כחלק מהתקדמות הקו הסגול של הרכבת הקלה, בלילה שבין יום חמישי לשישי הקרוב, צפוי להיסגר רחוב אלנבי בתל אביב לתנועת כלי רכב בין שוק הכרמל לרחוב מונטפיורי. קו הרכבת צפוי להיפתח לנוסעים בעוד כ-4 שנים וחצי. בעלי העסקים ברחוב, שלא יפוצו כלל, חוששים מקריסה כלכלית.
"ביום אחד בהיר באו אלינו ואמרו לנו שסוגרים את הרחוב", שיתף אלברט חורשידי, בעלי חנות שמלות באלנבי, "ופשוט לא רוצים לעזור לנו, לא בארנונה ולא בכלום. עזבו אותנו ככה, אנחנו ממש מודאגים. אני ואשתי עובדים ביחד פה ואנחנו בבעיה מאוד גדולה - יש לי ארבעה ילדים וזה ממש-ממש מציק". רמי יהושוע, בעל חנות בגדים ברחוב אלנבי, חושש מהעתיד: "אני בגיל 73, אני לא יכול ללכת לעבוד בכל.. נראה מה יהיה - אלוהים יודע, אני לא יודע מה להגיד, אני לא יכול להיות עני ברחוב".
גם אמנון, בעלי שתי חנויות ברחוב, נמצא באותה בעיה: "הם אומרים תשלמו ארנונה רגיל, ביררנו את זה. אין להם תשובות כלפי בעלי החנויות. הם רק מעדכנים שכביכול הכביש ייסגר אבל פתרונות לבעל חנות, שהוא מתפרנס פה, ואני ועוד המון חנויות - אין להם".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית ת"א-יפו הצהירה: "לצערי אנחנו מוגבלים בנושא של הנחת ארנונה, אין בשורה של ממש למי שעובדים שם בתקופת העבודות. אבל בסופו של דבר כשהרכבת תעבוד - יהיה לנו פה שירות תחבורתי יוצא מן הכלל, ומי שיגור שם ומי שיעבוד שם, ייהנה".
"העבודות האלה הרגו אותנו, הרסו לנו את העסק"
בגל הבנייה הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן, כמעט כל בעלי העסקים קרסו ונסגרו. לפני כחצי שנה מקטע נוסף של רחוב אלנבי נסגר - ובעלי העסקים מתקשים לשרוד. "זה קשה, אין עבודה, לא נכנסים מספיק אנשים לאזור", מתאר סעיד בעלי שווארמה ברחוב, "האזור הזה חי על תיירים יותר, על אנשים, עוברי אורח. אין, לא מספיק אנשים עוברים לי פה. היו פה אוטובוסים שמורידים נוסעים. זהו.. אין - יש ירידה".
גם ארז יצחק, בעל קיוסק באלנבי, מתאר מצב דומה: "העבודות האלה הרגו אותנו ממש, הרסו לנו את העסק. הבטיחו לנו הרים וגבעות, אין כאן שום עזרה מאף אחד. חוץ מלבוא ולהסביר לנו מה יהיה. לא קיבלנו שום עזרה, אנחנו לא נקבל שום פיצוי. אמרו לנו מראש שלא יהיו הנחות בארנונה, לא עזרה בשום דבר אחר". הוא ציין כי היקף המכירות בעסק שלו ירד משמעותית: "המכירות ירדו בין 40% ל-50%, אין עבודה, אין אנשים".
הרחוב יישאר סגור עד פתיחת הקו הסגול של הרכבת הקלה, שצפוי ב-2027, אבל אם להסתמך על ניסיון העבר, זה יקרה הרבה אחרי ובעלי העסקים, במוקדם או במאוחר, צפויים לאבד את פרנסתם.
3 תחנות יוקמו, הרחוב יעבור שדרוג נרחב
לאורך רחוב אלנבי צפויות 3 תחנות של הקו הסגול: אלנבי-לילינבלום, הכרמל ומונטפיורי. על פי התוכנית, יבוצעו ברחוב עבודות וחידוש תשתיות באופן נרחב (החלפת מערכת ביוב, הנחתת קווי החשמל מתחת לפני הקרקע, טיפול במערכת המים ועוד) לצד שדרוג הרחוב.
חברת נת"ע מבטיחה כי "אלנבי ישודרג לרחוב ייעודי בסטנדרט בין לאומי, יכלול מרכז תיירות וסחר, ויספק מרחב ציבורי משודרג, מעוצב וידידותי לסביבה". במקביל, החברה פועלת בחודשים האחרונים לחידוש ושדרוג הרחובות הסמוכים שיהפכו לצירי תנועה חלופיים וביניהם שדרות רוטשילד, רחוב המלך ג'ורג', שדרות בן ציון ורחוב בצלאל יפה.
כחלק מהעבודות, התבצעו ריבוד וסלילת כבישים, הוספת רמזורים ונתיבי תחבורה ציבורית ושינויים במסלולי נסיעה לרכבים פרטיים. כמו כן, יתקיימו שינויים בכיווני הנסיעה, בנתיבי התחבורה הציבורית - ובעצירות לפריקה וטעינה.