בדיקת משרד העבודה בהתפתחות הביקושים בשוק העבודה לאחר פרוץ המלחמה מצביעה על ירידה של כ-40% בהיקף פרסום מודעות דרושים: היקף הגיוסים החודשי הממוצע ירד מ- 46 אלף ל-27 אלף מודעות בחודש.
פרויקט משרד העבודה לניטור ביקושים לעובדים בשוק העבודה בישראל מאפשר מעקב חודשי שוטף אחר טרנדים של מודעות דרושים בשוק העבודה באמצעות ניטור לוחות משרות מרכזיים במשק כ-Alljobs ו-Indeed. במשרד אומרים כי מעקב זה מאפשר ללמוד על הביקושים מצד מעסיקים ברוב ענפי המשק.
ניטור המגמות מצביע על ירידה של כ-40% בהיקף פרסום מודעות דרושים בארבעת השבועות שאחרי פרוץ המלחמה בהשוואה להיקף פרסום מודעות הדרושים החודשי הממוצע בחודשים ינואר-ספטמבר 2023.
ברמה האיזורית רואים ירידה חדה באזור הדרום (52%) ובמרכז הארץ (48%), בירושלים (48%) ובצפון (46%) וכן באזור תל אביב (31%). ירידה דומה נצפתה במודעות שאין להן סיווג אזורי או שהן מיועדות לעבודה מרחוק (34%).
הענפים והמשרות שנפגעו במיוחד
בבחינה ענפית, בעוד בענפי התכנות ומערכות מידע נראה כי למלחמה לא הייתה השפעה מצננת על היקף הביקושים והוא דומה להיקפם בשנה שעברה, הרי שהביקושים נמוכים יותר בתחומי משרד ותמיכה, בנייה ומלונאות והסעדה.
לעומת זאת, הביקושים בענף חינוך והמשפט החלו לחזור להיקפים דומים לשנה הקודמת תוך פרק זמן ארוך יחסית לענפים אחרים, רק לאחר כארבעה שבועות של מלחמה. ענף התעשייה הוא היחיד שמציג ביקושים גבוהים מאלו של השנה שעברה.
בהמשך לכך, קיימים עיסוקים בולטים שנצפה פער משמעותי בין הביקוש בארבעת השבועות שלאחר פרוץ המלחמה לבין ממוצע הביקוש החודשי במהלך שנת 2023 (ינואר-ספטמבר). העיסוק הבולט שבו נצפתה עלייה בהיקף מודעות הדרושים שפורסמו היה קופאי בחנות (25%). עיקר העלייה נצפתה בשבוע הראשון והשני למלחמה ולאחר מכן, היקף הביקושים התמתן.
בעיסוקים שונים בתחום המכירות והקמעונאות גם נצפתה צניחה בהיקף הביקושים: חלה ירידה של 77% במספר מודעות הדרושים למוכרים בחנויות, של 74% במודעות למנהלי פרסום ושל 59% במודעות של נציגי מכירות טלפוניים.
בתחום המשרד והתמיכה חלה ירידה בהיקף פרסום מודעות הדרושים בכלל וניכרה ירידה בביקוש לפקידים כלליים (66%-) ונציגים במוקדי שירות לקוחות (57%-). הביקוש לעובדי ניקיון (לא במשק בית) צנח לאחר פרוץ המלחמה ב-58%.