מלחמת חרבות ברזל הכתה את ענף הנדל"ן בהלם, עם פגיעה קשה בעקבות עצירת אתרי הבנייה, ואובדן עשרות אלפי עובדים זרים מעזה ויו"ש. יחד עם זאת, למרות ההאטה המובנת במכירות, עדיין יש עסקאות, ואנשי שיווק ומכירות בחברות הנדל"ן מספרים על הפרויקטים הכי נמכרים שלהם דווקא עכשיו.
לדברי טלי שרון, סמנכ"לית שיווק ומכירות ברם אדרת, חזרה החברה לשיווק פעיל של דירות לפני שבועיים. הפרויקט הכי נמכר של החברה מאז הוא my aderet בשכונת כרמי גת בקריית גת, שבו נמכרו כבר 8 דירות ויש 6 הרשמות. "המלחמה מביאה לשינוי התנהגות בשוק הדיור, ולהגירה של תושבי עוטף עזה לאזורים הרחוקים מירי הטילים. משפחות צעירות מחפשות הזדמנויות מגורים חדשות ובטוחות יותר בהתאם ליכולתן הכלכלית, באזורים שבעבר לא היוו אופציה מבחינתן. כבר היום אנחנו רואים עלייה בביקושים בכרמי גת, הממוקמת בדרום הארץ אך רחוקה יותר מטווח הטילים".
שרון מונה מספר סיבות לעלייה בהתעניינות הרוכשים בפרויקט: שגרה פעילה ובטוחה עבורם ועבור הילדים, מחירים זהים לשווי הנדל"ן שברשותם, הטבות שיווקיות מפאת התקופה, צמיחה של האזור, פוטנציאל השבחה ונגישות לצירי תנועה ראשיים. "מדובר במרחק לא גדול מאשקלון, ובאותם המחירים. הרוכשים הם ברובם משפרי דיור, ולאחרונה אני פוגשת גם משקיעים. עם אחד הלקוחות מתקיים מו"מ על רכישת 4 דירות".
באופן מפתיע, שרון מספרת כי משקיעים ממשיכים להתעניין בימים אלו גם באשקלון, וכי 3 דירות נמכרו בשבוע שעבר בעיר לסקטור זה. "המשקיעים חיפשו תנאים ומחיר וידענו לתת להם את זה". פרויקט נוסף שמעורר עניין על רקע המלחמה לדבריה הוא "רמת אדרת" באריאל, שבו נמכרו 2 דירות לצד 5 הרשמות חדשות, וזאת על רקע שיטת בנייה ייחודית לפיה כלל המבנה נבנה מבטון מזויין. "כל הבית הוא ממ"ד", היא מסבירה.
"להפתעתנו, כבר בשבוע הראשון נמכרה דירה"
לדברי מרינה שפינדל, סמנכ"ית שיווק ומכירות בקטה גרופ, הפרויקטים הכי נמכרים עכשיו הם בפתח תקווה והוד השרון. בפרויקט up הוד השרון קטה גרופ, יש כ-13 עסקאות בתהליך, ובפרויקט "סוף רוטשילד" בפתח תקווה ישנן 5 עסקאות בתהליך.
לדבריה, הביקוש לדירות במיזמי החברה בפתח תקווה ובהוד השרון נשאר יציב מאז פרוץ המלחמה, בשל גישה תחבורתית גבוהה לצד מיעוט אזעקות, כאשר גם להטבות מימון שמציעה החברה יש חלק בכך. "מיקומן של הערים מהווה יתרון משמעותי עבור מחפשי דיור מהמרכז, וגם תושבי מהדרום שמחפשים אזור מרוחק מהטילים. להפתעתנו, כבר בשבוע הראשון למלחמה נמכרה דירה בפתח תקווה. לאחר מכן, אחרי שההלם של הימים הראשונים החל להתפוגג, הרגשנו שאנשים מתעניינים בזהירות. לנו לא היה לנו נעים לפנות מיוזמתנו, אבל הרוכשים התחילו לפנות בעצמם".
איך את מסבירה את הרכישות בתקופה הזו?
"מחפשי הדיור מבינים שהם לא יכולים לעצור את החיים שלהם והם מתחלקים לשניים. יש כאלו שרוצים לעבור לדירות חדשות עם ממ"ד. הם ממילא היו בשוק וחיפשו, והמלחמה והצורך במיגון נתנה פוש לעסקאות. סיבה נוספת היא שאנשים מרגישים שדווקא בתקופה הזו יש הזדמנויות. ההתעניינות מגיעה מקהל מגוון שכולל משקיעים, תושבים חוזרים ומשפחות צעירות".
"חסינות מסוימת מהשפעות המלחמה"
אורית גבאי, סמנכ"לית השיווק והמכירות של קבוצת גבאי, מספרת כי העיר שבה ממשיכה הקבוצה לבצע עסקאות גם היום היא רמת השרון. "לקבוצה מספר פרויקטים בעיר ואנחנו מזהים חסינות מסוימת מהשפעת המלחמה, בעיקר בקצב מכירת הדירות. בחודש האחרון מכרנו 3 דירות בעיר, בפרויקטים ברחובות רמב"ם והמתנחלים. אנחנו מאמינים שזאת לאור מיקומן האסטרטגי הרחק מירי הטילים, ובזכות אוכלוסיית הרוכשים שמורכבת בעיקר מתושבי העיר, הערים הסמוכות, ותושבי חוץ, אמידים ומבוגרים, שמחפשים לשדרג את ביתם או לרכוש עבור ילדיהם".
"אנחנו פועלים היום באזורים רבים בארץ, בחלקם ישנה האטה במכירות, אך באזורים כמו תל אביב, רמת השרון, אשקלון וקריית אונו, הביקוש עולה בהדרגה ככל שהזמן עובר. כחברה למודת ניסיון ומשברים, אנחנו אופטימיים שבקרוב נרגיש את העלייה בקצב העסקאות ביתר המקומות בארץ".
נכתב על ידי כתבי מרכז הנדל"ן.