ושריפה שפרצה במפעל החברה בגרמניה. אפילו מתקפות החות'ים והשיבוש בשינוע המכוניות בים האדום ניתנו כסיבות לירידה. אלא שכל אלו לא מסבירים מדוע החברה של מאסק רואה ירידה במסירת המכוניות גם בתוך ארה"ב עצמה.
כל זה קורה בזמן שלטסלה קמה תחרות רצינית. גם מצד חברות הרכב הוותיקות שרואות עלייה במכירה של מכוניות חשמליות וגם מצד המתחרה הסינית BYD, שמתרחבת בשווקים הגלובליים ומנצחת את טסלה בגזרת המחיר.
אך מעבר לכל אלו טסלה מתחילה לפתח בעיה של מותג. המנכ"ל אילון מאסק תמיד צבר אויבים לצד אוהדים, אך בשנתיים האחרונות נראה שהוא הפך קונטרוברסלי במיוחד, בין היתר על רקע רכישת טוויטר והצעדים שהוא מוביל בה. מאז היחס אליו ולטסלה השתנה דרמטית. חלק מהאנליסטים טוענים שהקשר המותגי בין מאסק לטסלה פוגע גם בחברת הרכב ובמכירותיה.
הבעיה של מאסק היא שהוא לא רק מזוהה איתה אלא גם תלוי בה: רוב הונו מוחזק במניות של טסלה, ולכן כשהיא מזנקת הוא קופץ לצמרת האנשים העשירים בעולם, וכשהיא מאבדת ערך גם השווי שלו יורד.
טסלה הייתה חלוצת הרכב החשמלי והצליחה לייצר עניין ותחרות בתחום שהתעכב להתפתח. אלא שמאז, טוענים חלק מהפרשנים, היא קפאה על שמריה. שני הדגמים המצליחים ביותר שלה, מודל 3 ומודל Y, הם כבר בני חמש ושבע שנים. המתחרות נושפות בעורפה ומאיימות לעקוף אותה בסיבוב. עכשיו צריך לראות כמה כוח עוד נשאר בסוללה שלה.