דומה שאין רשימה של עשירי ישראל שבה לא תמצאו את יבואני הרכב הגדולים, אשר נהנים משגשוג מתמשך בעסקיהם, פועל יוצא של רווחיות חריגה ורמת תחרות נמוכה. כתריסר יבואני רכב בישראל נהנים מדי שנה מרווח פנטסטי של מאות מיליוני שקלים כל אחד, הנובע ממכירת מכוניות וחלפים, שירותי מוסך ועוד. על רקע זה ניתן להבין מדוע משתדלים אותם יבואנים לפעול "מתחת לרדאר", נזהרים מחשיפה לציבור ומסרבים לראיונות בתקשורת. די להם במרדף של הישראלים אחר דגמי הרכב החדשים, וכמעט לא משנה המחיר.
כך, אם באירופה כ־60% מהציבור מגיעים לעבודתם בתחבורה ציבורית, אופניים והליכה, הרי שבישראל רובנו נוסעים לעבודה ברכב הפרטי, לבד בדרך כלל, למרות מחירי הדלק המאמירים והעמידה האינסופית בפקקים, שרק הולכים ומחריפים. ולא נראה שזה הולך להשתנות. בשנת 2023 מכרו יבואניות הרכב בישראל כ־270 אלף מכוניות, קצת יותר מהשנה שלפני ומהממוצע הרב שנתי שלהן.
התוצאה היא הפיכתם של אותם יבואני הרכב למיליארדרים בעלי יתרות נזילות גבוהות, שבשנים האחרונות מנותבות בסכומים גדלים והולכים להשקעות בתחומים נוספים. מדובר בעיקר על כאלה של "כלכלה ישנה" כמו נדל"ן, אנרגיה, תשתיות, פיננסים, שירותים וקמעונות, המבטיחים להם בדרך כלל אספקת תזרים יציב ממקורות נוספים.
מה הסיבה לכך? בכל השיחות שקיימנו עם מנהלים בכירים בענף הרכב, חוזרות על עצמן המילים גיוון ופיזור. אחד הבכירים בענף מסביר כי "כל חברה חפצת חיים חייבת לחשוב על התרחבות. גיוון זה נכון לכל עסק, כשהיכולת לא להיות תלוי ברגל אחת היא חשובה". מנהל אחר בענף הרכב מודה שפוטנציאל ההתרחבות בו מוגבל: "גם בסקטור מצוין אפשר לצמוח עד גבול מסוים. תפתח עוד מרכז שירות ומוסך? אוקי, אם אתה ממונף תחזיר חלק, אבל מה תעשה עם כל שאר הכסף?".
הגורמים בענף מזכירים גם את כניסת המותגים הסיניים והמכוניות החשמליות כסיבה לפזר השקעות: "חסמי הכניסה הגבוהים נפלו בעקבות כניסת הרכבים חשמליים, מספר המותגים גדל ב־60% תוך שנתיים. ברור לגמרי שבטווח של שלוש שנים העוגה תתחלק בין הרבה יותר שחקנים ותיפגע משמעותית הרווחיות", מעריך אחד מהם. מנכ"ל אחת היבואניות אף אומר כי "שנת 2024 תהיה מאתגרת מאוד".
מהלכי הרכישה האחרונים של UMI
את מהלכי ההשקעה הגדולים האחרונים של יבואני הרכב בעסקים שאינם בתחום ההתמחות שלהם, ביצעה חברת יוניברסל מוטורס (UMI), יבואנית מכוניות שברולט, איסוזו וקאדילק, הנמצאת בשליטת משפחת עיני וחיים דנון. היא השקיעה אשתקד מאות מיליוני שקלים במניות חברת שירותי הסיעוד וכוח האדם דנאל, והובילה מהפכה בדירקטוריון החברה המאכזבת.
