בנק ישראל מעדכן כי הקים צוות מיוחד המטפל במקרים של שימוש לרעה בכרטיסי אשראי ופרטי חשבונות בנק של נפגעי המצב הביטחוני. ההודעה מכוונת ככל הנראה גם למקרים שבהם כרטיסי אשראי וחשבונות של ישראלים שנרצחו בתקיפת חמאס על יישובי הדרום בשבת או שנחטפו לעזה. לפי הודעת הבנק, האירוע מטופל מתחילתו בידי גורמי המקצוע בבנק ישראל, לרבות צוות מיוחד בפיקוח על הבנקים ובשיתוף גורמי הממשלה והביטחון הרלוונטיים.
בסביבת חברות כרטיסי האשראי אומרים כי הגיעו אליהם מאות פניות מתושבים שפונו מיישובי הדרום בעקבות המצב הביטחוני וכן מקרובי משפחה של הנפגעים, שביקשו לבטל או לחסום את הכרטיסים שלהם. בחלק מצומצם מהמקרים הפניות הגיעו לאחר שקרובי המשפחה ראו כי בכרטיסים נעשו שימושים חשודים.
לפי הנחיית בנק ישראל, כשידוע היכן מנוהל חשבון הבנק או כרטיס האשראי של הנפגע – מבוצעות פניות ע"י בני משפחה לבנק ולחברת כרטיסי האשראי הספציפית על מנת להקפיא את הפעילות בחשבון. הפיקוח על הבנקים הנחה את הגופים המפוקחים לפעול במצב כזה להקפאת חשבון, תוך הפעלת ניהול סיכונים נדרש וקיום תהליך זיהוי מהיר ומותאם למצב.
במקביל הקים הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל צוות מיוחד לטיפול במקרים שבהם לא ידוע היכן מנוהלת פעילות פיננסית של מי שנפגע. בבנק ישראל מבקשים לפנות במידת הצורך למוקד הפניות של הפיקוח בטלפון 9086* ו-02-6552680.
בבנק ישראל מציינים כי בהתאם לחוק שירותי תשלום, כאשר נעשה שימוש לרעה באמצעי תשלום בידי גורמים עויינים לגניבת כספי אזרחים, כספם של הלקוחות מובטח ויוחזר.
הפיקוח על הבנקים, הבנקים המסחריים וחברות כרטיסי האשראי מבצעים ניטור שוטף ומעקב אחר האירוע וקוראים לציבור לפנות לקבלת מענה וסיוע בנושאים אלו במידת הצורך - בין שמול הגוף הפיננסי שבו מתנהל החשבון, ובין שמול מוקד הפניות. בנוסף, הפיקוח על הבנקים קורא למי שעולה אצלו החשש כי יתכן שיבוצע שימוש לרעה בכרטיס האשראי להודיע לגופים הפיננסיים כדי שיקפיאו פעילותם ולא יגרמו נזקים כספיים.
מספרי הטלפון של חברות כרטיסי האשראי
שלוש חברות כרטיסי האשראי כאל, ישראכרט ומקס מעדכנות במשותף כי הקימו בתחילת המלחמה מוקדים ייעודיים לטובת שירות וטיפול בפניות חירום למטרת חסימת כרטיס אשראי ופניות דחופות אחרות מצד תושבי עוטף עזה המפונים ומשפחות הנרצחים, החטופים והנעדרים. "אנו פועלים כל העת על מנת לסייע בכל הנדרש ומזמינים לפנות אלינו במוקדים הטלפונים הייעודיים".
בחברות מציינים כי חסימת כרטיס אשר נגנב או אבד ניתנת לביצוע בפעולה פשוטה גם בדיגיטל של כל אחת מהחברות.
אלו מספרי המוקדים הייעודיים של חברות האשראי לנושא:
* כאל: 03-5725115
* מקס: 03-6177723
* ישרכארט כרטיסים פרטיים: 03-6364257
* ישראכרט כרטיסים עסקיים: 1-800-840-840
החברות מציינות כי ירתמו לכל צורך שיעלה ככל שניתן, ופועלות בשיתוף פעולה עם רשויות אכיפה ובנק ישראל.
מישראכרט נמסר: "בהמשך לדיווחים ופרסומים על שימושים בכרטיסי אשראי של נפגעים, נעדרים ומפונים, חשוב לחדד שישראכרט, כמו כל החברות הפיננסיות וחברות כרטיסי האשראי, מנטרת את הנושא מהרגע הראשון ופועלות בתיאום מלא עם כלל גופי הבטחון והארגונים האזרחיים המלווים מול נציגים של ישובים ואנשים פרטיים במטרה לחסום כרטיסים במידת הצורך.
ישראכרט: "נכון לרגע זה לא התקבלה רשימת נעדרים רשמית של מדינת ישראל ועל כן אנו מתבססים רק על דיווחים של משפחות, קהילות וגורמי ביטחון מורשים"
"ישראכרט הקימה צוותים ייעודיים לנושא ומפעילה מוקד ייעודי לפניות אלה. יודגש כי נכון לרגע זה לא התקבלה רשימת נעדרים רשמית של מדינת ישראל ועל כן אנו מתבססים רק על דיווחים של משפחות, קהילות וגורמי ביטחון מורשים. עוד יודגש כי בהתאם לחוק שירותי תשלום, בכרטיסים בהם בוצע שימוש לרעה, הכרטיס יזוכה".