שרת התחבורה מירי רגב הציגה היום (חמישי) את רפורמת "צדק תחבורתי", שמיועדת להוריד את עלויות השימוש בתחבורה ציבורית לציבור הישראלי. הרפורמה תיכנס לתוקף בהמשך החודש ב-25 במרץ ולפי הודעת משרד התחבורה צפויה להיטיב עם כ-2.8 מיליון ישראלים. הרפורמה כוללת הטבה של נסיעה חינם למשך שנה בתחבורה הציבורית לחיילים משוחררים, מעניקה הנחה של 50% לתושבי הפריפריה, הנחות במחיר הנסיעה לצעירים עד גיל 26 ומגדילה את גובה ההנחה לאנשים עם מוגבלויות ולזכאי הביטוח הלאומי.
בחודשים האחרונים זכתה הרפורמה לביקורת רבה בשל התמקדות השרה רגב בשאלת המחיר של השימוש בתחבורה ציבורית על פני איכות והיקפי השירות הניתן ללקוחות. מלובי 99 נמסר כי "עדיף היה שהתקציב שהוקצה לרפורמה הי מוסט לשיפור היעילות והזמינות של קווי האוטובוסים והרכבות".
במשא ומתן שנערך בין שרת התחבורה לבין משרד האוצר אודות הקיצוצים שייערכו בתקציב משרדה נלחמה רגב כדי שרפורמת המחירים שלה תתוקצב בשעה שהשקעות בתשתיות ובשיפור התחבורה הציבורית קוצצו. "הרפורמה היא תוצאה של משא ומתן ממושך שניהלתי בנחישות מול האוצר, על מנת לוודא כי היא תיטיב עם כל משפחה ותגיע לכל כיס, ובדיוק לאלה שזקוקים לה", אמרה היום רגב. "הרפורמה שאנו משיקים החודש מרחיבה באופן משמעותי את מעגל הזכאים לנסיעה חינם או להנחה משמעותית, בכל רחבי הארץ".
ההנחות המרכזיות בתחבורה הציבורית
רפורמת התעריפים תופעל בשני שלבים. השלב הראשון שיופעל החודש מעניק הנחות של 50% במחירי מנוי החופשי-חודשי לתושבי הפריפריה. הזכאות להנחה נקבעה לאחר עבודת מטה שהגדירה את היישובים לפי דירוגם באשכולות 1-5 במדד הפריפריה של הלמ"ס. תושבי רשויות מבוססות בפריפריה הגיאוגרפית בעלות דירוג סוציו-אקונומי גבוה לא יהיו זכאים להנחה. במשרד התחבורה ציינו כי ההנחה כוללת את המנוי אזור 1, המנוי האזורי הפריפריאלי לנסיעות למרחק של עד 40 ק"מ, ובמקום 99 שקלים הוא יעלה מעתה לתושבי הפריפריה 49.50 שקלים בלבד - כלומר הנחה של 50 שקל בחודש ובסך הכל 600 שקל בשנה.
בנוסף יזכו צעירים בגילאי 18-26 ב-33% הנחה על כל סוגי המנויים החודשיים ועל רכישת ערך צבור, וזאת "במטרה לעודד אותם להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית וליצור אצלם שינוי תפיסתי והעדפה לתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, וכך לרכוש הרגלי התנהגות לאורך זמן", לשון משרד תחבורה. בנוסף הוגדל שיעור ההנחה מ-33% ל-50% על מנויים חודשיים לאנשים עם מוגבלות ולזכאי הביטוח הלאומי. חידוש נוסף הוא מתן נסיעה חינם לחיילות וחיילים משוחררים ולמסיימי שירות לאומי למשך שנה מיום סיום השירות.
לפי תחשיבים שהציג משרד התחבורה, ניצול הטבות הנסיעה חינם כולל ברכבת יאפשר לחיילים משוחררים, צעירים ותושבי הפריפריה לחסוך אלפי שקלים בשנה בנסיעה בתחבורה הציבורית.
בשלב השני שלפי הודעת משרד התחבורה יצא לדרך בחודשים הקרובים, תוחלף ההנחה בקיימת בגובה 50% הניתנת לאזרחים ותיקים בנסיעה חינם. בנוסף, יוענקו בשלב זה הנחות על בסיס דירוג סוציו-אקונומי בפילוח ברמה שכונתית ולא רק של כלל היישוב.
שרת התחבורה רגב: "הצגתי את רפורמת צדק תחבורתי' זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד, במטרה לתקן עיוותים וחוסר התחשבות שאפיינו את רפורמת המחירים הקודמת, אשר התעלמה מצרכי הפריפריה, הצעירים והשכבות החלשות. הרפורמה שלי היא צעד מהפכני של צדק חברתי ותחבורתי, שנועד לקרב בין הפריפריה למרכז, לצמצם פערים גאוגרפיים וחברתיים, ליצור הזדמנויות תעסוקה, להוריד את יוקר המחייה ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית על חשבון הרכב הפרטי, בדגש על יצירת הרגלי שימוש בקרב הצעירים".
בארגון לובי 99 טוענים שרפורמת "צדק תחבורתי" היא לא הפתרון למעבר לשימוש בתחבורה ציבורית: "מחירי התחבורה הציבורית בישראל מסובסדים ביותר מ-85% ונמוכים משמעותית ביחס לעולם. הדבר היחיד שיגרום לציבור לזנוח את הרכב הפרטי ולעבור לשימוש בתחבורה ציבורית הוא חיזוק אמון המשתמשים. הגדלת הקווים והגברת התדירות שלהם יכולים לספק לציבור וודאות ויגדילו את הרצון שלהם להשתמש בתחבורה הציבורית".