בשבוע שעבר רכשה UMI מידי קרן פימי את החזקות השליטה (50.2%) בחברת ג'י וואן (G1) העוסקת במתן שירותי שמירה וביטחון תמורת כ־200 מיליון שקל. גורם בשוק מסביר לגלובס כי מדובר בפעילות סינרגטית ל־UMI, ש"זקוקה להם כיוון שמותגי הרכב שלה פחות חזקים, הם יותר נישה כך שפוטנציאל הצמיחה מוגבל".
וזה לא הכול: לפני כשנה וחצי רכשה UMI את רשת חנויות הציוד המשרדי אופיס דיפו מידי רני צים בכמה עשרות מיליוני שקלים, ובד בבד השלימה סיבוב מהיר ורווחי במיוחד של כ־160 מיליון שקל על מניות קבוצת הביטוח הפניקס. אגב יו"ר הפניקס, בני גבאי, הוא גם מנכ"ל משותף של UMI. יוניברסל מוטורס היא אחת מיבואניות הרכב הקטנות בישראל, שמחזיקה רק כ־1.9% מהשוק, מה שלא מנע ממנה להרוויח במצטבר יותר ממיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות.
מבין היבואנים האחרים (שלא כולם מופיעים בכתבה זו) גם בני משפחת קרסו, בעלי השליטה בחברת קרסו מוטורס הנסחרת בבורסה בשווי של 1.5 מיליארד שקל, אינם טומנים ידם בצלחת. היבואנית של מכוניות רנו, ניסן, דאצ'יה וצ'רי הנפיקה לפני כשנה וחצי בבורסה את חברת קרסו נדל"ן וחצי בבורסה את חברת קרסו נדל"ן, העוסקת בייזום ובנייה למגורים, התחדשות עירונית ונדל"ן מניב.
חברה זו נסחרת כיום בשווי של 1.45 מיליארד שקל לאחר ירידה של כ־27% במחירה בהנפקה. משפחת קרסו גם לקחה חלק בקבוצה שתכננה לרכוש את השליטה בחברת האוטובוסים אגד לפני כשנתיים, אך נסוגה לאחר שזכתה במכרז. זמן קצר לפני כן עמדה על הפרק השקעה נוספת שלא יצאה לפועל במניות שופרסל. קרסו מוטורס המחזיקה ב־7.6% משוק הרכב בישראל, רשמה רווח מצטבר של כ־900 מיליון שקל בסיכום שלוש השנים האחרונות.
חברה נוספת הנסחרת בבורסה בת"א היא דלק רכב של גיל אגמון, שביצעה כנראה את ההשקעה הגדולה ביותר של יבואנית רכב בתחום אחר. החברה, יבואנית רכבי מזדה, פורד ו־BMW, שולטת כיום בענקית התשתיות ורידיס העוסקת בין היתר בתחומי התעשייה, האנרגיה, פינוי פסולת ואיכות הסביבה.
דלק רכב רכשה את ורידיס בשנת 2018 תמורת 1.27 מיליארד שקל, ושלוש שנים לאחר מכן הנפיקה אותה בת"א בשווי של פי 3 מכך. נכון להיום ורידיס נסחרת בשווי של 2.94 מיליארד שקל, ירידה של יותר מ־20% ביחס למחיר בהנפקה. ירידה זו נבעה בין היתר ממהלך התרחבות גדול שביצעה ורידיס עצמה, שהשלימה אשתקד את רכישת חברת המחזור והקרטונים אינפיניה (לשעבר נייר חדרה), בעיקר מידי קרן פימי, תמורת 2.35 מיליארד שקל.
בינתיים, הרכישה לא התבררה כמוצלחת למדי, כשהמיזוג העביר את ורידיס להפסד ובשוק תוהים למה אגמון נכנס להשקעה הזו. "אני חושב שהוא טעה, היה יכול לחלק את הכסף כדיבידנד", אומר גורם בענף. ורידיס גם רכשה 20% מתחנת הכוח מישור רותם שבבעלות חברת OPC של עידן עופר, במאות מיליוני שקלים.
דלק רכב ואגמון באופן אישי ביצעו גם השקעות משמעותיות במיזמים של טכנולוגיות לרכב, ואף רשמו אקזיט מוצלח במיוחד בחברת מובילאיי. היבואנית נסחרת כיום בשווי 2.2 מיליארד שקל, לאחר שהרוויחה כ־2 מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות במצטבר.
