זוכרם מה עשיתם לפני שנה? אם התקשרתם ל-101 להזמין אמבולנס, כדאי לכם מאוד לוודא בהקדם ששילמתם על הפינוי. מד"א לא תמיד שולחים את דרישות התשלום על חובות בסמוך למועד הפינוי, ופתאום אחרי שנה אתם עלולים למצוא בתיבת הדואר שלכם את דרישת התשלום, לעיתים אפילו עם ריבית. אבל לפני שתקבלו את דרישת התשלום, מד"א תפנה קודם כל לקופות החולים ולשירותי הרפואה הפרטיים כמו שח"ל או נטלי ורק אחר כך תחזור לחולים עם בקשת החוב.

בשנת 2018 קיבל מטופל דרישה לתשלום ממד"א על פינוי שהתרחש בשנת 2009 - כלומר, רק 9 שנים אחרי, במקרה אחר הדרישה הגיעה לאחר שנה - ואלו לא המקרים היחידים. לכן, תביעה ייצוגית הוגשה בנושא נגד מד"א, בטענה שהארגון גובה מהציבור חובות עבר שלא כדין.

עו"ד עמירם טפירו מסביר: "בשנת 2017-2018 קיבל משרדנו מספר רב של פניות שהתקבלו בנוגע לגבייה מנהלית שהתבצעה, כך טענו, בניגוד להוראות הדין על ידי מד"א. קבע היועמ"ש אמות מידה מחמירות שלפיהן כל גוף מנהלי ובכלל זה מד"א חייב לנהוג כאשר הוא גובה באופן כזה: חייבים לגבות את החוב תוך פרק זמן שלא יעלה על 3 שנים".

מה אפשר לעשות אם קיבלתי דרישת תשלום אחרי שנים?

הבירוקרטיה בין מד"א לקופות החולים וחברות הביטוח יוצרות מציאות שמאוד מקשה על החולים לשלם את התשלום. וכשזה קורה ודרישות התשלום מגיעות באיחור, החובות תופחים על חשבון החולים. עו"ד אפי אומיאל פדידה, מתמחה בתחום המשפט האזרחי-מסחרי מסבירה מה אפשר לעשות:

  • לפנות לקופת החולים שלכם.
  • לכתוב מכתב למד"א.
  • במידה ופתחו נגדכם בהליך הוצאה לפועל - אתם יכולים להגיש התנגדות לביצוע שטר בטענה שלא קיבלתם את הודעת התשלום בזמן.

בעוד שהחוק מסדיר את נושא התשלום מול החברות הפרטיות, מד"א מתקיימת בעולם משלה, שקיפות נמוכה וחוסר התחשבות בחולים.


ממד"א נמסר בתגובה: "מתוך רצון לסייע לבעלי החוב, אנו פונים תחילה אל קופת החולים הרלוונטית כדי שהיא תישא בתשלום. במקרה ומסיבה כלשהי האדם אינו זכאי להשתתפות הקופה, רק אז אנו פונים אליו להסדרת החוב. התהליך אוטומטי ומהיר ונועד להקל על המטופלים.