מחברים בין דובאי לחיפה: לאחר חתימה על הסכם, חברת "טראקנט" מפעילה לראשונה על ידי החמ"ל הלוגיסטי למשק - "חרבות ברזל", גשר יבשתי בין נמלי דובאי לבין נמלי חיפה. הצעד, כך מוסרת החברה, נועד לספק פתרון לאיום החות'י שנוכח לאחרונה במיוחד, בעקבות המלחמה, על מדינת ישראל.
המעבר היבשתי, שקיבל את אישור משרד הביטחון וממשלת ישראל, צפוי לחסוך 80% מהזמן בנתיב הימי, לספק אלטרנטיבה מהירה יותר מהמעבר דרך תעלת סואץ, ולהביא לפתרון הבעיות הביטחוניות בדרך הים, במחיר תחרותי. לצורך העניין, זמן הנסיעה של משאית מנמל ג'אבל עלי באמירויות ועד למעבר הגבול בישראל, הוא 4 ימים ושעתיים, ומנמל חיפה לנמל בחריין – יומיים ושבע שעות.
אז איך זה יעבוד?
משאיות אמירתיות המחוברות כיום למערכת טראקנט, יבצעו את העברה מהנמלים באמירויות לירדן דרך ערב הסעודית, ומשם דרך מעבר גבול חוסיין. סחורה שאמורה להישאר בישראל תשוחרר במעבר, וסחורה שאמורה להמשיך לאירופה תעבור לנמל חיפה. הליך זה, בימים כתיקונם, חוסך כשבועיים בזמן ההובלה הימית. כל התהליך יבוצע באופן דיגיטלי דרך הפלטפורמה הדיגיטלית לתחבורה חכמה של טראקנט, בשקיפות מלאה ונראות בזמן אמת של המסלול, לרבות תעודת משלוח דיגיטלית.
ההסכם, שנחתם עם חברת הלוגיסטיקה מאיחוד האמירויות "Puretrans FZCO" אשר עובדת בשיתוף פעולה עם חברת הנמלים DP WORLD, הינו לשיתוף פעולה להובלה יבשתית של מטענים בנתיב המחבר בין דובאי, סעודיה וירדן, לבין נמל חיפה, וחזרה.
החברה דיווחה במקביל על התקדמות בשיתוף פעולה מול חברת הלוגיסטיקה מבחריין, אשר נותנת שירות לצבא ארה"ב ופועלת באיחוד האמירויות, במזרח התיכון, אפריקה, אירופה והקווקז, שתחובר אף היא לפרויקט הגשר היבשתי.
במסגרת שיתוף הפעולה שכבר נחתם, יכללו שירותי טראקנט למשתמשי נתיב הגשר היבשתי אוטמטיזציה של הובלת המטענים, מעקב בזמן אמת אחר משאיות ומצב המשלוחים, חישובי פליטות לכל משלוח ועוד. הצדדים גם הסכימו כי שיתוף הפעולה ביניהם בתקופת ההסכם, יעשה על בסיס בלעדי, ובאופן שכל משלח מטענים המשתמש בשירותי השותף העסקי – יעשה זאת באמצעות פלטפורמת טראקנט בלבד.
כמו כן, הסכימו הצדדים על אימוץ מודל חלוקת הכנסות הדדי, בשיעור של 5% מסך ההכנסות המתקבלות מהלקוחות המשתמשים בשירותיהם בנתיב הגשר היבשתי. ההסכם הינו לתקופה בלתי מוגבלת, כאשר כל צד רשאי לסיימו על ידי מתן הודעה מוקדמת של 60 יום מראש.
האם המדינות שבדרך עלולות להקשות על המעבר?
לפי חברת טראקנט, גם המדינות שחתומות על הסכמי אברהם וגם אלו שעתידות לחתום עליו, כערב הסעודית – יש להן הבנה של הצורך הבטחוני ושל הפן כלכלי בפיתוח הקו. בנוסף, הדגישה החברה את חשיבות הצלחת התהליך: "לנו בישראל יש אינטרס ברור לשמש כגשר יבשתי בין המזרח לבין אירופה. נמל חיפה יכול להפוך להיות נמל קונקשן לאוניות מכל אירופה". ההסכם עצמו, יש לציין, נרקם והחל עוד לפני המלחמה. "החברה נמצאת במו"מ בארבעת החודשים האחרונים. בחודש ספטמבר האחרון החברה חתמה על ההסכם, בעידוד שר הכלכלה הבחרייני ושר החוץ, עם חברה לוגיסטית שנותנת שירות לצבא ארה"ב בכל אזור האמירויות – לעבודה משותפת".
חנן פרידמן, מנכ"ל טראקנט, מסר כי "הנתיב היבשתי מאסיה לישראל, ממנה לאירופה ומישראל לאסיה ולמזרח הרחוק – מהווה תרומה פורצת דרך כתוצאה מהסכמי אברהם, לקידום הסחר והאצת הצמיחה הכלכלית במזרח התיכון. זאת, לצד הפיכתה של ישראל לצומת מסחר בינלאומית חשובה. האיומים הביטחוניים על הסחר הבינלאומי בים האדום, מחייבים אלטרנטיבה יבשתית בטוחה, הפועלת בסטנדרט גבוה ובמחיר תחרותי".