מי שנוסע בכבישים בימים האחרונים מצא את עצמו חוזר את שגרת הפקקים שאפיינה את ישראל לפני פרוץ המלחמה. הנהגים חזרו לכבישים, אבל עדיין אין להם אמצעים לנסות ולחמוק מהם. נכון לעכשיו אין כוונה להחזיר את הפונקציות של עומסים בכבישים, תנועה ומיקום של נהגים נוספים לאפליקציות waze וגוגל מפות.
השבתת הפונקציות נעשתה לפני כחודש, ככל הנראה בעקבות בקשה של גורמים ביטחוניים. עם זאת, לא ברור למה הבקשה הגיעה אל החברות שבועיים לאחר השבת השחורה בדרום. מאחורי ההשבתה עומד הניסיון למנוע דליפת מידע על ריכוזים של אזרחים ותנועת כלי רכב לארגון טרור שפועל לפגוע בהם.
גוגל הבהירה שהשימוש באפליקציה לא ייפגע. "כפי שעשינו באיזורי מלחמה אחרים בעבר ובתגובה להתפתחויות האחרונות, השעינו זמנית את היכולת לצפות בגודש תנועת הרכבים בזמן אמת ואת מידת העומס באיזורים שונים מתוך דאגה לביטחון תושבי האיזור. כל מי שינווט ליעד מסוים עדיין יקבל הוראות הגעה וזמן הגעה משוערים שלוקחים בחשבון את תנאי התנועה באיזור", נמסר מהחברה.
המקרה הישראלי אינו ייחודי. גוגל השביתה את אותן פונקציות כאשר רוסיה פלשה לאוקראינה. על פי דיווחים, הכלים שמספקת אפליקציית המפות שימשו למעקב אחרי תנועת כוחות צבאיים ואזרחים שחיפשו מחסה. ככל שהמלחמה התמשכה, גוגל שיבשה גם את האפשרות להוסיף ביקורת לאתרים שונים, מחשש שמדובר בכלי להעברת מסרים. היום ידוע כי תעבורת הנתונים מגוגל מפות הצביעה על הפלישה הרוסית, וזוהתה על ידי כמה חוקרים בארצות הברית, טרם שהדבר בכלל דווח בחדשות המקומיות באוקראינה.
נהגים רבים ממורמרים מהשמישות המוגבלת של אפליקציות הניווט. לא מעטים מהם משתמשים ב-waze לא כדאי לדעת את המסלול הנכון אל היעד, אלא כדי למצוא את המסלול המהיר ביותר. התלות באפליקציות האלה הפכה למשמעותית במיוחד. כמות עצומה של נהגים ישראלים מתקשים להסתדר בלעדיהן.
לתלות הזו יש יתרונות וחסרונות. מחד, נתונים דומים לאלה שמספקות האפליקציות סייעו למומחים עצמאיים כדי לקבוע שהפיצוץ בבית החולים ברצועת עזה לפני כחודש לא נעשה על ידי כוחות צה"ל. מנגד, אחד הניצולים מהטבח במסיבה ברעים סיפר כיצד אפליקציות הניווט הציעו לו שוב ושוב לנסוע בכיוון ההפוך מהוראות כוחות המשטרה. במקרה הזה, קשה להפנות אצבע מאשימה לחברות, שלא בנו את האפליקציות כדי להתמודד עם אירועים דומים.