מסתבר שגם בתחום הרכב אנחנו הפראיירים הגדולים בעולם, מבדיקה של כמה מהדגמים הפופלריים בשנה האחרונה, עולים פערים משמעותיים בין המחירים בעולם לבין המחירים בישראל. ב"תוכנית חיסכון" השוו בין מחירי הדגמים המובילים במדינות ארה"ב, בריטניה, גרמניה וישראל - אלו התוצאות.
יונדאי טוסון
הג'יפון של יונדאי נחשב קומפקטי ומאוד פופולרי - אחד הרכבים המשפחתיים הנמכרים בישראל.
ארה"ב: 126 אלף שקל (כ-35 אלף דולר)
בריטניה: 129 אלף שקל (27 אלף פאונד)
גרמניה: 129 אלף שקל (32 אלף אירו)
ישראל: 161,900 אלף שקל
הפער בין ישראל לארה"ב: 35,900 אלף שקל
קיה ספורטאז'
הג'יפון של קיה הוא בין הנמכרים בישראל – רכב שבמשך שנים שלט במכירות בקטגוריית הרכב הקומפקטי.
ישראל: 169,900 אלף שקל
ארה"ב: 109 אלף שקל (30 אלף דולר)
בריטניה: 134 אלף שקל (28,360 אלף פאונד – דגם הבסיס ללא התוספות המיוחדות)
גרמניה: 129 אלף שקל (32 אלף אירו)
הפער בין ישראל לארה"ב: 60,900 שקל
מחירן הגבוה של המכוניות בישראל נובע בעיקר בשל מס קנייה שמהווה 83% - ו-17% מע"מ. עבור רכבי יוקרה שמחירן הוא יותר מ-300 אלף שקל – נדרש בישראל תשלום מס נוסף בגובה 20% מערך הרכב.
ענת דניאל, עורכת אתר הרכב מלכת הכביש הסבירה את מצב שוק הרכב בישראל: "למחיר הרכב בישראל מתווסף עליות מס בקניית הרכב. שער הדולר והאירו מול השקל ועובדה אחת ניצחת וברורה – הישראלים מעדיפים רכב צמוד על פני תחבורה ציבורית, ורצוי שהוא יהיה חדש".
שוק הרכבים החשמליים תופס תאוצה אבל גם פה ישראל דואגת להוביל במדד המחיר הגבוה.
יונדאי איוניק 5
ארה"ב: 192 אלף שקל (52 אלף דולר)
בריטניה: 205,400 אלף שקל (43,445 אלף פאונד)
גרמניה: 179 אלף שקל (כ-44 אלף אירו)
ישראל: 213,900 אלף שקל
המגמה דווקא משתנה כשבודקים את המחיר של הרכב הנמכר ביותר בישראל בחודשים האחרונים:
BYD ATTO 3 הסיני
ארה"ב: 166 אלף שקל
גרמניה: 205 אלף שקל (כ-51 אלף אירו)
בריטניה: 205 אלף שקל (43 אלף פאונד)
ישראל: 164 אלף שקל
השורה התחתונה מאוד לא מפתיעה: מחירי המכוניות בישראל הם מהגבוהים בעולם ובהיעדר תחרות המצב לא הולך להשתנות. מומחה הסביר: "לכל דגם יש לכל היותר יבואן רשמי אחד ואנחנו מקבלים שהסביבה התחרותית בתוספת המיסוי היא כזאת שלא מעודדת בהכרח תחרות אגרסיבית על הרוכשים".