חורש עם החזקות בתחנות כוח
עוד שם גדול בתחום ההשקעות מחוץ לעולמות הרכב הוא זה של היבואן השני בגודלו בישראל, ג'ורג' חורש, בעלי יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, לקסוס וג'ילי. באמצעות חברת יוניון השקעות שבבעלות בני משפחתו חולש חורש על עסקי אנרגיה ומסחר הכוללים החזקות ברשת סופר־פארם, ברשת האופנה H&M בישראל, בחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, בחברת תמלוגי הגז כהן פיתוח ובתחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיות.
לאחרונה רכש חורש באופן פרטי כ־30% מתחנת הכוח אשכול, כחלק מזכייתה של דליה במכרז של חברת החשמל למכירת התחנה, הגדולה מסוגה בישראל, תמורת סכום של 9 מיליארד שקל.
חורש גם נקשר בכמה עסקות נדל"ן גדולות במרכז הארץ, באחת מהן, לפני כשבע שנים, רכש מידי חברת צנורות המזרח התיכון שטח של כ־180 דונמים באזור התעשייה ניר צבי הסמוך לרמלה, עליה פועל מפעל החברה, תמורת 386 מיליון שקל, והשכיר לה אותו מחדש.
ספינות, מרלו"גים ורכבי קיה
מיליארדר אחר שייצר ענף הרכב הוא רמי אונגר, שמייבא באמצעות טלקאר את דגמי קיה. אונגר ידוע כבעל חברת ספנות גדולה (Ray Shipping שיש לה צי של יותר מ־60 ספינות, ואחת מהן אף נחטפה לאחרונה על ידי החות'ים מתימן בים האדום), וגם מחזיק ב־29% מחברת הנדל"ן המניב ויתניה הנסחרת בשווי של כמיליארד שקל. בעבר ניסה להתמודד על המכרז לרכישת נמל חיפה.
עדות לעוצמתו הפיננסית של אונגר ניתנה כאשר רכש לפני מספר שנים מידי חברת הנדל"ן מגה אור, שבשליטת צחי נחמיאס, מרכז לוגיסטי במודיעין, המשמש בעיקר את הדואר, תמורת כ־470 מיליון שקל. זאת לאחר שחיפש על פי המקורבים לעסקה נכס המניב תזרים מזומנים חזק ויציב.
יבואנית מכשירי חשמל עם נתח בביטוח
היבואנית הרביעית בגודלה בישראל היא צ'מפיון מוטורס, המוחזקת בידי חברת ההשקעות אלייד, אותה מוביל היו"ר, רו"ח יצחק סוארי. צ'מפיון מייבאת את מכוניות אאודי, סקודה, פולקסווגן וסיאט וסביבה נבנתה קבוצה עסקית גדולה השולחת זרועות לעסקים מגוונים, הכוללים נכסי נדל"ן, תשתיות, אנרגיה ומסחר בשווי של מיליארדי שקלים.
בין היתר כנראה שרכשתם מכשיר חשמל או שניים מהרשתות שמוחזקות על ידי אלייד - ניופאן וא.ל.מ. היא גם מחזיקה בנתח בעסקי הפנסיה והגמל של מנורה מבטחים, בחברת מסופי המטען הבורסאית ממן ובחברת נגב אקולוגיה שעוסקת במחזור פסולת.
אלייד גם זכתה יחד עם החברות לוינשטיין ומבנה במכרז להקמת 230 יחידות דיור במתחם המדובר של שדה דב בצפון ת"א, ורכשה קרקע נוספת בחוף התכלת בהרצליה. לפני כשנתיים מכרה אלייד את חלקה (5%) בחברת כרטיסי האשראי MAX וב־2020 ניסתה להתמודד על רכישת נמל חיפה, וגם על הקמת הרכבת הקלה בגוש דן.
הכתבה פורסמה לראשונה באתר גלובס