זהו, מרתון הדרכונים שנמתח ונמשך יותר מחודש מגיע לסופו, ואיתו קצת יותר מ-400 אלף אזרחים מרוצים. אחרי משבר שנמשך יותר משנתיים שבמהלכו נאלצו מי שרצו להנפיק דרכון בלשכות רשות האוכלוסין להמתין חודשים ארוכים עד לתור המיוחל, ניתן להגיד שמשרד הפנים ברשותו של השר משה ארבל ויחד עם רשות האוכלוסין הצליחו להשיג את המטרה ולצמצם משמעותית את הפער.
מחר (חמישי) יתקיים היום האחרון של המרתון בו יהיה ניתן עוד להגיע לארבע הלשכות הגדולות בחיפה, באר שבע, תל אביב וירושלים ולהנפיק דרכון ללא תור. לאחר מכן נאלץ לחזור למתכונת הישנה ולהזמין תור ב-MyVisit, מערכת התורים של רשות האוכלוסין.
באפריל האחרון, חודש לפני תחילת המרתון, הבאנו את סיפוריהם של אזרחים שהזמינו תור דרך מערכת התורים, חיכו חודשים רבים וכשסוף סוף הגיע תורם - וגילו כי הוא בוטל. היום הם סיפרו ל-N12 כי הם חוששים מהפעם הבאה שיצטרכו להזמין תור לרשות האוכלוסין. "לא ברור לי למה לא מחליפים מערכת או הופכים את דרך הזמנת התור ליותר ידידותית, לא כמו שהיה עד כה", ציינה איילין מאזור הצפון שהזמינה תור 3 חודשים מראש וגילתה כי הוא בוטל כשהגיע ללשכה, "קיבלנו הודעה שיש תור אך בפועל המערכת הראתה כי הוא לא קיים, לא יכולנו לטוס לירח דבש בגלל זה".
עוד עדות לכך שהישראלים אולי מפחדים לשוב ולהזמין תורים להנפקת דרכונים או לקבל שירות בלשכות הרשות, היא הלשכה בבני ברק, שהשתתפה במרתון הדרכונים בחודש וחצי האחרונים וסיפקה מאות תורים פנויים מידי יום, שאותם הרשות שיווקה בכל הכוח, אך הישראלים לא הזמינו תורים ולא הגיעו ובהחלט העדיפו להצביע ברגלים ולהגיע לתורים הארוכים שהשתרכו בלשכות הגדולות.
גם ברשות האוכלוסין עצמה תהו מדוע מבקשי הדרכונים לא חוטפים את התורים האלו, אך עוד לא קיבלו לכך תשובה מספקת.
ובכל זאת, מדובר בשינוי משמעותי. אם עד "מרתון דרכון" נאלצנו להמתין ארבעה עד שמונה חודשים לתור להנפקת דרכון או תעודת זהות, המבצע של משרד הפנים צמצם את המתנה הארוכה וניתן למצוא תורים כבר בימים הקרובים או בחודש הבא בלשכות השונות ברחבי הארץ, לדוגמה, ניתן למצוא בשדרות תור פנוי להיום בשדרות, בנהריה ב-13.7, ברמלה ב-18.7, בבית שמש ב 20.7 ועוד, כך לפי מה שהרשימה במערכת מציעה.
מה הרווחנו ב"מרתון דרכון"?
המרתון קנה לרשות האוכלוסין ולמשרד הפנים זמן כדי לעבוד על פתרון טוב יותר מאשר עמידה בתורים, ואלו המכונות האוטומטיות להנפקת דרכונים שדובר עליהן לפני כשנה. עד כה המכונה היחידה נמצאת בקריות, וגם היא עוד לא נכנסה לשימוש שוטף. הצפי הוא שתהיה לפחות מכונה אחת כזו בכל אחת מהלשכות הגדולות.
ציפייה נוספת הייתה שבזמן שהרוויחו יחשבו ברשות האוכלוסין על פתרון נוח יותר להזמנת תורים, כפי שהבטיחו שיעשו בוועדת הפנים שעסקה בבעיית הדרכונים לפני כשלושה חודשים.
היציאה למבצע "מרתון דרכון", שהתקבלה על ידי שר הפנים ויו"ר רשות האוכלוסין החדשים, לא הייתה מובנת מאליה - נדרשה קבלת החלטות מהירה וביצוע פעולות שלא היה מצופה מרשות כזו גדולה שפעלה באותה מתכונת כל כך הרבה שנים, כמו עצירת הפעילות השוטפת בלשכות הגדולות, הרחבת משמרות לעובדים, העסקת פנסיונרים של הרשות, וכמובן תוספות שכר.
גם שידור ישיר לציבור ממצלמות מחוץ ללשכות שעזר להנפיק דרכון להבין מה העומס על הלשכות בכל רגע נתון הוא צעד יוצא דופן שעזר אצלנו, והוא סייע לווסת את התורים, שהיו באורך סביר ביותר לאחר ימי ההסתגלות הראשונים.
אך התמונה גדולה הרבה יותר, בקרוב יתחיל לפוג תוקפם של הדרכונים הזמניים. ביחד עם אלו שעוד לא ניגשו ללשכות, על פי נתונים של רשות האוכלוסין סדר גודל של 400 אלף איש נוספים יציפו את הלשכות ושוב עשויים להיתקל בקשיים, כי ברשות האוכלוסין יחזרו למתכונת שגרה. אז זה יהיה המבחן האמיתי של הרשות ושל משרד הפנים.
פספסתי את המרתון, איך אחדש עכשיו את הדרכון?
אחת מהדרכים בהן ניסו תושבים להתמודד עם הקושי בהזמנת תורים להנפקת דרכון הייתה בוטים שנועדו להתגבר על המערכת המסורבלת. הם טענו כי המערכת היא זו שמונעת הזמנת תור נוחה. והבוטים שייצרו הודיעו על תורים פנויים בקלות. אך הרשות מנעה מהבוטים האלו להתקיים מאחר וטענה שהם היוו פתח לעבריינים שהשתלטו על התורים האלו ומכרו אותם לאנשים במאות שקלים.
לכן, מאחר שעדיין אין שינוי במערכת עצמה, מי שזקוק לתור מהיום להיום או לא מוצאים תור קרוב, הדבר הראשון שצריך לעשות זה לפתוח את המערכת מוקדם בבוקר ולראות היכן קיים תור פנוי ובכך אולי לקצר את זמן ההמתנה שלכם לתורים רחוקים יותר. כמו כן, בלשכות הקטנות יותר - התורים יותר זמינים, כך שכדאי לנסות שם.
תגובת רשות האוכלוסין: במסגרת פיילוט הנערך בימים אלו, הוצבה עמדה לחידוש דרכון עבור מחזיקי דרכון בלשכת מינהל אוכלוסין אחת ועתידות להיות פרוסות עמדות בלשכות נוספות ברחבי הארץ.
כמו כן, במהלך החודשים הקרובים, זימון התורים ללשכות יתבצע במערכת אחרת מזו הנמצאת כיום בשימוש. מדובר במערכת זימון נוחה וידידותית יותר למשתמש.
אייל סיסו, מנכל הרשות: פרויקט מרתון דרכון הוכיח את עצמו עם מאות אלפי ישראלים שהגיעו לחד דרכונים, בסדר מופתי ועם הוקרת תודה. במהלך חודש וחצי רוכז מאמץ למשימה הייחודית הזו, מה שאיפשר לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר.